HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Brus i högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2004/10/14 :  10:43:10  Show Profile Send kutte a Private Message
Hej mina hfls-1or har ett svagt brus i diskanten när jag ej spelar på dom utan när förstärkaren står på. Mina gamla black diamond brusade inte lika mycket, förstärkaren som jag har är en pioneer och högtalarkabeln är en fyrflätad kabel.

vad kan man göra för att minska på bruset, jag har funderingar på att byta till en nad förstärkare, får man sämre kvalitet på ljudet om det är för mycket brus eller spelar det ingen roll så att säga, för man hör inte bruset när man spelar.

Hälsningar Kutte


Den som inget frågar får heller inget veta!

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/14 :  10:59:58  Show Profile Send primere a Private Message
Kan vara yttre störningar!
Men de flesta förstärkare har ett litet brus..... prova med att koppla av lite grejer omkring. Kan vara en lampa med en transformator eller liknande. Många kontakter ligger sammankopplade och stör då lite här och var beroende på vad som är inkopplat!
Det är så långt jag känner att jag kan lägga svar!
Go to Top of Page

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2004/10/14 :  11:28:32  Show Profile Send kutte a Private Message
Tackar för svaret, då får jag kolla min sladdar och kanske hålla dom isär från andra sladdar så mycket det bara går.

Hälsningar kutte

Den som inget frågar får heller inget veta!
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/10/14 :  12:54:03  Show Profile Send perob a Private Message
Hej!

Jag tror att man säga (utan att få mothugg...) att alla förstärkare brusar i någon form. Att du upplever mer brus nu beror troligen på att dina nya högtalare har högre känslighet, alltså ger mer ljudtryck ut per inmatad effekt... hoppas du förstår vad jag menar!?

Om NAD brusar mer eller mindre än en Pioneer har jag ingen aning om men jag tycker inte man behöver väga in denna parameter vid utvärdering av ny förstärkare men det är min alldeles egen synpunkt... Som primera är lite inne på så är det aldrig fel att hålla isär nätkablar, signalkablar och högtalarkablar. Likaså att köra stereon på ett eget uttag. Lycka till!

Mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/10/14 :  13:04:56  Show Profile Send U1 a Private Message
Håller med perob, beror nog på att känsligheten är högre. Pröva att sätta alla kablar så långt så möjligt från varandra och endast korsa dem 90 grader.

MvH
Johan
Go to Top of Page

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2004/10/14 :  19:31:52  Show Profile Send kutte a Private Message
Tackar er alla för fina förslag, när jag får tid så skall jag se över kablarna. Nad är ju kända för att göra bra förstärkare och driva tunga högtalare så när ekonomin tillåter så blir det en Nad 320BEE.


Hälsningar kutte

Den som inget frågar får heller inget veta!
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2004/10/14 :  21:03:07  Show Profile Send mongo a Private Message
köp annars spänningsprovaren "phasen", finns på typ Clas i sjön..., med den kan man kolla så att alla apparater är kopplade fas till fas.
testade på min egen anläggning för ett bra tag sen, allt var felkopplat, efteråt hade bruset nästan försvunnit helt.

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2004/10/14 :  21:41:49  Show Profile Send kutte a Private Message
mongo en sådan faspenna har jag redan och fasen är rätt, jag upplever inte det som något störande isig, men jag la märke till det ökade bruset när jag satt brevid dom en dag, som jag nämde tidigare så upplever jag inte det som något störande när jag lyssnarpå musik, för då hör jag inte det.

Något som jag däremot upptäckte idag var att apparaterna måste stå så vibrationsfritt som möjligt, jag gjorde en låda som jag fyllde med blästersand och la ett lock ovanpå som vilade på sanden vilken förbättring, det blev bättre bas och ljudbilden blev ett snäpp bättre och jag upplevde att ljudet blev en aningen lugnare.

Så ett tips till er som inte har en ordentlig plattform är att ställa apparaterna på en sådan, prova det kostar inte särskilt mycket att bygga en sådan.

Hälsningar Kutte

Den som inget frågar får heller inget veta!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/10/15 :  02:30:55  Show Profile Send Lovan a Private Message
Funkar bra med cykelslang oxå...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000