Author |
Topic |
|
ingvar.olsson@nexus.se
Member
59 Posts |
Posted - 2004/10/13 : 17:53:58
|
Någon som hört Lexicon MC12 med rumskorrektion?
Någon som vet var den finns att se och höra?
Mvh,
Ingvar
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2004/10/21 : 12:46:11
|
Hej! Har inte hört, men är Lexiconägare (äldre modell). Sennheiser i Stockholm tar in Lexicon i Sverige, så de borde väl veta vart man vänder sig. Tittade igenom poå hemsidan hur den fungerar och det verkar rätt seriöst med 4 mikrofoner samt parametrisk EQ! /Shaft |
|
|
ingvar.olsson@nexus.se
Member
59 Posts |
Posted - 2004/12/11 : 12:34:26
|
Fortfarande ingen som hört den? |
|
|
crion
Member
503 Posts |
Posted - 2004/12/18 : 14:28:28
|
Jag har inte hört den. Däremot har jag sett på Meridian forumet att en del MC12B ägare bytt till Meridian. Du har en recension av Meridian 861 och Tact 2.2 rumskorrektion i senaste The Absolute Sound där de gör en djupdykning i rumskorrektion.
En billigare modell Meridian G68 finns också med samma rumkorrigerings system, och den har precis släppts i ytterligare en edition för den som inte vill betala för någon bild switching del.
Meridian G68 och Meridian 861 finns på Pause Ljud och Bild Norrlandsgatan i Stockholm. Men jag rekommenderar ett hemlån för att ge den rättvisa. (Det är väl lite si och så med demorum i stockholm ;-)
Sören på forumet har en G68 och jag har kört G68 rätt mycket både med aktiva DSP högtalare och vanliga passiva.. |
|
|
ingvar.olsson@nexus.se
Member
59 Posts |
Posted - 2004/12/21 : 18:56:22
|
Var hittar jag Meridian forumet? |
|
|
ingvar.olsson@nexus.se
Member
59 Posts |
Posted - 2004/12/21 : 18:59:46
|
Jag har en MC12 V4 Eq till låns för tillfället och så här långt (jag har hunnit lyssna ett par timmar) så tycker jag att det låter mycket bra.
Möjligen var Tact TCS ett snäpp värre men programvaran till den fullkomligt suger! Det var också ett och ett halvt år sedan jag hade Tacten hemma så det är svårt att säga om den var bättre eller ej. |
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
|
crion
Member
503 Posts |
Posted - 2004/12/21 : 21:49:57
|
Meridian forumet finns på:
http://www.softronix.com/cgi-bin/ultimate.cgi
Rumskorrigeringsprogrammet till Meridian är faktiskt riktigt enkelt att komma igång med. Vill man trixa och leka med rumskorrigeringen finns givetvis en del att pilla på |
|
|
anwe
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2004/12/23 : 13:43:18
|
Lexicons rumskorrigering har ju knappt funnits i 3 månader och kortare än det som uppgradering för befintliga ägare, så det lär ju knappast ha spelat in för dom som bytt från Lexicon till Meridian på sistone.
Ingvar
Jag antar att du redan vet om det men om inte så finns det flera som använt/använder rumskorrigering i Lexicon-forumet på http://www.smr-forums.com. Där kan man även få hjälp och svar på frågor av Lexicon själva. /Anders |
Stay calm, don't be alarmed, it's just a holiday, back at the funny farm. |
|
|
crion
Member
503 Posts |
Posted - 2004/12/23 : 18:27:06
|
Ingvar, låna gärna hem en Meridian 861 eller G68 (beroende på prisklass) och se vad du tycker om dem. Programvaran är flexibel...
Det här tycker jag var lite konstigt på MC12B V4EQ.. "We do not provide for user adjustment of the filter frequency or bandwidth. Not only would such a feature complicate the user interface, but it would provide ample opportunities for making a room sound worse than before V4 EQ had been applied!" Låter som billigt försäljarsnack i mina öron och som man inte har någon kontroll över rumskorrigeringen att justera den efter eget tycke och smak.. Well.. dem får väl hyra några fler programmerare |
Edited by - crion on 2004/12/23 18:30:34 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2004/12/23 : 21:30:51
|
Har inte haft någon Lexicon MC12 hemma, äger däremot en splitter ny Meridian 861 med aktiv rumskompensering. Den fungerar fantastiskt bra!!!!!
Måste rekomendera dig att prova den innan du bestämmer något.... |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/12/30 : 11:45:47
|
Har spelat på en 861 sedan i somras, och den låter mycket bra. Dock så skulle jag aldrig lite på automatiska inställningar. Man behöver mäta på ett flertal platser i rummet och man behöver tänka på hur ens högtalare tål ändringar. Att dra ner en topp är betydligt bättre än att lyfta en dal. Själv gör jag kompensationen manuellt i mina BSS366T som har mycket mer intällningsmöjligheter men dock manuellt. Att lyssna sig fram till inställningar är i princip omöjligt. Enkla finjusteringar kan man göra med örat hjälp men mäta måste man göra manuellt och det tar tid. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
crion
Member
503 Posts |
Posted - 2004/12/30 : 13:36:33
|
Det som jag tycker är trevligt med Meridian Room Correction mjukvaran är att man just får en bra bild av vad man har för problem med rummet. Och just som du säger Harry, även kunna korrigera med externa verktyg såsom externa DSP högtalare, processorer eller room treatments etc och få veta resultatet direkt från MRC programvaran med den skarpa playback kedjan. Då har man total kontroll. |
|
|
octavia rs
Member
338 Posts |
Posted - 2005/01/01 : 12:41:40
|
Här finns en test av Lexicons MC-12 Ver.4 |
Main system TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2 Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)
Second system Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/01/01 : 16:12:42
|
Oj! Detta var ruggigt intressant, tack för länken!
8 st 198 Mflops DSP'er... Det är så man blir lite avundsjuk på utvecklingsmänniskorna på Lexicon... Jag undrar vilket OS de kör |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
ingvar.olsson@nexus.se
Member
59 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 14:17:03
|
Efter många om och men så blev det en Lexicon i alla fall.
Kostar en del men det är det värt!
Mvh, Ingvar |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2005/04/30 : 12:22:08
|
Hej! Kul. VAd har du för intryck av den än så länge? Vad ersätter den? Får man fråga vad du har för kringkomponenter ;-) MVH Shaft |
|
|
ingvar.olsson@nexus.se
Member
59 Posts |
Posted - 2005/05/02 : 14:44:35
|
Jag tycker mycket bra om den så här långt.
Rumskorrektionen gör att bas-mullret från stående vågor försvinner och på så sätt blir diskant och mellanregister mycket tydligare. Rumsinformation från inspelningarna blir tydligare och röster går fram klarare.
Den ersätter en Sony TAE-9000ES som jag också var nöjd med men jag ville ha ett helt balanserat försteg och rumskorrektionen. Ett mycket bra försteg med tanke på vad det kostar. Det är dock ingen tvekan om att Lexicon är bättre, den är så mycket bättre att jag har litet svårt att jämföra dem.
Det mesta går att justera i MC12an, tex alla parametrar i ljudformaten. Rumskorrektionen är dock bara automatisk.
Balanserad signalöverföring är också bättre när det är långa signalkablar. Jag har blivit av med en hel del brum sen jag fick MC12an. Nu kör jag allt som går med balanserad anslutning. Resten av prylarna kommer jag att byta ut eller konvertera så jag inte kommer att ha några långa obalanserade kablar.
Det finns förstås en massa mer att säga. Du är välkommen att fråga om det är något du undrar.
Systemet som jag har MC12an i består av följande:
Högtalarna är Infinity: IRS Beta som frontar IRS Omega som sidohögtalare RS IIIa som bakhögtalare (planerat att byta mot ett par Omega till). Centern är en Kappa B med en Jamo THX3015 subwoofer för basstöd.
Förstärkarna är Krell: KSA300-S till Beta basarna KSA200-S till Beta panelerna KSA200-S till IRS Omega KSA250 till RS3a
Signalkablar är mest Purist Audio Collossus och Elementa men också en del Tara Labs och Van den Hul.
Högtalarkablar är Purist Audio Colossus och Elementa samt en del Harmonic Technology.
Mvh, Ingvar |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8629 Posts |
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2005/05/16 : 21:29:44
|
Hej Ryssen! Jag tror man skall undvika Sansuin. Den spelar i "korpligan" jämfört med Lexicon, Meridian eller Tact. Ser ut som den är från 80-talet i designen plus att säljaren fullkomligt strör ur sig saker som "high-end" och "super ljud" lite hur som helst i sina andra auktioner. /Shaft |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2005/05/16 : 21:36:06
|
Ingvar, Det var en av de mest imponerande uppsättningarna jag sett i ett privathem! MC12:an är min drömmodell. Kör en DC-2 med gott resultat tills jag får råd (eller hjärnsläpp). Koppalr till Miller & Kreisel S-150 THX system. Förstärkningen står Accuphase och Sherbourn för. Kablar från Purist, Acoustic ZEN (digital mc=2). Det låter toppen, men jag undrar ibland om inte 12:an har lite bättre DAcs för 2-kanal och hembio? Du har ingen bild på härligheten? MVH Shaft |
|
|
ingvar.olsson@nexus.se
Member
59 Posts |
Posted - 2005/05/19 : 14:00:59
|
Tack för berömmet Shaft!
Du har en del imponerande saker själv: Lexicon, Accuphase, Miller & Kreisel mm
Jag har inte hört DC-2an så jag kan inte jämföra den med MC12an. MC12an har differentiella DAC'ar på alla kanaler (24-bit/44-192 kHz) och låter, för mina öron, utmärkt i såväl multikanal som i tvåkanal.
Tyvärr har jag inga bilder. Jag ska se om jag kan fixa det.
Det var ett reportage om mitt system i hemmabio för drygt ett år sedan (nummer 12 2003) men det har förstås hänt en del i systemet sedan dess.
Mvh,
Ingvar |
|
|
ingvar.olsson@nexus.se
Member
59 Posts |
Posted - 2005/05/19 : 14:16:16
|
Hejsan Ryssen!
Den Sansui du refererar till är en automatisk equalizer vilket är litet annorlunda än en rumskorrektion.
I en rumskorrektion är mittfrekvensen för filtren ställbara på ett mycket exakt vis (inom en Hz). Dämpningen för filtren är också individuellt ställbara.
Om du är intresserad av en billig rumkorrektion så skulle jag tro att Behringers alternativ är bättre. Jag har dock inte hört den själv.
Jag tror att det är den här: http://www.behringer.com/DEQ2496/index.cfm?lang=ENG
Mvh,
Ingvar |
|
|
ingvar.olsson@nexus.se
Member
59 Posts |
Posted - 2005/05/19 : 14:19:17
|
Jag sa i mitt förra inlägg att dämpningen för filtren är individuellt ställbara. Det är visserligen sant (även för en equalizer) men vad jag skulle ha sagt att brantheten på filtren är ställbara.
Brantheten på filtren i en equalizer är fast.
Mvh,
Ingvar
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2005/06/06 : 09:33:54
|
Nja, det är väl i regel så, men tar man en avancerad digital parametrisk eq så kan man ställa allt. Men en analog vanlig eq kan man normalt bara ställa amplitud vid olika mittfrekvenser. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
|
Topic |
|