HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/10/15 :  21:05:10  Show Profile Send subside a Private Message
Vad är bäst, köpa 3 st stereo-slutsteg för ca 2.000:-/st eller köpa ett flerkanalsslutsteg för ca: 6.000:-?

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2004/10/16 :  01:38:25  Show Profile Send Antonic a Private Message
vad jämnför du med några exempel.
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/10/16 :  02:53:28  Show Profile Send subside a Private Message
inga.

omformulerar frågan:
Vilket får man "bäst" stereo-ljud ifrån, ett stereo-slutsteg för ca 2.000:- eller ett flerkanalsslutsteg för 6.000:-? Eller sitter det samma komponenter i båda slutstegen, dvs flerkanalsslutsteget är i princip 3 stycken stereo-slutsteg som är ihoppressat under ett och samma chassi?

eh är trött... men någon kanske förstår vad jag menar ?

mvh
Go to Top of Page

ea poe
Member

74 Posts

Posted - 2004/10/17 :  01:10:44  Show Profile Send ea poe a Private Message
Ljudet blir troligen bättre med separata slutsteg(om man jämför inom samma ärke).
Sedan måste man räkna med att kostnadera på kablarna blir 3 ggr så höga.
mvh

/Marantz 7005 ,Marantz UD-5005, 3st Infinity Kappa 5, Modulus stativare nu som Bi-ampade frontar + Subwoofer.TARA LABS Prism 2200SUB Kabel
Eichmann six series 2(frontar Emit K) + Eichmann Four Series 2 (Frontar mellan/bas) + Tara Labs Nexa(surround)
Rega 3 + Ortofon super Om 20, Rega Fono RIIA/
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/10/17 :  01:18:02  Show Profile Send pesa a Private Message
Håller med om att grundregeln borde vara att en mer "dedikerad" produkt borde kunna göra ett bättre jobb än en en "generell" men frågan är inte lätt att svara på utan att tänka på några produktexempel. Varför kablarna blir tre ggr så dyra hänger jag inte med på helt och hållet....

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/10/17 :  01:36:22  Show Profile
Jag tror ea poe var lite trött där med kabelkostnaderna

Jag tror på 3 separate steg isf, 3 strömförsörjningar är ju inte fel istället för 1.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/17 :  02:08:32  Show Profile Send gcs a Private Message
"Jag tror på 3 separate steg isf, 3 strömförsörjningar är ju inte fel istället för 1."

Precis jag skulle också tro att tre separata nätdelar är bättre en bara en. Nätdelen brukar vara den kostnad som tillverkarna snålar in på. Fram för kraftigare elektrolytkondingar och därmed bättre återgivning.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2004/12/11 :  00:22:23  Show Profile Send 24U a Private Message
Vad gåller strömbehov handlar det om lasten också... Delar man av vid ca 50 Hz och dumpar nedåt till en sub, har man kapat av en stor portion jobb från slutsteget. Sen är ju olika högtalare minst sagt olika jobbiga för slutsteget.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/12/15 :  14:25:15  Show Profile Send UrSv a Private Message
Många bättre flerkanalssteg har separata nätdelar för varje steg (ex. Adcom 7607, Bryston 9B ST m fl) så "det beror på". Man kan dra bort chassikostnaden för de extra stegen så ofta är det billigare att köpa ett 6-kanalssteg än tre st 2-kanalare av exakt samma sort.

Bryston:


Sherbourn:

Edited by - UrSv on 2004/12/15 14:47:08
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/15 :  14:34:02  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det är ju dessutom lättare att byta ut ett dedikerat 2-kanalssteg vid ev uppgradering. Utbudet större likaväl som serierna av varje enskilld modell.

Med flera kanaler i samma får du automatiskt platsbrist och därmed termiska problem.

Allt detta är teoretiska funderingar så vad du upplever i praktiken kan ju skilja.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/12/15 :  14:51:32  Show Profile Send UrSv a Private Message
En fördel med en del flerkanalare är att man kan köpa till ett steg av annan typ och brygga en del kanaler i det första steget och få ut mer effekt om man skulle vilja det. I takt med att Klass D blir vanligare skulle jag ju hoppas att man får se fler flerkanalare där värme inte är ett problem vilket jag inte tror är nåt större problem i de flesta steg dock. Själv tycker jag det verkar trevligt med den ökande möjlighet till ordning och reda som ett 6-kanalssteg inbjuder till jämfört med 3 st stereosteg.

Som vanligt beror det ju på vad man vill uppnå och var man har lust och råd med.

I prisläget 2.000*3/6.000 skulle jag nog köpa ett flerkanalsteg om jag hittade nåt.

Edited by - UrSv on 2004/12/15 14:54:20
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/12/15 :  16:50:08  Show Profile Send MartinH a Private Message
Fast moduluppbyggnad hittar man inte så ofta i slusteg för 6000:-



Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/12/15 :  17:09:28  Show Profile Send UrSv a Private Message
Nä, det är ju riktigt..
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/12/15 :  20:02:21  Show Profile Send U1 a Private Message
UrSv: Ang värme problem i flerkanals steg. Jag har stora problem med att mitt 5-kanals Rotel steg blir väldigt varmt redan efter en liten stunds spelande på hög volym. Har prövat att koppla elementen både för 4 och 8ohm men inget hjälper, måste väl köpa tyngre doningar

Subside: Jag tycker att du skall försöka lyssna hos en handlare som tillhandahåller båda delar, eventuellt låna hem förstärkarna.

Om du tillhör den skaran som redan efter beställning funderar på att uppgradera (själv hedersmedlem i den klubben) så skulle jag välja 3*2000:- varianten då du kan uppgradera en del i taget.

Om du tror att du kommer sitta nöjd väldigt länge med ditt köp så tror jag nog att du får mer välljud med ett flerkanals steg. Du slipper betala för 2 extra chasie, minst två extra trafos etc. Konkurrensen är även stenhård i flerkanals klassen och företagen prispressar, stereo slutsteg i klassen 2000:- finns det inte många kvar av.

MvH
Johan
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/12/17 :  13:26:15  Show Profile Send niklas a Private Message
subside:
quote:
Vad är bäst, köpa 3 st stereo-slutsteg för ca 2.000:-/st eller köpa ett flerkanalsslutsteg för ca: 6.000:-?

Det är helt omöjligt att svara på eftersom förhållandet mellan pris/prestanda är så varierande. Det finns bra förstärkare för 10k och dåliga för 50k. Priset är alltså ingen garanti för att det låter bra (vad man nu menar med "bra" är en annan femma).

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Hellspawn
Member

63 Posts

Posted - 2004/12/30 :  14:01:18  Show Profile Send Hellspawn a Private Message
I dem prisnivåerna skulle jag påstå att ett femkanaligt slutsteg ger mer valuta för pengarna. Främst för att transport, emballage samt chassi troligen står för den största kostnaden. Volymerna är troligen större på en femkanaligt slutsteg vilket gör att produktionskostnaderna blir fördelaktigare. Tittar man på de flesta produkter ute på markanden så får man betala en ganska hög peng för att köpa separata monoblok gämnfört med femkanaliga slutsteg från samma tillverkare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000