HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sharps 1-bit värsting!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/14 :  11:50:39  Show Profile Send DonMega a Private Message
Marbrink- jag säger bara "Words of wisdom"
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/14 :  11:51:15  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja du verkar må illa över mycket på senaste tiden har jag märkt....

Men visst kan det vara en bra förstärkare, inget snack om den saken.. Men det kommer bli attans svårt att sälja den för det, och detta för att det står Sharp på fronten...

Så är det tyvärr för en massa produkter i världen, man har inte ett namn som borgar för den prislappen helt enkelt och då är det svårt att slå sig in på en marknad, det kanske kommer, men det kan ta tid...

Skulle Skoda släppa en lyxbil i miljonklassen så skulle det inte heller vara så lätt att konkurera med en Mercedes S-klass, även om bilen skulle vara lika bra....

/M
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/14 :  11:52:36  Show Profile Send DonMega a Private Message
MartinH-jag förstår hur du menar
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/14 :  12:04:08  Show Profile Send DonMega a Private Message
Hittade lite mer info

http://akiba.sorobangeeks.com/news_8468.html
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/10/14 :  13:08:52  Show Profile Send marbrink a Private Message
DonMega: Tackar!

MartinH: Visst mår jag illa över mycket!
OM det nu är så svårt att sälja den tror jag inte Sharp skulle kommit med de här uppföljarna till den så väl emottagna SM-SX100, som kanske är världens bästa integrerade förstärkare eller med i den absoluta toppen.
Man kan ju bara drömma om hur bra efterföljarna är då!

Jämförelsen med Skoda tycker jag inte jag håller för fem öre. Vad är det du påstår? att hifi handlar lika mycket om status som bilar gör? För dig verkar det dock göra det....
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/14 :  13:22:11  Show Profile Send MartinH a Private Message
Marbrink: Du verkar ha vaknat på fel sida idag....

Du verkar vilja haka på allt jag säger nu mera oavsett var det nu än är ?!?!

Visst handlar Hifi oxå om status, det gör väll alla kapitalvaror !!

Och SM-SX100 som världens bästa integrerade ?? Ja kanske, vem vet, kul i så fall, men det är fortfarande en riktigt dyr produkt som jag tror är svårsåld och mycket bara för att det just står Sharp på fronten... Det gör inte produkten sämre, men det är ett faktum som inte går att komma ifrån...

Hur många tror du skulle välja Sharpen framför tex en Krell eller Jeff Roland om dom fick välja fritt ?? Inte så jättemånga....
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/10/14 :  13:28:29  Show Profile Send sampix a Private Message
Om jag inte minns fel så var det någon här som försökte sälja just sin begagnade digitala Sharp-förstärkare för...kanske 1 år sen? Utvecklades till tidernas längsta säljtråd med prisras efter prisras.

Säga vad man vill om Sharp kontra Krell, men andrahandsvärdet på en Sharp lär inte vara högt den dagen man får för sig att sälja den. Då spelar det mindre roll hur bra den faktisk är.
Folk i regel vill inte lägga blodiga pengar på produkter som förknippas med stormarknader.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/10/14 :  14:02:55  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Marbrink: Du verkar ha vaknat på fel sida idag....

Vad vet du om det?

quote:
Du verkar vilja haka på allt jag säger nu mera oavsett var det nu än är ?!?!

Jasså? Det tycker du? Det beror i så fall på att vi har väldigt olika åsikter, och att jag stör mig på ditt säljsnack om Hifiarts produkter och skitsnack om andra produkter!

quote:
Visst handlar Hifi oxå om status, det gör väll alla kapitalvaror !!

Jag trodde det handlade om ljud Vet att det handlar om status för vissa dock...

quote:
Och SM-SX100 som världens bästa integrerade ?? Ja kanske, vem vet, kul i så fall, men det är fortfarande en riktigt dyr produkt som jag tror är svårsåld och mycket bara för att det just står Sharp på fronten... Det gör inte produkten sämre, men det är ett faktum som inte går att komma ifrån...

nä, du tycker inte alls det är kul i så fall!

quote:
Hur många tror du skulle välja Sharpen framför tex en Krell eller Jeff Roland om dom fick välja fritt ?? Inte så jättemånga....

Jag skulle utan tvekan välja Sharpen framför Krell och Jeff Rowlands integrerade förstärkare!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/14 :  14:30:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Martin och Marbrink, lugna er med de personliga sakerna.

1 fel som många gör, dömmer UTAN att ha lyssnat.
Jag har ett minne efter att ha lyssnat på SM-SX100 med 2 olika Sonus Faber högtalare. Underbart i mina öron.
Samma dag som jag hade lyssnat på det så gick färden till en affär som bla säljer Totem i Stockholm.
Där fick efter en stunds lyssning, flickvännerna som var med, frågan om "hur det lät jämförelsevis"
Har för mig att de sa att det kändes som att det hängde en filt framför högtalarena.

Visst gör namnet "SHAPR" att den är svårare att sälja i sverige och säkert på andra ställen i Europa.
Men för den som VET hur det LÅTER och sätter detta i första hand och inte namnet och desigen, kan nog tänka sig att lägga 140k (om de pengarna finns)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/14 :  14:36:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
http://www.larsbengtsson.se/produkter/2/7/389

Hm...

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/14 :  14:39:44  Show Profile Send DonMega a Private Message
Det som hände mig när jag första gången lyssnade på min sharp var att jag fick ett leende på läpparna och att jag upplevde precis som Zalve att filten hade tagits bort framför högtalarna. Nattsvart bakrund och ett 3Dperspektiv som jag aldrig har upplev tidigare.

Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/14 :  14:40:44  Show Profile Send DonMega a Private Message
Fy Björn-Ola! Inte sätta ut den där här! Då kanske någon hinner före mig :-)
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/14 :  15:04:19  Show Profile Send MartinH a Private Message
Zalve: Ja jag kan absolut göra det, men jag kan bara tala i min sak...

Jag har aldrig sagt att sharpen är en dålig förstärkare, har oxå lyssnat på den en gång för några år sen...

Men vad jag ville ha sagt är att de flesta skulle inte köpa den för 140000:-, just bara för att det är en Sharp.. Är detta så konstigt ??
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/10/14 :  15:19:24  Show Profile Send marbrink a Private Message
Zalve: Jag lämnar tråden då jag har sagt det, jag ville ha sagt...

Förresten var det i Stereoplay den anses som den bästa integrerade förstärkaren med "Klang" på 58 poäng. Tact millenium i värsta utförandet fick 57 poäng och likaså Accuphase E-530. Om vi ska jämföra med slutsteg så har Electrocompaniet Nemo och Pass X350 också 58 poäng.

Tack för mig!
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2004/10/14 :  15:23:15  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Bryter in i denna debatt. Skoda kan släppa en miljonbil för min del, märket associerar lyx, eftersom jag gärna tänker på de exklusiva bilar de tillverkade en gång i tiden (20/30-talet). Bl.a tillverkade de Hispano-Suiza. Så en Skoda "S-klass" skulle innebära lyx för mig.

Nu över till Sharpen. Skulle jag ha möjlighet att köpa den och den låter bra hade jag utan tvekan slagit till. Eftersom det är prestandan jag i första hand går på. Den produkt som låter bäst och ger bäst förhållande mellan pris/prestanda är den jag väljer.

Men visst, Sharp borde inrätta ett annat märke för sina highendprodukter, eller dela in produkterna i serier på samma sätt som Sony med E, QS och ES. Visst associerar inte jag heller med status och highend då namnet Sharp nämns, men är produkten bra kan jag leva med den. Om inte annat är det roligt att äga något som andra inte äger. DET är något jag uppskattar. Allt för "vanliga" produkter är inte lika roliga att äga.

Må bästa produkt inom HiFin vinna!

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/10/14 :  15:43:59  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Hur många tror du skulle välja Sharpen framför tex en Krell eller Jeff Roland om dom fick välja fritt ?? Inte så jättemånga

Nja, om Sharpen låter bättre än Krell och Jeff Roland så skulle jag välja den. Skulle välja en Samsung före en Krell om den låt bättre. Märke är ganka ovidkommande IMO. Har t ex ett par Sony högtalare, som jag valde före MASSA andra mer kända "high-end" märken.

Sedan, om man måste lyssna för att uttala sig om kablar mm så är det samma med denna förstärkare. Tänk på det.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/10/14 :  15:47:43  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jo men frågan var väl hur många som skulle välja den om den lät lika bra som de nämnda stärkarna...

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/10/14 :  16:17:52  Show Profile Send nin a Private Message
Jo, hade den låtit lika bra som säg en Krell för samma pengar, då skulle jag välja Krellen p g a att den lär ha högre andra hands värde. Om inte Krellen ser mycket fulare ut, då väljer jag Sharpen. Men jag skulle inte välja en Krell som låter lite sämre men som jag väljer p g a att jag tror den ger bättre på second hand marknaden.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/14 :  16:23:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
30.000 för något som för 4 år sedan kostade 140.000 är inte vad jag kallar ett bra andrahandsvärde.
Å andra sidan, om man ska köpa något begagnat, så ligger Sharp bra till.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2004/10/14 :  16:34:38  Show Profile Send Leif B a Private Message
Frågan är om man behöver byta förstärkare efter att köpt en Sharp?
Långsiktig investering.

mvh Leif B
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/14 :  16:48:09  Show Profile Send DonMega a Private Message
Exakt LeifB!
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2004/10/14 :  17:16:32  Show Profile Send Leif B a Private Message
Kan man nu köpa den för "endast" 30000kr så är det väl ett klipp jämfört med vad man får ge för liknande prestanda av ett välkänt märke. Jag trotsar märkesstatusen framför ljudet. Undrar dock hur den klarar sig mot ett IcePowerbestyckat slutsteg?

mvh Leif B
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/14 :  17:31:06  Show Profile Send Blue a Private Message
Så du tänker klippa till Leif B? Eller hinner DonMega före?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2004/10/14 :  17:42:35  Show Profile Send Leif B a Private Message
Klart man blir sugen, jag är en 3D fantast och skulle säkert stortrivas med denna förstärkare. Dock ligger den lite högt i pris för min budget. Men visst kliar det i fingrarna.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/14 :  17:44:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Martin. Jag har oxå sagt det, att de flesta skulle nog INTE ens lyssna på den bara för att det står sharp på den,,, oavsett pris.

Det såldes en lillebror till SM-SX100 (något mindre effekt) på forumet för ett år sen. Den gick för runt 15000:- Så visst spelar namnet roll. Nu när SM-SX100 finns beg för 30k så är det ändå ingen som köper den, för alla är rädda för andrahands värdet.

Vi kan väl bara konstatera att folk dömmer produkter efter namn, istället för prestanda. Oavsett pris. Tyvärr.

Edit: Priset

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/10/14 19:49:25
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000