HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Min anläggning och jag
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2002/10/04 :  16:28:59  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Jag heter Hans Ericsson och bor i Närke. Mitt intresse för Hi-Fi började i slutet av sextiotalet. Till en början använde jag högtalare från div radioapparater och monterade dem i eget tillverkade lådor. Det lät därefter. Jag tog sedan ett stort steg då jag köpte en högtalarsats från Perless med 10" bas, 7"x9" oval mellanregister samt två diskanter till varje låda, som var av tryckkammartyp. Jag fick sedan hjälp med att bygga en förstärkare. Första plattan jag la på min skivspelare (Philips med touchkontroller för varvtal) var "Band on the run". Det lät fruktansvärt bra, minns jag. Sedan fortsatte jag med att bygga ett stort bashorn med en 12" Philips bas. Djupbas blev det men det var allt. Sedan slocknade mitt Hi-Fi-intresse för en tid. För några år sedan väcktes dock intresse till liv på nytt av någon okänd anledning. Jag köpte en komplett anläggning av fabrikat Audio-Pro. Detta fabrikat tillhörde ju toppskiktet på sjuttiotalet och varför skulle det vara sämre nu? Till en början kändes det rätt. Efter någon vecka köpte jag en Hi-Fi tidning och upptäckte att en förstärkare som testades var utrustad med Dolby Digital och DTS. Jag kastade mig över manualen till min Audio-Pro förstärkare men hittade inget om dessa ljudformat. Innan 30 dagar hade gått (gräns för återköp) hade jag återlämnat både förstärkare och cd-spelare. Kvar behöll jag Audio-Pro Black Diamon och subben, B1-39. Efter att ytterligare utnyttjat möjligheten till ångerköp ett antal gånger har jag nu följande anläggning:

Technics DVD A-10, modifierad med klocka och analogdel från LC-Audio
Yamaha RX-V2095, receiver, används endast som förförstärkare
The End Millennium slutsteg från LC-Audio, 2x180 w (ska bytas mot ett nytt 5-kanaligt slutsteg som jag snart byggt klart, med 2x180w XP samt 3-120w The End Millennium. Försörjs av två separata nätdelar)
QRS Saturnus, huvudhögtalare. Ljudet ligger i elitserien!
Canton center
Audio-Pro sub, B1-39
Audio-Pro Black Diamond som bakhögtalare, mycket prisvärda!
Supra 3.4 S biwirekopplade högtalarkablar
Supra EFF-I signalkablar.
Philips TV 32" 9525 med kanonbild (Philipsrör!).

På önskelistan står en ny CD-spelare, Advantage S1. Klipper till när Ericssons aktier börjar stiga?!


Hasse

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/10/04 :  16:43:53  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej och hjärtligt välkommen hit!!!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/04 :  17:57:03  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Philips.. jag får rysande kalla kårar av Philips
högtalarelement, de har man haft roligt med många
gånger...

jäkligt bra grejor!!

"rysande kalla kårar" -kankse låter som en illavarslande
upplevelse, men ikke sa NN!!

Vad för 12" va det du hade då? kommer du ihåg?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/10/04 :  18:06:25  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by hanse1

Jag heter Hans Ericsson och bor i Närke. Mitt intresse för Hi-Fi började i slutet av sextiotalet. Till en början använde jag högtalare från div radioapparater och monterade dem i eget tillverkade lådor. Det lät därefter. Jag tog sedan ett stort steg då jag köpte en högtalarsats från Perless med 10" bas, 7"x9" oval mellanregister samt två diskanter till varje låda, som var av tryckkammartyp. Jag fick sedan hjälp med att bygga en förstärkare. Första plattan jag la på min skivspelare (Philips med touchkontroller för varvtal) var "Band on the run". Det lät fruktansvärt bra, minns jag. Sedan fortsatte jag med att bygga ett stort bashorn med en 12" Philips bas. Djupbas blev det men det var allt. Sedan slocknade mitt Hi-Fi-intresse för en tid. För några år sedan väcktes dock intresse till liv på nytt av någon okänd anledning. Jag köpte en komplett anläggning av fabrikat Audio-Pro. Detta fabrikat tillhörde ju toppskiktet på sjuttiotalet och varför skulle det vara sämre nu? Till en början kändes det rätt. Efter någon vecka köpte jag en Hi-Fi tidning och upptäckte att en förstärkare som testades var utrustad med Dolby Digital och DTS. Jag kastade mig över manualen till min Audio-Pro förstärkare men hittade inget om dessa ljudformat. Innan 30 dagar hade gått (gräns för återköp) hade jag återlämnat både förstärkare och cd-spelare. Kvar behöll jag Audio-Pro Black Diamon och subben, B1-39. Efter att ytterligare utnyttjat möjligheten till ångerköp ett antal gånger har jag nu följande anläggning:

Technics DVD A-10, modifierad med klocka och analogdel från LC-Audio
Yamaha RX-V2095, receiver, används endast som förförstärkare
The End Millennium slutsteg från LC-Audio, 2x180 w (ska bytas mot ett nytt 5-kanaligt slutsteg som jag snart byggt klart, med 2x180w XP samt 3-120w The End Millennium. Försörjs av två separata nätdelar)
QRS Saturnus, huvudhögtalare. Ljudet ligger i elitserien!
Canton center
Audio-Pro sub, B1-39
Audio-Pro Black Diamond som bakhögtalare, mycket prisvärda!
Supra 3.4 S biwirekopplade högtalarkablar
Supra EFF-I signalkablar.
Philips TV 32" 9525 med kanonbild (Philipsrör!).

På önskelistan står en ny CD-spelare, Advantage S1. Klipper till när Ericssons aktier börjar stiga?!





Trevligt att du också uppskattar ljudet från QRS Saturnus. Är XP en modell från LC-Audio? Du får se till att skriva och berätta hur din 5-kanaliga effektförstärkare låter när den blivit klar. MvhKristofer
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2002/10/05 :  14:12:28  Show Profile Send hanse1 a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

quote:
Originally posted by hanse1

Jag heter Hans Ericsson och bor i Närke. Mitt intresse för Hi-Fi började i slutet av sextiotalet. Till en början använde jag högtalare från div radioapparater och monterade dem i eget tillverkade lådor. Det lät därefter. Jag tog sedan ett stort steg då jag köpte en högtalarsats från Perless med 10" bas, 7"x9" oval mellanregister samt två diskanter till varje låda, som var av tryckkammartyp. Jag fick sedan hjälp med att bygga en förstärkare. Första plattan jag la på min skivspelare (Philips med touchkontroller för varvtal) var "Band on the run". Det lät fruktansvärt bra, minns jag. Sedan fortsatte jag med att bygga ett stort bashorn med en 12" Philips bas. Djupbas blev det men det var allt. Sedan slocknade mitt Hi-Fi-intresse för en tid. För några år sedan väcktes dock intresse till liv på nytt av någon okänd anledning. Jag köpte en komplett anläggning av fabrikat Audio-Pro. Detta fabrikat tillhörde ju toppskiktet på sjuttiotalet och varför skulle det vara sämre nu? Till en början kändes det rätt. Efter någon vecka köpte jag en Hi-Fi tidning och upptäckte att en förstärkare som testades var utrustad med Dolby Digital och DTS. Jag kastade mig över manualen till min Audio-Pro förstärkare men hittade inget om dessa ljudformat. Innan 30 dagar hade gått (gräns för återköp) hade jag återlämnat både förstärkare och cd-spelare. Kvar behöll jag Audio-Pro Black Diamon och subben, B1-39. Efter att ytterligare utnyttjat möjligheten till ångerköp ett antal gånger har jag nu följande anläggning:

Technics DVD A-10, modifierad med klocka och analogdel från LC-Audio
Yamaha RX-V2095, receiver, används endast som förförstärkare
The End Millennium slutsteg från LC-Audio, 2x180 w (ska bytas mot ett nytt 5-kanaligt slutsteg som jag snart byggt klart, med 2x180w XP samt 3-120w The End Millennium. Försörjs av två separata nätdelar)
QRS Saturnus, huvudhögtalare. Ljudet ligger i elitserien!
Canton center
Audio-Pro sub, B1-39
Audio-Pro Black Diamond som bakhögtalare, mycket prisvärda!
Supra 3.4 S biwirekopplade högtalarkablar
Supra EFF-I signalkablar.
Philips TV 32" 9525 med kanonbild (Philipsrör!).

På önskelistan står en ny CD-spelare, Advantage S1. Klipper till när Ericssons aktier börjar stiga?!





Trevligt att du också uppskattar ljudet från QRS Saturnus. Är XP en modell från LC-Audio? Du får se till att skriva och berätta hur din 5-kanaliga effektförstärkare låter när den blivit klar. MvhKristofer



Ja, XP är ett modifierat och förbättrat slutsteg från LC-Audio. Enligt Medin på Golden Age är kanske skillnaderna från The End Millennium inte så stora, men finns det en förbättrad version vill jag gärna prova den. Det är heller inga stora pengar för en uppgradering. Jag kommer att få hjälp med att bygga en volymkontroll till slusteget så jag kan köra signalen direkt från DVD/CD:n till slutsteget. Är nämligen misstänksam mot Yamahans. Dessutom kommer signalen att bli balanserad vilket borde vara en fördel. Jag glömde att beskriva min stereobänk. Det är ett hemmabygge i plåt med tre ben, två fram och ett bak. Hyllplanen är 35 mm tjocka och fyllda med MDF-plattor. Dessutom har jag lagt kopparplåt i varje hyllplan. Bänken är sedan pulverlackad. För att få lite snitts på bänken har jag svarvat mässingsfötter och mässingspluggar till rören. Blev riktigt bra. Alla apparatlådor står sedan på viktavpassade SD-fötter.

Hasse

Hasse
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/05 :  14:18:19  Show Profile Send Timbre a Private Message


Du har ingen bild på hyllan...
Skulle va´ kul att se...
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2002/10/05 :  15:18:42  Show Profile Send hanse1 a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre



Du har ingen bild på hyllan...
Skulle va´ kul att se...



Det kommer en bild på bänken och slusteget så snart jag får tid.

Hasse
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2002/10/05 :  15:22:41  Show Profile Send hanse1 a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord


Philips.. jag får rysande kalla kårar av Philips
högtalarelement, de har man haft roligt med många
gånger...

jäkligt bra grejor!!

"rysande kalla kårar" -kankse låter som en illavarslande
upplevelse, men ikke sa NN!!

Vad för 12" va det du hade då? kommer du ihåg?

Ja, det var ett Philipselement, naturligvis. Tyvärr blev hela grejen med ett veckat bashorn misslyckat, ja förutom djupbasen förstås. Trots misslyckandet är jag mycket sugen på att bygga en sub, om nu tiden räcker till. Det lär ju finnas ett antal ritningar att hugga tänderna i.


Hasse
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000