HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ytbehandling HFLS-1 (läder)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/10/15 :  00:21:48  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Hej

Idag fick jag veta att min möbelsnickarkontakt föll igenom när det gällde fanering av HFLS (och byggandet av ett swedish woodstand, mest för att det hade blivit för dyrt). Han ansåg sig inte ha rätt verktyg för att kunna fanera runt hörn. Han bygger större saker än högtalare och liknande så det är kanske förståeligt att han inte vill ta på sig det. Jag bor i mitt studentrum nu och här finns det absolut inga möjligheter till avancerade saker. Min plan är nu att köpa ett billigt stativ att ha tillfälligt till jag kan bygga igen (se tråd i hifi-delen om ni har tips). Och att ytbehandla HFLS med något som är lätt, snabbt och billigt.

Jag har funderat på läder eller tyg. Jag har sett att Zalves behandling av baffeln med läder blir riktigt snygg och jag har då funderat på att försöka täcka dom med läder. Jag vågar mig inte på att fanera av den anledningen att jag inte har någon möjlighet att få högtalaren helt plan. Läder kommer dölja ojämnheter bättre plus att det är betydligt mer originellt. Jag vill heller inte svettas utan få en högtalare som ser acceptabel ut utan för mycket jux. Dom har redan stått isärplockade hos föräldrarna i två månader. Dom måste göras klara nu. Står inte ut längre..

Så hur svårt att täcka en högtalare i läder på ett snyggt sätt?

Hur fäster man ett helt stycke läder kring en hel högtalare. Kan man göra det utan att skarva? Precis som när man packar in en present så bli där ju bitar över som måste vikas väl?

Hur tjockt är läder generellt? Jag känner att jag måste ta ned lädret i elementhålen och montera elementen på lädret för att det ska kunna integreras snyggt, precis som zalve gjort. Måste man fräsa nedsänkningarna djupare för att få plats med det?

Kan man ta loss läder man limmat på om man vill göra en annan ytbehandling senare? (allt går ju att ta bort så klart men med rimlig mängd våld menar jag).

Fler frågor följer nog.

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/10/15 :  00:39:47  Show Profile Send uffe2 a Private Message
När jag sitter här och viker en bit papper kring en liten låda verkar det ju vara så att om man vill ha sidorna och baffeln helt jämna utan skarvar får man skarvar i botten och toppen. Bottnen är ju inget problem men toppen

Detta kanske inte blir så lätt som jag trodde... eller så tänker jag inte på något som är helt uppenbart. Det brukar vara så på natten...
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/15 :  00:47:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Om du inte har bråttom så kommer du få svar på alla dina Frågor Uffe.

Jag skall ta bort lädret som jag har sitter. Sen skall det på nytt läder.

Jag köpte först vinyl på BILTEMA. Denna var betydligt tjockare än den jag senare kom att använda.
OM du själv fixar frontbaffeln, och bara fräser lånsidorna så kommer det bli klart lättare att klä den med skinnet.

Jag köpte färdigfrästa bitar från frasse. De var frästa bära upp/nertill och på sidorna. Hålen för elementen var något för stora (2-3mm), så det blir bra med skinnet.

Jag använde spraylim från Biltema. Det sprayar man på skinnet och på fronten. Väntar tills den inte är klibbigt längre. Då trycker man bit skinnet och det verkar sitta fint.

HUR bra skinnet sitter kommer jag att upptäcka när jag skall ta bort det. Du bör ju fråga dig hur du vill ha sidorna. Det blir ju lite skinn som man drar över kanten.

Allt blir inte som man tänker sig,,, Det har jag upptäckt under detta bygge. =)

/Z

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/10/15 :  01:00:10  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Jag förstår inte riktigt allt du skriver zalve men mina lådor är klara för länge sedan och jag har redan provspelat dom. Jag ser två problem egentligen så här inledningsvis:

1. Mina element sitter i princip kloss till kanten på nedsänkningen. Om jag använder allra tunnaste skinn jag hittar så kanske jag kan få ned det. Annars blir det till att förbättra hålen.

2. Som jag ser det nu måste det bli tre skarvar. En lång längs hela lådans höjd som kommer precis där baksidan/ena sidan möts (eller någon stanns på baksidan iaf). Den kommer inte synas. En skarv i botten och toppen som ser ut så här >-< måste det nog också bli. Det är den i toppen jag oroar mig för. Så vitt jag ser nu kan man inte undvika dom två, ej raka, skarvarna.

PS. Det är detta jag inte helt förstår:

quote:
OM du själv fixar frontbaffeln, och bara fräser lånsidorna så kommer det bli klart lättare att klä den med skinnet.

Jag köpte färdigfrästa bitar från frasse. De var frästa bära upp/nertill och på sidorna. Hålen för elementen var något för stora (2-3mm), så det blir bra med skinnet.

Edited by - uffe2 on 2004/10/15 01:00:40
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/15 :  01:16:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Då förstår jag hur du menar.

Jag har endast skinn på fronten och 3-4 cm på sidan,,, Som täcks av mina träsidor.
OM man vill ha skarvar på skinnet, så skulle man skulle SY dessa för att få det estetiskt.

OM dina HFLS1or är klara, så kan du strunta i det som står i citatet.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/10/15 :  01:21:25  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Jo sy skulle man ju kunna göra men då lämnas man ju med problemet att man förmodligen vill ha sidan man sytt på innåt och då får problem med att få det platt längs skarven.

Fan också detta lär inte bli så okomplicerat som jag vill.
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/10/15 :  01:26:24  Show Profile Send uffe2 a Private Message
AHA! light bulb moment (som Oprah hade sagt).

Baffeln och sidostyckena blir en bit. Sen blir botten, baksida och topp en bit. Den synliga skarven blir längs toppen/ovansidan av baffeln och längs sidstyckena/baksida och där syr man fast en sån där "lädertråd" som man ibland ser i t ex bilklädsel. T ex i en annan färg än skinnet så det bryter snyggt. T ex vit. Ska rita en bild och förklara vad jag menar. Återkommer.

edit:

Okej här har jag tänkt fram en lösning på skarvproblemet:

Grå och svart indikerar olika läderstycken och inte olika färger. Vit indikerar det tänkta "lädersnöret" (jag hoppas ni förstår vad jag menar) som ska dölja skarven.



edit igen: Arlaharen jag hoppas det är okej att jag använder din bild för att illustrera min tanke.

Edited by - uffe2 on 2004/10/15 01:35:11
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/15 :  01:35:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vet precis vad du menar,,, Blir säkert bra.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2004/10/15 :  01:42:57  Show Profile Send vagabond a Private Message
Det vore ju skitsnyggt med en kraftig sömn,kanske dubbel, med tjock tråd runt kanterna och att lädret ser lite spänt ut(som på instrumentbrädor i lyxbilar). Använder du konstläder så kan du forma den med varmluftspistol eller liknande på knepigare platser t ex vid försänkningar för elementen. Jag tycker att tjock läder gör att det ser lyxigare ut.

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/10/15 :  01:46:47  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Du menar en kraftig sömn istället för den tjocka tråden runt kanten? Jo det är värt att tänka över.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/15 :  02:11:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kan tillägga att jag kommer ha skinn på fötterna till statvien... Men sydd kant.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000