HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Kombinera hifi och flerkanal
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/10/14 :  14:32:04  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Hej!
Jag sitter här och hoppar mellan hötapparna. Varför, Jo.

Min tanke/vilja är att bygga upp ett mycket bra system för både 2-kanal och flerkanal. Högsta prioritering ligger på 2-kanal.

Idag har jag:
Rotel RSP-1066 processor
Rotel RB-993 slutsteg till surr.+center
SAT Amplifix slutsteg front och som 2-kanals förstärkare.

Den ena iden är att uppgradera i den nuvarande varianten. Alltså med 2-kanalsförstärkare och processor.
Här har jag bla. haft ide om Advantage S2+S150 tillsammans med processor och 3-kanalare.

Den andra iden är att byta till ett rent flerkanalssytem.
Här har apparater som Arcam AV8+P7 och Parasound C2+A52 varit i blickfånget.

Vad tror ni? Vad blir bäst?

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/10/15 :  13:39:08  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Är det verkligen ingen som har en ide eller förslag.

För att förtydliga frågan en smula.

Om man är ute efter bäst ljud i både två- och flerkanal. Vilket arrangemang väljer man då?

1.Processor+3-kanals slutsteg+2-kanalsförstärkare.

2.Övre medelklass Bioprocessor+slutsteg.

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/10/15 :  14:10:30  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag skulle ha valt alternativ 2. Jag kör så själv och är mycket nöjd. Nu har ju jag inte några värsting grejer i och för sig.

Hembioförstärkarna i dom lite högre prisklasserna har blivit riktigt bra även för 2-kanalslyssning.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/10/15 :  14:25:13  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Sten: Tack för förslaget. Med förslag 2 så minimerar man ju antal apparater och slipper också en massa knapptryckningar vid omställnig mellan två- och flerkanal.

Vad har du själv för utrustning?

Har du några förslag för mig?

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/10/15 :  14:48:41  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Här ser du min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17377&SearchTerms=+sten

Dock så har jag grejerna i ett annat mycket bättre rum nu.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/10/19 :  11:11:24  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag har valt alternativ 1 eftersom de två kanaliga ofta är bättre dimensionerad än de motsvarande flerkanaliga. Mvh kristofer
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/10/19 :  12:17:07  Show Profile Send UFFE T a Private Message
whiskyman: Tack för ditt svar. Alternativ 1 enligt min beskrivning är ju att använda en bioprocessor+3-kanalsslutsteg+en "ren" 2-kanalsförstärkare (för- och slutsteg).
Jag har varit inne på din hemsida och kikat. Din egen anläggning är ju uppbyggd enligt mitt alternativ 2.
Varför rekommenderar du mig att gå på alternativ 1 då?

Din anläggning verkar ju mycket kompetent. Jag har själv varit inne på Primare.
Hur är tvåkanalsljudet från 31.7+30.2 om man jämför med en ren tvåkanalare?
Hur står sig min Rotel RSP-1066 jämfört med Primare SP31.7?

Jag vore mycket tacksam för dina reflektioner.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/10/20 :  21:52:58  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Kör alternativ 1. Då kommer förmodligen bio systemet bli lite lidande men 2k systemet kommer bli grymt mycket bättre. Ljudet blir inte jättebra bara för att du lägger på ett slutsteg till hemmabiostärkaren. Försteget är minst lika viktigt.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

silvestro
Member

122 Posts

Posted - 2004/10/24 :  13:09:47  Show Profile Send silvestro a Private Message
Hejsan Uffe T
Jag kör med ett blandat ett dedikerat hifi system + processor + 5 kanals slutsteg dvs lösning 1. Min system är :

Exposure XIX Försteg
Exposure XIII Slutsteg
Rotel RSP 1068 Processor
Rotel RB 985 THX 5 kanal slutsteg
Teac P700 transport
North Star Design Model 192 DAC
Sony DVP 7700 DVD
MJ Acoustics Model One MKII Subwoofer läg och hög nivå(stereo+bio)
REL Strata Subwoofer dedikerade till center kanal (bio)
Mårten Design Monk * 3 till främre och centre högtalare
B&W till surround och center bak högtalare

Jag tycker att det är ett utomordentligt lösning i och med att man har det bästa av båda ren stereo ljud och hemmabio.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/10/26 :  07:34:22  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Det börjar mer och mer luta åt alternativ 1. Alltså med ett 2-kanalssystem + en bioprocessor.
I helgen provade jag att koppla dvd:n både analogt och digitalt via processorn och analogt till min Amplifix. Det går inte att jämföra. Ljudet via Amplifixen ligger långt över de andra vägarna.
Via Amplifixen kan man placera alla instrument och allt blir tydligare och lugnare.
Via processorn flyter allt samman och vissa instrument hörs knappt. Det ska väl sägas att det inte lät dåligt men ändå.

Just nu: Delat system med en massa apparater.

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2004/10/26 :  21:35:15  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Jag kör med en uppsättning som liknar ditt första förslag och är väldigt nöjd med det. Jag har den äldre Advantage P1 och tycker det lät mycket bättre när jag kopplade in den till CD-spelaren och radion. Det har tyvärr inte blivit av att koppla de analoga utgångarna på DVD-spelaren till P1:an, men det vore intressant för skivor med PCM-ljudspår.
Har precis köpt ett RIAA-steg också så att skivspelaren skall slippa vara kopplad till den gamla surroundprocessorn. Även mina (ja de är två) surroundförsteg är lite äldre och de vill jag också byta ut, Rotel RSP-1068 verkar vara en fin apparat, sen behövs även ny DVD-spelare om jag skall få DTS; usch va dyrt det blir!

Nackdelen är väl att man måste ha två fjärrar och hålla på att ställa om försteget till "Surround mode", men det är ljudförbättringen värd.

Närmare beskrivning finns under länken nedan.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/10/27 :  08:28:57  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Nu har jag bestämt mig för ett system som liknar alternativ 1.
Sedan vet man ju inte. Uppgraderingar kommer väl alltid finnas i huvudet.
Tänkta grejer:
CD spelare
DVD spelare
processor
slutsteg 3+2-kanal
förstärkare 2-kanal

Jag är just nu inne på Primare grejer. Och kanske en SAT CD-Fix spelare.
De är ju ändå något sånär rimligt prissatta. Och finns på beg. marknaden.

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Yve
Member

88 Posts

Posted - 2004/10/27 :  11:17:33  Show Profile Send Yve a Private Message
Hej Uffe,

Jag hade en variant på alternativ 1 med SAT Amplifix och påhängssurroundenheten Yamaha EDPS-800 kopplade till QRS Tellus och Callisto. Men jag tyckte att skillnaden blev för stor mellan huvud- och centerhögtalaren tillslut, så se till att karaktären mellan de olika förstärkarna inte är för stor men det har du säkert redan brottats med.

MVH
Yve

Knowledge comes, but wisdom lingers ... --Alfred, Lord Tennyson
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/10/27 :  11:33:56  Show Profile Send KennethS a Private Message
Tjena Uffe. Min farbror gick från att ha ett hyfsat 2k system ( Nautilus 802, Mark Levinson No. 383, Copland CDA 289)till att köra hemmabio med just Arcam AV8 och P7 ihop med Audiovector Mi3 Avantgarde. Han är helnöjd och säger sig endast sakna basen fårn Nautilus 802 vilket han ändå ämnar att fix med med en Velodyne HGS-10 eller 12. Så jag skulle köra på alt.2. Kombination är fullkomligt strålande även i 2-kanal och jag har lyssnat väldigt mycket på det. Satsa på Arcam komben i mitt tycke. Lycka till!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:51:03  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Jag är mycket sugen på Arcam systemet. Men jag får nog vänta ett tag. Pengarna räcker inte till.
Så jag får ta ett steg emellan. Men man vet ju inte iallafall.

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/10/27 :  23:07:03  Show Profile Send FBK a Private Message
Problemet är pengar KennethS, en ren 2-kanalslösning låter alltid mycket bättre än motsvarande flerkanal för samma pengar.Så det beror på vad som är viktigast för en, musik eller film. Sen har din farbror bytit ner sig på tvåkanalssidan ganska rejält faktiskt,även om de grejer han har idag skulle nog de flesta här sitt jätte nöjda med inklusive jag själv.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/10/27 :  23:45:55  Show Profile Send eliot a Private Message
När det gäller flerkanal har jag hört mycket positivt om Halo från Parasound och då speciellt C1 (eller C2) och flerkanalslutsteget JC1 som lär vara mycket bra. Det är konstruerat av den legendariske John Curl (chefskonstruktör hos Mark Levinson en gång i tiden!).

Här finns lite recensioner: http://www.parasound.com/halonew/reviews.asp

FBK har annars helt rätt att man för samma pengar får bättre ljud i tvåkanal än i mångkanal.

- Det vore emellertid bra om man efteråt kunde komplettera med fler kanaler som är likadana för på samma sätt som man säger att alla högtalarna helst skall vara likartade så bör det även gälla för förstärkarna. Det finns förstärkare som Audionet AMP VII som maximalt har 7 kanaler men som kan köpas med färre och kompletteras vid behov....Bladelius har väl något liknande

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/10/28 :  07:47:06  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Lika bra att jag slår ett slag på trumman för Myryad då, som har väldigt trevliga flerkanalsprodukter. Själv har jag det nu mera ersatta försteget MDP-500 G6, samt den gamla MA-360 3-kanalsförstärkaren och även den purfärska, moduluppbyggda MXA-3150 som i mitt fall då har tre kanaler. Fungerar mycket bra, überflexibelt, och låter mycket bra!

Även om Myryad är en relativt färsk firma så finns det gott om know-how

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/10/28 :  14:02:09  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja Bladelius Grendel går att anpassa på detta sätt.Dvs att köpa de kanaler som man vid tillfället tycker att man behöver.Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2004/10/28 14:04:09
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/10/28 :  15:16:34  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Läste inte föregående inlägg så noga, då hade jag förstås pekat lite extra på att MXA-förstärkaren också är modulär, alltså allt mellan 2 till 14 kanaler i en blandning av moduler på 2x80W eller 1x150W.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/10/28 :  15:22:36  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Tack för alla förslag. Tyvärr är en del lite för dyra för mig.

Det är ju stor skillnad på förförstärkarna i tvåkanal och flerkanal. Som exempel mina grejer. Rotel RSP-1066 och Amplifixens förförstärkardel. Roteln kommer inte i närheten av Amplifixens musikljud.
Med tanke på prisskillnaden så måste man nog upp rejält i flerkanal om man vill ha bra musikljud.
Rotel RSP-1066, 18´ (endast försteg)
Amplifix ca 13-14´ny

Bara en reflektion,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/10/28 :  20:21:31  Show Profile Send Smackman a Private Message
Uffe . testa Rotel-1068 den är rimligt prissatt samt ska ha ett klart bättre ljud i 2 kanal än 1066..
Jag har en själv och är väldans nöjd och har haft en Amplefix oså..


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000