HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur gick det med Tangband open?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2004/09/21 :  21:11:18  Show Profile Send haffe a Private Message
Blandar jag ihop saker, eller var det inte tal om att folk skulle visa upp sina tangbandskapelser? Eller gav alla upp inför acmes skapelse?

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2004/09/21 :  21:58:26  Show Profile Send hobbes a Private Message
Luften försvann väl lite där....
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/21 :  22:24:59  Show Profile Send UrSv a Private Message
Ånä, jag visade allt mina diskoburkar på 2.5 liter...

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/09/21 :  23:01:26  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Har en bit kvar på mina, men nåt ska det bli av detta. Acme lyfte ju ribban en del...



The picture is intentionally cut in the bottom

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/09/24 :  22:24:32  Show Profile Send Ipsen a Private Message
UrSv: Hur låter de där? Funderar själv på att bygga någonting liknande och använda till datorn. Vad är det för element?

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2004/09/24 :  23:56:05  Show Profile Send ZAC a Private Message
Jag hade ett par men de kanske inte kvalificerade sig pga bastard-diskanten (ej TB)



Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/09/25 :  13:19:27  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag är på G med mina horn, jag köpte på mig men när man fick elementen så visste jag inte riktigt vad jag ville bygga men efter många turer så bestämde jag mig för horn. Grunden är en W6-789 tillsamans med en banddiskant efter inspelningen i enkla lådor så kan kan jag berätta att det låter riktigt bra trots fulfilter.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/09/26 :  22:25:47  Show Profile Send esl a Private Message
Ni missar väl inte gruppköpet som pågår just nu?
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/27 :  17:13:06  Show Profile Send UrSv a Private Message
Ipsen:
De är med W3-871s och byggda helt enligt populärprojektet med dessa och notch. Det låter inte så tokigt alls men inte är det nån revolution direkt. Till budget HT eller som datorhögtalare duger det gott. Rekommenderar dock noggrann inspelning.
Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2004/09/28 :  07:42:40  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
Dessa byggde jag i vintras men de har stått oanvända sedan dess.
Tanken var att bygga ett par rundstrålande högtalare som skulle stå i vårt vardagsrum, lite diskret i varsitt hörn.
Basen är en W6-789 och diskanten 28-847.
Röret består av rostfritt rör med diameter 170mm, vilket sjunger med vid vissa frekvenser. Jag har satt fast bitumen skivor på insidan men det räcker tyvärr inte, röster går rakt igenom ändå.
Delningen valde jag relativt låg(2000Hz)just med tanke på det tunna röret,nackdelen är då att diskanten 28-847 tvingas att spela alldeles för låga frekvenser och det trivs den absolut inte med.


Dom stora konorna är svarvade i furu och de små i björk, med tanke på risken för urflisning när detaljer i furu är små.



Kabeln upp till diskanten skulle gå i förlängningsröret och sedan på undersidan av plattan, men det blev aldrig slutfört.



Har ingen bild på botten men det sitter en port riktad nedåt avstämd till ungefär 35Hz.

Det hela ser jag som ett läroprojekt och jag tänker nog spara konerna till framtida rundstrålande projekt, tyvärr åker nog rören i skrotbingen.

/Magnus



http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/09/28 :  08:49:34  Show Profile Send orthanc a Private Message
Klart roligt bygge Magnus Lindqvist. Har själv ett antal W3-871s som jag är sugen att göra samma sak med + en sub. Får se hur tiden räcker till bara.=D

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/09/28 :  10:27:41  Show Profile Send MadMan a Private Message
schysst, ja jag har inte digital kamera,, det ända jag hitta var en gammal web kamera. =(





Knappt man ser vad det är:
Bassexciter BXP-10
Tangband w8-740c
Åså ungefär 156wrms inskickad kräm.

Funkar ypperligt till datorn iallafall.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/09/29 :  09:45:52  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Här är mitt W8-bygge....sluten låda etc...




Byggbild: feta väggar, min 2x16 MDF + stagning


/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/09/29 :  23:16:28  Show Profile Send esl a Private Message
UrSv:
2,5 liter verkar vara lite lite.. 3,5 liter med basreflex så är dom raka ner till 80 Hz.
Är det i lägre mellanregistret/bas de tappar lite eller?
Sedan skulle jag nog göra fronten lite mer avfasad och eventuellt filtbekläda.
Beskriv gärna mer hur de låter!
Jag skall köpa riktigt många av dessa på gruppköpet så jag är nyfiken

/esl



Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2004/09/30 :  14:46:18  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
har en fråga till dom som har 28-847 diskanterna. vilken är den lägsta rekommenderade delningen till dom? klarar dom av 2Khz 12dB/okt?

Musik är livet
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/30 :  17:29:29  Show Profile Send UrSv a Private Message
Tja, det är hyggligt enligt designen som många följer och verkar vara lite de facto standard för W3-871s så jag vet inte hur det skiljer jämfört med 3.5 liter. De är närmare 2.9 liter och slutna. Fronten är 16 mm radie. De tappar inte direkt om man kommer ihåg vad det är. Det låter helt OK och de SEK 150 jag gav från H-Audio är väl helt OK pris med tanke på hur det låter. Det är väl över genomsnittet i prisklassen skulle jag tro men kanske inte direkt nån "high-end" att tala om. Själv tycker jag att Fostex FE-103 Sigma är bättre.

http://home.new.rr.com/zaph/audio/audio-speaker11.html
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/10/06 :  00:27:06  Show Profile Send esl a Private Message
Jag kan tänka mig att fostex är bra mycket bättre vid högre amplituder och bättre vid låg amplitud. Distortion och färgning brukar öka exponentiellt med insignal tills membranet bryter upp och eller elementet kommer utanför sitt linjära område.
TB 3" hara bara x-max på 0.5mm så det vill till att man delar hyfsat brant runt 150-200 Hz.
Gärna vid dubbla resonansfrekvensen =220 Hz för TB elemenetet.
UrSv: Var delar du och hur brant?

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/10/06 :  08:12:33  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag delar min 871:a vid 300 hz med 24db branthet.
Kräver mer än 15w (rör) för att låta riktigt bra, testade med 25w (rör)då lät den kanon.
Ganska tungdrivna rackare.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/10/06 :  16:59:28  Show Profile Send esl a Private Message
Cittroman: Vad tar över vid 300 Hz?
Jag kanske skall välja att bygga med 8 st W4-937S istället...?
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/10/15 :  00:00:06  Show Profile Send orthanc a Private Message
Nu är de nästan klar iaf. Ser bättre ut än på DIY mötet i älvkarleby i våras.=)



Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/10/15 :  00:39:24  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
-orthanc:
Uj, ser mycket trevligt ut! Kan man få mer info? Konstruktion, element, filter etc?

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/10/15 :  08:57:41  Show Profile Send gongken a Private Message
De där rundstrålande tyckte jag va riktigt coola... Gör klart dem, ge inte upp!!

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/10/15 :  09:06:27  Show Profile Send cittroman a Private Message
esl: En 789s tar vid från 300 och nedåt.


Orthanc: Ser mkt bra ut.
Är dom riktigt inspelade nu?

Mina har samma råa finnish fortfarande.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/15 :  09:24:34  Show Profile Send edison a Private Message
Magnus Lindqvist:

Om dom låter OK förutom delningen, som enloigt din beskrivning var för låg, och rörresonansen:

Varför inte göra en låda av typ MDF, ställa ned röret i den och fylla tomrummen = hörnen, med sand.Då borde det bli tvärtyst och sen kan du jobba med att dela lite högre så diskanten får leva ett lättare liv...
Skulle med din redan visade finishkunskap bli lika snyggt och inte särskilt mycket mer skrymmande.


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/10/15 09:25:24
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/10/15 :  14:01:45  Show Profile Send orthanc a Private Message
cittroman: Nu har de spelat 600-700h iaf. Kan inte tro att det skall hända så mycket mera nu.

Vad som hänt med ljudet sedan DIY mötet är att de blivit mera detaljerad,inte lika vass i basen, går djupare men
saknar en del bas. Men det kommer nog att råda bot på detta under nästa vecka.
Mdf kommer då och 12":an ligger bara och väntar på att få en sluten 100 liters låda. Har dessutom beställt en Behringer FBD.

Skulle vilja testa tangbandarna med rör, tror nämligen att rör skulle vara helt rätt. Men min uppfattning är att dessa 4":are är trögdriven.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000