HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ett matematik/beräknings problem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/12 :  12:00:02  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag hade hoppats, att den ena av de förstärkare som nu väntar på att Hypex modulerna ska ankomma, var helt klar så att jag kan få igång dem innan helgen. Men jag har ett problem som jag inte klarat att lösa själv och det är att beräkna värdet på den eller de motstånd som jag behöver för att kunna ansluta en lysdiod över +/- spänningen på nätdelen.

Spänningen är 116VDc och lysdioden är Elfas, 75-004-24, (3,6V 20mA 3000mcd).

Om någon kan/vill hjälpa mig attt beräkna värdet, skulle jag bli jätteglad, för jag är sååååå sugen på att få ihop förstärkarna.


Bilden editerad gånger flera.

Jag har förstått att det är något fel på schemat, men det här är det bärsta jag kunde åstadkomma, så om nån vill hjälpa mig att rätta till felen vore jag evigt tacksam.
EDIT:
Som schemat är ritat kommer ju värdena på dräneringsmotstånden att påverkas av R2och behöva räknas om isf, eller hur?

/Roland

Edited by - paradigm on 2004/10/13 01:05:05

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/10/12 :  12:13:41  Show Profile Send Oblivion a Private Message
116v - 3,6v = 112,4v

112,4v / 0,02A = 5620 Ohm = 5,6kohm

Du kan nog skippa motståndet R1

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/12 :  12:19:04  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jätte tack för hjälpen!!!

En snabb kompletteringsfråga bara om jag får.

Ifall jag vill dämpa skenet något, för det är ju en väldigt stark diod, ska jag då öka motståndsvärdet och med hur mycket skulle det bli om spänningen över dioden låg på c:a 2V istället?

Matte är inte min starkaste sida.

/Roland
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/12 :  12:21:31  Show Profile Send UrSv a Private Message
Du hade ju svaret redan i UcD180-tråden...

Du behöver inte fundera så mycket på diodens framspänning utan tänk dig den som konstant 3.6 V. Som jag skrev i den andra tråden och Oblivion skrivit här. Välj istället önskad ström genom lysdioden och om den önskade strömmen är 5 mA blir det:

U/I=R ->

U = 116 - 3,6 V = 112,4 V

R = 112,4 V / 0,005 A = 22480 Ohm


I praktiken innebär detta att du tar fram ett par motstånd mellan 5 och 50 kOhm och testar tills du är nöjd. Varför lägga en timme på att räkna när testet tar 30 sekunder? Det spelar ju ingen roll vad strömmen är om den är under max och ljusnivån är rätt...

Edited by - UrSv on 2004/10/12 12:25:17
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/12 :  12:43:21  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag gör mig nog skyldig till ett grundläggande tankefel här, som jag behöver grunna på. Det känns intuitivt bara helt fel att kunna hänga på en 3,6V diod över 116V.

Sen kommer jag osökt till frågan, vad som bestämmer vilken ström som går genom dioden?
Om jag ska kunna använda 2W motstånd bör väl strömmen inte överstiga 15mA eller så och sen funderar jag också på om motståndet påverkar värdena på dräneringsmotstånden?

Jag förstår att det här är helt grundläggande ellära, men jag har för länge sedan glömt det här.

/Roland
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/10/12 :  13:26:43  Show Profile Send ludo a Private Message
Vill bara nämna att det kan vara irriterande med för hög ljusstyrka på lysdioden. Med dagens moderna lysdioder brukar det gott o väl räcka med mellan 1-3mA.
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2004/10/12 :  13:57:45  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Roland!
Testa att dra upp ditt schema i den här appleten och titta på potensspänningarna och hur strömmen varierar (eller ej varierar) mellan de olika motstånden du lägger upp så kanske du blir klokare på hur ohms lag fungerar.
http://www.f.kth.se/~msterner/java/ohm/
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/12 :  14:00:10  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det är faktiskt en smula förbryllande. Man kan se det så här: Vid en väldigt liten ström ökar spänningsfallet över lysdioden med strömmen men när man börjar närma sig max kommer kurvan att planas ut. Precis som hos en Zenerdiod vilken inledningsvis bara leder lite ström och därefter planar ut via det karaktäristiska "knäet" till sin Zenerspänning. Detta betyder att du helt enkelt gör precis så att du hänger ett motstånd i serie med dioden över 116 V och om strömmen blir tillräckligt hög, men inte allt för hög, hamnar spänningen vid ungefär 3.6 V. Man utgår från att man tänker sig vilja hamna just där och kan då räkna ut vilket motstånd man behöver. I detta fall så valde jag 5 mA och detta blev då med 112.4 V (kvarvarande spänning efter att dragit bort spänningsfallet över dioden) dina 22480 Ohm. Alltså är det motståndet som bestämmer vilken ström som går genom dioden och man räknar ut den med hjälp av U/R vilket i detta fall blev 112.4/22480 = 5 mA. Tar du istället 10 kOhm blir det 112.4 / 10000 = 11.24 mA. Svårare än så är det inte. Man kan inte tänka sig spänningen som reglerbar storhet här eftersom 3.5 V kanske ger 1 mA men 3.7 V ger 100 mA. Alltså reglerar man strömmen...

För motståndets effekttålighet är det bara att räkna. P = U*I = U * U / R dvs här 112.4*112.4/22480 = 0.56 W dvs 2 W är utmärkt.

Som ludo antyder är 3000 mcd RIKTIGT mycket varför jag nog skulle förvänta mig att du bländas om det bara är lit mörkt i rummet. Jag köpte en billig DVD-spelare till igår (varför ha bara 4 st? En SEG 430-II för modiga SEK 350 regionfri och så) och den har blå stand-bydiod och den går inte ha i stand-by för att det lyser så grymt...

Edited by - UrSv on 2004/10/12 14:02:21
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/12 :  14:02:11  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Effekten i resistorn är U*I och eftersom du har en relativt fix U så kan du beräkna det som U^2/R. Och ja 20mA är för mycket igenom ett 2W motstånd med den spänningen.

Nej det borde inte påverka dräneringsmotstånden, är det en virtuell jord som skapas? Jag har ingen aning om vad UCD'erna gör. Du drar ström från + och - och påverkar inte jorden med diod+ motstånd.

Edit: ursv hann före.

Hjelm

Edited by - Hjelm on 2004/10/12 14:15:48
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/12 :  14:20:44  Show Profile Send paradigm a Private Message
Tack för hjälpen och tipsen!!!

Jag får väl testa med lite olika motstånd för att hitta lagom sken på dioden.

Jag har en del osorterade småmotstånd i verktygslådan.

har just testat och kommit fram till att 22k Ohm ger lagom starkt sken.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/12 :  14:29:25  Show Profile Send paradigm a Private Message
Oj, medan jag testade och skrev hände massor här.

Tack än en gång för all hjälp och jag ska simulera värden lite senare, för just nu tänkte jag passa på att cykla till Elfa, medan solen skiner.

Tusen tack än en gång för hjälpen!

/Roland
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2004/10/12 :  15:14:45  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
eyy Bro!
Kan det vara så att du bor i Solna? Själv bor jag ca 2min cykling från Elfa :D
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/10/12 :  17:23:52  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
ja också

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/12 :  17:32:35  Show Profile Send UrSv a Private Message
Rackarns så enkelt ni har det. Jag har 200 mil till Elfa och cyklar helst inte...
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/12 :  17:34:56  Show Profile Send UrSv a Private Message
Kollade värdet på dräneringsmotstånden. Jag skulle nog använda ett par värden större och lite högre effekt. Du har nu 1.25 W i ett motstånd på 2 W. Det blir lite lukt då...
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/12 :  19:22:08  Show Profile Send paradigm a Private Message
UrSv.

Det säger du nu när jag redan är tillbaka från Elfa.

Enkelt och enkelt, jag kan berätta att det blev en skaplig cykeltur idag. Vanligtvis hade jag nog tagit bilen, men den blev nyligen stulen, så jag tog cykeln (är van att cykla till jobbet 2 mil ToR), men som sagt idag blev det en skaplig runda, från Rågsved till Elfa i Kungens kurva via Älvsjö, därifrån till Ö&B i Fittja och sen vidare till Biltema i Botkyrka och sen tillbaks igen över Tumba, Tullinge och Huddinge och slutligen lilla lyan i Rågsved igen. Skulle tippa att det blev en 4 mil eller så iaf.

Blir det mycket lukt? Borde jag byta ut motstånden omgående mot 5W d:o, eller kan det räcka med att jag vid tillfälle parallellkopplar två stycken på 47k Ohm, när jag kommer till Elfa nästa gång?

Edit:
Jag skulle väl också kunna öka motståndet med en 10k Ohm i serie, som jag redan har köpt (för att ev kunna minska intensiteten på lysdioden), för att därigenom minska strömmen och därmed effekten något.

/Roland

Edited by - paradigm on 2004/10/12 19:28:38
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/12 :  19:54:33  Show Profile Send UrSv a Private Message
Njaä. Det luktar kanske inte alls men lite varmt blir det allt. Kör du så och testa hur det känns. Jag tyckte bara det var lite hög effekt..
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/10/12 :  20:01:01  Show Profile Send ludo a Private Message
Skaplig cyckeltur du gjorde!

En tanke bara: finns det inte nån lägre spänning nånstans i kretsen som du kan låna några mA ifrån?
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/12 :  21:09:24  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag får testa helt enkelt och ha lite koll på värmen.

Jo, det blev en skaplig sightseeing tur, som känns i ändalykten, kan jag säga.
Njae, jag kan iofs lägga dioden över den ena halvan av drivspänningen, dvs 58VDc, men då kanske det uppstår lite obalans mellan +/- spänningarna, genom att motståndsvärdet påverkar det ena motståndet i dräneringen menligt, eller!?

/Roland
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/12 :  21:32:25  Show Profile Send UrSv a Private Message
Modulerna snedbelastar säkert det innan. Kör du som du har så får du se om det funkar. Köpte du inte fler än ett motstånd då t.ex. 2 i serie eller ett 2K7 extra?
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/12 :  21:48:57  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag la in värdena på nytt och av någon anledning får jag inte fram effekten 1,25W, för dräneringsmotstånden.

För UcD400 förstärkaren har jag +/- 58VDc och då jag satte in 3,3k Ohm i formeln, U*U/R=P, fick jag följande resultat, 58*58/3300=1,02W, och för UcD180 är spänningen 47,8VDc och med ett motstånd på 2,2k Ohm får jag 1,03W Har jag missat nåt, eller har vi bara räknat på olika motståndsvärden?

/Roland

EDIT: Oooops, nu ser jag, att jag av någon outgrundlig anledning skrev 2,7k Ohm i schemat längre upp. Fattar inte varifrån det värdet kom, för det gäller ju varken för UcD180 eller UcD400.
Kanske en släng av Alzheimers i antågande.

Edited by - paradigm on 2004/10/12 21:54:22
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/12 :  22:14:04  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det var det 2K7 jag räknade på...
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/13 :  00:37:57  Show Profile Send paradigm a Private Message
Förlåt att jag inte hade bättre koll på grejorna, men jag får väl försvara mig med att jag iaf lärt mig en hel del på kuppen.

Jag har nu anslutit 3,3k Ohmsmotstånden på UcD400's nätdel och kan känna en liten temperaturhöjning på motståndet, så det tycks fungera perfekt.

Hur lång tid kan räkna med att det tar, på ett ungefär, att tömma c:a 55000uF? Bara så jag vet på ett ungefär, hur lång tid jag ska vänta innan jag kan stoppa dit fingrarna, utan att få en gratis krullpermanent och defillibrering?

/Roland

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/13 :  10:13:26  Show Profile Send UrSv a Private Message
Borde väl ta ca 3 minuter till 32.8 % eller 15 minuter till det som kallas tom?

http://www.tpub.com/neets/book2/3d.htm
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/15 :  16:52:05  Show Profile Send paradigm a Private Message
Kanske en jättelöjlig fråga och själv tycker jag inte att det kan spela nån roll, men jag måste ändå fråga, för när jag först testade lysdiodens sken med lite olika motstånd. tyckte jag att den lös lagom starkt med ett 22k Ohmsmotstånd, men nu när den är monterad så lyser den jättestarkt.

Och frågan är som följer:
Kan det spela någon roll, om motståndet sitter före dioden eller efter?

/Roland
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/15 :  17:00:40  Show Profile Send UrSv a Private Message
Spelar inte nån roll. Däremot kan det vara stor skillnad på om den sitter i ett hål eller i fritt i luften vad gäller skenbar (!) styrka.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000