HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 20kkr. Fördelning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Niklas_Pson
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/10/03 :  09:34:10  Show Profile Send Niklas_Pson a Private Message
Hej!

Vore kul att se lite olika åsikter om hur budgeten skall fördelas vid musikanläggningsköp. Vissa verkar föredra att dela budgeten lika mellan antalet komponenter medans andra lägger mest i början eller i slutet av kedjan. För att göra ett konkret exempel, antag att man har 20 000 kr. Det som skall inhandlas är vinyl, cd, radio, förstärkare, högtalare (ev med subba) samt kablar. Hur mycket skulle ni spendera per del? Själv skulle jag göra ungefär såhär:
Vinyl : 2000
cd : 4000
radio : 2000
förstärkare : 3000
högtalare : 7000
kablar : 2000

Anledningen är att jag mest lyssnar på CD (därav lägre budget på vinyl och radio). Jag har i blindtest svårare att skilja förstärkare åt än cd samt högtalare. Därav tycker jag det låter bättre om mer krut läggs på just cd och högtalare. För att i övrigt infektera tråden tycker jag kablar bör tas med en nypa salt. Visserligen har jag i vissa fall hört gigantiska skillnader mellan kablar men oftast tycker jag de har minst betydelse i anläggningen, så länge de håller hyffsat kvalite.

Tack för mig, hoppas på intressanta svar från såväl Linn-anhängare och övriga audiofiler.

/ Niklas

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/10/03 :  10:21:50  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Din budget är nog ok om du handlar begagnat!!
Fast du kanske inte behöver lägga 2.000:- på radion då?
Ska du köpa nytt räcker inte pengarna !?
Högtalare: 8'-12'
CD: 4'-6'
Stärkare: 4'-6'
Kablarna får du kanske som rabatt?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Niklas_Pson
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/10/03 :  10:39:25  Show Profile Send Niklas_Pson a Private Message
Till SZR:
Frågan var mer tänkt att visa skillnader i vad folk tycker är den mest "utsatta" delen i en hifi-kedja. Eller för att formulera det annorlunda, vad kan man dra in på utan att ljudåtergivningen påverkas mer än ytterst minimalt.
Vissa skulle säkert lägga 10000 på cd:en, 7000 kr på stärkare och resterande 3000 på högtalare. Dvs, dra in mer mot slutet av kedjan (med argumentet att man inte kan förbättra en dålig signal).
Så för att få ut det jag ville se måste tyvärr den begränsade budgeten på 20 papp hållas =) Annars kan man ju lägga 50000 per komponent och slippa bekymmra sig. För då har man ju en anläggning med goda framtidsutsikter dårå.

ps. Att säga att 20000 inte räcker är kanske lite magstarkt. Visserligen skulle JAG gärna lägga mer på min anläggning men för vanligt folk är nog 20 papp en astronomisk summa "bara för att lyssa på lite musik". =)

/ Niklas
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/03 :  10:44:46  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas_Pson

Hej!

Vore kul att se lite olika åsikter om hur budgeten skall fördelas vid musikanläggningsköp. Vissa verkar föredra att dela budgeten lika mellan antalet komponenter medans andra lägger mest i början eller i slutet av kedjan. För att göra ett konkret exempel, antag att man har 20 000 kr. Det som skall inhandlas är vinyl, cd, radio, förstärkare, högtalare (ev med subba) samt kablar. Hur mycket skulle ni spendera per del? Själv skulle jag göra ungefär såhär:
Vinyl : 2000
cd : 4000
radio : 2000
förstärkare : 3000
högtalare : 7000
kablar : 2000

Anledningen är att jag mest lyssnar på CD (därav lägre budget på vinyl och radio). Jag har i blindtest svårare att skilja förstärkare åt än cd samt högtalare. Därav tycker jag det låter bättre om mer krut läggs på just cd och högtalare. För att i övrigt infektera tråden tycker jag kablar bör tas med en nypa salt. Visserligen har jag i vissa fall hört gigantiska skillnader mellan kablar men oftast tycker jag de har minst betydelse i anläggningen, så länge de håller hyffsat kvalite.

Tack för mig, hoppas på intressanta svar från såväl Linn-anhängare och övriga audiofiler.

/ Niklas



jag kör väl lite mer av principen skit in skit ut. avstå 3 kakor på högtalarna och lägg detta på vinylfräsen och stärkaren.

enligt min princip så kommer det ut mycket skit här hemma. kan gödsla med det.

sayo

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/03 :  10:46:58  Show Profile Send yalpa a Private Message
måste du ha vinyl också?

ProAc kloner ca7000 +
(om du låter en snickare göra lådan) 1000
Linn classik med radio för 9000
Linn LK100 slutsteg för 4000
högtalarkablar 600

lite över din budget 21.600

jävlar vilken stereo det blir...hehe

om du vill kan du skita i att biampa och köper vinyl istället för 2400 och då klarar du din budget...

annars kan du köpa en arcam cd72 för ca5000kr + HK integrerad för 3000 + skitradio för 1000 + kablar för 1000 + ProAc kloner + vinyl...för runt 20 lök, lite sämre prestanda...lätt att leta rätt på alla prylar + jävligt enhetligt och bra:-)

angående ProAc kloner så är de överlägsna allt annat om du ska ha golvare i den prisklassen, ska du ha stativare då finns det andra roliga tips, detta måste du bestämma ganska omgående för att eliminera åtminstånde en variabel...
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/10/03 :  10:48:27  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas_Pson

Hej!

Vore kul att se lite olika åsikter om hur budgeten skall fördelas vid musikanläggningsköp. Vissa verkar föredra att dela budgeten lika mellan antalet komponenter medans andra lägger mest i början eller i slutet av kedjan. För att göra ett konkret exempel, antag att man har 20 000 kr. Det som skall inhandlas är vinyl, cd, radio, förstärkare, högtalare (ev med subba) samt kablar. Hur mycket skulle ni spendera per del? Själv skulle jag göra ungefär såhär:
Vinyl : 2000
cd : 4000
radio : 2000
förstärkare : 3000
högtalare : 7000
kablar : 2000

Anledningen är att jag mest lyssnar på CD (därav lägre budget på vinyl och radio). Jag har i blindtest svårare att skilja förstärkare åt än cd samt högtalare. Därav tycker jag det låter bättre om mer krut läggs på just cd och högtalare. För att i övrigt infektera tråden tycker jag kablar bör tas med en nypa salt. Visserligen har jag i vissa fall hört gigantiska skillnader mellan kablar men oftast tycker jag de har minst betydelse i anläggningen, så länge de håller hyffsat kvalite.

Tack för mig, hoppas på intressanta svar från såväl Linn-anhängare och övriga audiofiler.

/ Niklas


Jag tycker att det verkar vara vettigt.
Vad hade du tänkt för grejor?

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Niklas_Pson
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/10/03 :  11:10:00  Show Profile Send Niklas_Pson a Private Message
Per: Enligt din modell blir stärkaren ca 4500, cd ca 4000 och högtalare ca 4000. Betyder det att du lättare hör skillnad i blindtest mellan stärkare än mellan högtalare?

Yalpa: Det lät intressant. Måste kolla upp det där med Pro-Ac kloner. Angående variabelelimination så låter jag det vara valfritt om man vill kalkylera med stativare eller golvare.. Men med golvare bör nästan en subba räknas med?

Dole: Jag hade inte tänkt mig några grejor alls. Sitter "rätt" nöjd med min nuvarande anläggning (som tyvärr inte är komponerad helt enligt mina nuvarande fördelningsprinciper).

/ Niklas
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/03 :  11:44:45  Show Profile Send yalpa a Private Message
"Men med golvare bör nästan en subba räknas med?"

nu hängde jag inte med där...att det skulle behövas en subba till golvarna eller? ProAc ger så mycket bas att det räcker och blir över, sen att den inte ger dånande bas under 40Hz, det kan man kanske stå ut med...subbor är av ondo om man inte har 2st och då skulle bara de ta halva din budget om det ska bli bra...
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/10/03 :  12:27:06  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas_Pson

Till SZR:
ps. Att säga att 20000 inte räcker är kanske lite magstarkt. Visserligen skulle JAG gärna lägga mer på min anläggning men för vanligt folk är nog 20 papp en astronomisk summa "bara för att lyssa på lite musik". =)

/ Niklas



Jag menade att om man vill ha bra ljud och ska köpa nytt för 20.000:-, är det bättre att köpa CD, stärkare och högtalare för dessa pengar. Vinylspelare och radio + ev. sub kan man komplettera med senare.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/03 :  12:47:27  Show Profile Send nin a Private Message
Niklas_Pson, Jag tycker det verkar ganska sansat det du skrev i första inlägget. Personligen så skulle jag nog ta en billigare radio och kanske lägga lite mer på förstärkaren.
Men detta kan ju funka. Ett tips från den analoga världen, Pro-ject Debut II så lite som 2200kr med pick-up och allt!! Finns bl a hos: http://www.agrenshifi.com/project.html
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/10/03 :  13:05:08  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Summan är för låg för att få med alla komponenter, det dröjer inte länge innan man vill byta i princip alla delar i kedjan. Visst gemene man tycker det är mycket men de läser ju inte det här
forumet ;-). Klart köper man lite beggat också så kanske det räcker mitt förslag hur man skulle göra.

CD+Förstärkare: 12000:-
Högtalare: 6000:-
Vinylspelare: 1500:-
Radio: 500:-
Kablar: tigga med på köpet

eller varför inte strunta i allt vad digitalt heter ;-)

Vinylspelare: Rega P3+Adikt 8700:- ny
Förstärkare: Linn Majik Phono: 6200:- beg
Högtalare: Tukan 5400:- beg





Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/10/03 :  13:09:58  Show Profile Send n/a a Private Message
Tycker nog att det borde in mer pengar till vinylen, det är ju trots allt roligare än CD, och så låter det ju ****** oxo...

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/10/03 :  14:15:53  Show Profile Send AKA a Private Message
Tja!
Köp en Cambridge D500SE CD för 4000:- och Monitor Audio Bronze 2 mk II stativhögtalare för 3400:-
De är riktigt grymma för det priset.

Plus att du får 3600:- att spendera på övriga produkter.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/03 :  14:25:48  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas_Pson

Per: Enligt din modell blir stärkaren ca 4500, cd ca 4000 och högtalare ca 4000. Betyder det att du lättare hör skillnad i blindtest mellan stärkare än mellan högtalare?

/ Niklas




nej jag har aldrig hört skillnad på något i ett blindtest. har aldrig förstått varför jag skall blindtesta grejor. tycker däremot att man får så pass bra högtalare för 4-5k att man kan lägga lite mer på signalkällor och förstärkeri. underdimsionerar man i början av signalkedjan kommer man aldrig att få höra vad högtalaren klarar av. fast å andra sidan är det högst troligt att jag har fel.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/03 :  15:20:35  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas_Pson

Hej!

Vore kul att se lite olika åsikter om hur budgeten skall fördelas vid musikanläggningsköp. Vissa verkar föredra att dela budgeten lika mellan antalet komponenter medans andra lägger mest i början eller i slutet av kedjan. För att göra ett konkret exempel, antag att man har 20 000 kr. Det som skall inhandlas är vinyl, cd, radio, förstärkare, högtalare (ev med subba) samt kablar. Hur mycket skulle ni spendera per del? Själv skulle jag göra ungefär såhär:
Vinyl : 2000
cd : 4000
radio : 2000
förstärkare : 3000
högtalare : 7000
kablar : 2000

Anledningen är att jag mest lyssnar på CD (därav lägre budget på vinyl och radio). Jag har i blindtest svårare att skilja förstärkare åt än cd samt högtalare. Därav tycker jag det låter bättre om mer krut läggs på just cd och högtalare. För att i övrigt infektera tråden tycker jag kablar bör tas med en nypa salt. Visserligen har jag i vissa fall hört gigantiska skillnader mellan kablar men oftast tycker jag de har minst betydelse i anläggningen, så länge de håller hyffsat kvalite.

Tack för mig, hoppas på intressanta svar från såväl Linn-anhängare och övriga audiofiler.

/ Niklas



Satsa på en sjysst stärkare i första hand! Här händer nog inte så mycket vettigt egentligen, så den skall man kunna ha i många år tycker jag.
På signalkällesidan händer det ju så mycket att man lika gärna kan ligga lite lågt.
Högtalare är det ju ganska stora skillnader emellan, så här kanske man kan köpa något ganska billigt till att börja med.
Förr eller senare kanske du ändå ändrar uppfattning om vad du vill ha i fråga om golvare/stativare/ljudkaraktär tex. Inget att låsa upp för mycket pengar på från början med andra ord.

Eftersom jag är en närmast hysterisk anhängare av filosofin
"Det finns inget självklart samband mellan pris & prestanda!", så vill jag inte gå in på några prisresonemang.

Mvh
Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Niklas_Pson
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/10/03 :  18:11:05  Show Profile Send Niklas_Pson a Private Message
Ups, skrev fel.. Var såhär "Men med golvare bör nästan en subba räknas med?", men skall naturligtvis vara såhär "Men med stativare bör nästan subba(or) räknas med?"

Kul att höra allas åsikter i ämnet. Som en bieffekt insåg jag att min egen hifi-sjuka inte var så allvarlig som jag trott.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/03 :  18:16:29  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas_Pson

Ups, skrev fel.. Var såhär "Men med golvare bör nästan en subba räknas med?", men skall naturligtvis vara såhär "Men med stativare bör nästan subba(or) räknas med?"

Kul att höra allas åsikter i ämnet. Som en bieffekt insåg jag att min egen hifi-sjuka inte var så allvarlig som jag trott.




sub till stativare. det var en oortodox idé. tror inte du behöver någon subba. om du inte vill ha den där sista oktaven där musiken sällan hittar på något nämnvärt. satsa på ett par bättre stativare än ett par urbilliga med en urbillig sub. set lönar sig i längden. åtminstone om du är ute efter någon sorts ljudkvalitet.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2002/10/03 :  18:36:03  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Tillägg...
Ni pratar om hur mkt pengar man ska lägga på varje del etc.
Och att man ska lägga mer pengar på tex cd för att man hör större skillnader.. men jag tex köpte mina högtalare för att jag verkligen gillade ljudet inte därför att de var dyra/billiga. det jag vill säga är att dyrare är verkligen inte alltid bättre.....
Mvh:
Wilderwein
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/03 :  18:38:41  Show Profile Send yalpa a Private Message
precis...sen gäller det att grejjerna passar in i rummet också, speciellt högtalare...
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/10/03 :  21:31:12  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Köp de bästa högtalare du har råd med, även om de kostar 20 000:-
Nog har du väl något gammalt skrot kvar sedan tidigare att koppla till dem?
Annars får du råd senare.
Ingen HiFi i världen låter bra med mediokra högtalare. Många HiFi låter vettigt med medioker elektronik.
/ K
Vet alltid bäst

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/03 :  21:38:15  Show Profile Send yalpa a Private Message
jag kör freestylen som signalkälla och det låter jättebra, min HK680 är till salu och jag ska driva mina högtalare med nå datorförstärkare med klämmlist-kontakter på baksidan...vad härligt med undermålig elektronik...jag är beredd att sälja min ena lunga/njure för att få råd med en Linn Classik nu direkt
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/04 :  00:12:32  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hehe,

min lista:

Förstärkare (med radio kanske): 4000:- Pre out main in bra för uppgradering.
CD spelare: 3000:-
Högtalare: 8,000:- (stativare)
Dämppaneler: 1000:-
Beg. thorens spelare: 1500:-
Pickup: 2000:-

Högtalarkabel: 50-300:-

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2002/10/04 :  09:09:38  Show Profile Send Kreator a Private Message
Det finns absolut inga hörbara skillnader mellan CD-spelare under 10 000 kr! Alla låter lika bra! Lägg max 1000 kr på CD!

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/10/04 :  09:10:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
klockradio 300:-
Öl 19700:-
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/04 :  09:32:14  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by Kreator

Det finns absolut inga hörbara skillnader mellan CD-spelare under 10 000 kr! Alla låter lika bra! Lägg max 1000 kr på CD!



det där var ett skämt va?
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/04 :  09:40:49  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Per
sub till stativare. det var en oortodox idé.



Ja, va-fan...

Personligen är jag ganska less på allt kvantitativt tänkande. Högt ljud, effektsökeri och allt fokus på de allra lägsta och högsta oktaverna.
Om jag får provocera lite (tack!..), så är det skit att man inte kan ägna mer uppmärksamhet åt det komplexa begreppet kvalitet.
Subbor, finesser, ultradiskanter, korrektionskretsar och annat, har inte mycket med upplevelsen av reell musikkvalitet att göra.
Tycker jag, alltså.

Mvh
Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000