Author |
Topic |
|
pewe
Member
335 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 11:04:24
|
Med risk för att idiotförklaras känner jag mig föranledd att ställa en fråga om aktiv drift. Jag har sökt här på forumet om ämnet men måste erkänna att jag begriper ingenting. Så, kan någon vänlig själ på ett enkelt sätt förklara hur det fungerar? Att det skall ge ljudmässiga fördelar har jag förstått och det låter som en intressant väg att gå då mina högtalare tydligen skall kunna köras aktivt.
Idag använder jag en integrerad Thuleförstärkare tillsammans med Audiovector M3 Super högtalare (skall uppgraderas till Mi3 Signature). Audiovector erbjuder ju i sitt modellprogram möjligheten till aktiv drift men har förstått att det är en kostbar väg att gå.
Så, hur funkar det? |
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 11:07:54
|
Hej pewe, Aktiv drift brukar betyda att högtalaren eller del av den tex bas element drivs av en inbyggd förstärkare/slutsteg som alltså tillhör högtalare. Någon annan kan säkert mer om detaljerna just kring audiovector.
Mvh Dan |
*Iron Maiden* |
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 11:21:54
|
Aktiv drift innebär att högtalarens delningsfilter placeras mellan försteget och slutstegen. Slutstegen driver alltså inget delningsfilter utan bara elementet/elementen direkt.
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 11:29:05
|
Jag kan ingenting om Audiovector. Aktiv drift kan betyda att man skippar det i högtalaren inbyggda passiva delningsfiltret. I stället har man ett elektroniskt filter som delar upp signalen via några slutsteg till varje i högtalaren ingående element. Fördelarna är många som t.ex. att dt inte blir lika kritiskt med vilka slutsteg man har eftersom det inte finns något annat än själva högtalarelementet som belastar slutsteget. Jag tror enligt mina erfarenheter att det är bra om man har ett DC-kopplat slutsteg till bashögtalarna och till dom andra tar man det man haver s.a.s. Aktiv drift rekommenderas varmt. Det blir lättare att ställa in nivåerna på varje element och man får ett klarare ljud och som sagt man behöver inte ha ett kraftig och dyrt superslutsteg. |
Edited by - gcs on 2004/10/14 11:34:45 |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 11:41:47
|
Precis, delningsfiltret i högtalaren kopplas bort och i stället sker hela delningen innan. Då slipper du de effektförluster ett passivt delningsfilter ger, och högtalaren blir som sagt en betydligt lättare last för slutsteget. Euhmm...och därmed är min upprepning av vad alla andra också sagt avslutad.
Tycker det är lite synd att det kostar så mycket att gå aktivt med Audiovector, kan tänka mig att folk därmed inte ser det som ett av de främsta alternativen att gå aktivt när de uppgraderar. Det är synd, för det är verkligen en sjuk skillnad mellan passivt och aktivt. Jag väntar ivrigt på att få resurserna till att gå aktivt med mitt system... |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
pewe
Member
335 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 11:51:29
|
OK, bilden blir lite klarare...Audiovectors lösning heter AVEX, om jag förstått det rätt är det ett elektroniskt delningsfilter som tydligen skippar högtalarens inbyggda filter.
Betyder detta att man köper ett AVEX (vad nu det kostar, någon som vet?) samt tar två slutsteg (ett till baselementen och ett till mellan- diskantregister)? och kopplar sammans alltihop?
Är det rätt uppfattat? |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 12:01:18
|
Köp 3 steg, Audiovector stödjer ju tri-amping |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 12:45:10
|
pewe, helt rätt! |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 13:35:48
|
Vad jag inte fattar är att det inte säljs fler högtalare för aktiv drift, eller åtminstone i en "aktiv" variant av de vanliga modellerna, med tillhörande delningsfilter. Detta med tanke på alla fördelarna som aktiv drift ger och att det ofta borde bli mer kostnadseffektivt att uppgradera från ett slusteg till två, istället för att byta till ett större.
Någon som vet varför? |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 14:17:08
|
Det finns en del Proffs/PA högtalare som har aktiv drift, alltså inbyggda slutsteg. Eller så kan man löpa hela linan ut och bygga in, förutom slutsteg, även DAC, elektroniskt delningsfilter och volymkontroll(förförstärkare) i högtalarlådan som Meridian gör i sina DSP högtalare. |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 14:46:59
|
Jojo, aktiva högtalare finns det ju gott om. Men man måste skilja på aktiva högtalare, som ju har inbyggd förstärkare, och det som jag snackar om: Högtalare med aktivt filter för aktiv biamping/triamping. Det är det senare som det är väldans ont om på marknaden! |
|
|
konraqu
Member
211 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 14:51:12
|
Philips hade en digital aktiv högtalare som hette DSS 930, den fick rätt bra kritik när den kom för runt 10 år sedan (eller var det ännu längre sen). Undrar lite varför Philips slutade med den satsningen, jag har sedan dess inte sett fler "digitala" högtalare i någon överkomlig prisklass från Philips eller någon annan tillverkare! |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 16:37:36
|
Apropå diskussion i annan tråd gällande varumärkesbyggande och Sharp... Det skulle nog MYCKET till innan jag skulle känna mig mentalt redo att köpa ett par högtalare av märket Philips... |
|
|
konraqu
Member
211 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 16:45:47
|
Jo det kan ha något med varumäket att göra. Har för mig att de var oerhört fula och grå, de såg ut att vara gjorda av billig plast! Om jag inte missminner mig var man väl även tvungen att använda Philips plastiga försteg för att kunna sköta volymen... |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 16:47:47
|
Högtalarna fick bra kritik i Sverige men dålig i England vilket gjorde att det inte blev någon succé. Philips gav helt enkelt upp sina hifi-ambitioner. Synd tycker jag. Skulle jag hitta några begagnade så... |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 18:18:10
|
Apropå aktiv drift och Philips vill jag bara påminna om gamla OA6 typ 1 (Carlsson/Sonab). Den hade bi-ampad aktiv drift, och Philips-element för mellanregistret, den berömda bredbandaren 9710. Den senare versionen typ 2 hade dock inbyggd förstärkare bara för basen. Med Philips 9710 för såväl bas som mellanregister. |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 19:08:30
|
Meridian tillverkar aktiva högtalare. ATC, Linn, Naim också fast i ATC:s fall är det nog aktiva studiomonitorer. Men många högtalartillverkare verkar tycka det är besvärligt att koppla förbi deras påkostade delningsfilter. Eller tillverka en modell utan. |
Hifiarkeologen |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 21:51:14
|
Vad kostar egentligen ett par Meridian aktiv? Om man vill ha ett par bra aktiva högtalare som kanske inte är jätte billiga men ändå inte jätte dyra, då kan man kolla lite på Genelec´s mindre 2-vägs eller 3-vägs-modeller och någon av deras subbar eller varför inte AP´s Bass 2 som kostar 6000 spänn. Man kan kanske t.o.m. få råd med två subbar + ett digitalt parametriskt filter från Behringer.(1400 spänn) Det är väl inte så att sängen ska vara en hästens och inte en motsvarande från Ikea. |
Edited by - gcs on 2004/10/14 21:55:49 |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 21:59:25
|
Meridian..ett par DSP33 ligger väl runt 42k. Då får man ett par högtalare stora som ett cornflakes-paket. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 23:12:55
|
ATC gör faktiskt också högtalare med tjusig fanér för hemmiljö. Men dom är inte billiga. |
|
|
|
Topic |
|