HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Thoréns Td 166 MkII nått att ha
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

krang
Member

434 Posts

Posted - 2004/10/13 :  15:57:09  Show Profile Send krang a Private Message
Är detta en beggad spelare att satsa på. Är den bra? Nån som vet lite om den. Kan tänka mig att meka lite när det behövs. Finns väl endel tips och trix. Eller finns det andra förslag på begangnat. Är det vär att köpa en ny Project Debut 2:a istället?

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2004/10/13 :  16:43:16  Show Profile Send Fred a Private Message
Du kommer att bli förvånad över vad en enkel TD166a kan prestera. Spelar skjortan av många 10000kronors cdspelare. Ett tips: dämpa masonitskivan under spelaren med bitumenmassa, tvätta remmen och talka in en smula. Jag har haft många och givit bort många också, den billigaste köpte jag för 50kr, jag tycker att den är värd ca 1200 kr, sen finns det annat i skivspelarväg som är bättre...
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2004/10/13 :  17:37:16  Show Profile Send krang a Private Message
Du har inga på lager själv. Blir Blocket annars. Sett än där. Är ju lite sugen på att meka oxå =D
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/13 :  21:50:31  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
Du kommer att bli förvånad över vad en enkel TD166a kan prestera. Spelar skjortan av många 10000kronors cdspelare.

Håller helt med! Har visserligen själv en 145 mk2, men jag antar att 166 är tämligen likvärd. Uppgraderade nyss med en Dynavector 10xv5...Har också fått phonokablarna bytta till bättre.
Här har du några från blocket: http://www2.blocket.se/view/3510091.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0 br / br / br / http://www2.blocket.se/view/3404505.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0 br / br / br / http://www2.blocket.se/view/3391735.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0 br / br / br / http://www2.blocket.se/view/3301382.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0 br / br / http://www2.blocket.se/view/3299863.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0 br / br / http://www2.blocket.se/view/3237626.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0 br /

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Theta
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/10/13 :  21:51:13  Show Profile Send Theta a Private Message
Jag är också ute efter en Thorens. Jag har läst en del om olika Thorens Modeller. Det sägs att 166: an innehåller billigare plastik komponenter jämfört med 160: an (som är en av de bättre Thorens spelarna) och därmed låter inte lika bra. Andra favoriter är serierna 124, 125 och 126, dock ej 126III. De provade en ny motor till den modellen men blev inte så lyckats. Men, har inte sagt att den inte prisvärd rund 1000 kronor.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/10/13 :  22:46:45  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
I stället för att dämpa bottenplattan kan man helt sonika ta bort den och köra utan, ett gammalt Linn-tweak. Man bör dock tänka på att det finns strömförande delar där under, så inget att rekommendera för småbarnsföräldrar.
Skillnaden mellan 165/166/146 och 160/145 är något lättare tallrik (2,9 vs 3,2kg) och enklare tonarm på de förra. Oftast är tallrikslagret 7mm på 166 , finns dock 166:or som har likadant 10mm lager som TD160 . Lagerstorleken har dock liten om ens någon betydelse, båda är mycket bra. Med tanke på att 166:orna går att hitta för 700-1500 kr är dom ett kap , men de är inte "plug and play". En Thorens kräver sin mekaniker!
Lyssna efter oljud från motorn, ganska vanligt hos gamla Thorens och ett bra prutargument!

Edited by - bostrowskij on 2004/10/13 22:47:57
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/13 :  23:23:56  Show Profile Send edison a Private Message
Krang:
Du har PM.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/10/14 :  03:31:24  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag gav 1500 för min 166 mk2. Har inte lyssnat på den än, för den står hos en kompis i Göteborg.
(Själv bor jag i Örebroområdet)
Det ska sitta en Ortofon OM10 på den. Hoppas att jag gjort en bra affär...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2004/10/14 :  09:28:02  Show Profile Send Kmj a Private Message
En thorens i riktigt skick slår lätt en Debut 2:a, troligen även modellen över (Xpression eller likn). enda saken som är värt att tänka på är att det kan vara krångligt att hitta reservdelar till Thorens, vilket förhoppningsvis inte ska behövas och att du får en Grado-black pickup till Pro-ject spelarna.

Dämpningen skulle jag kolla med lite olika folk innan, råder olika åsikter om det. Vissa påstår att det kanske ger en skarpare ljudbild medan andra säger att just detta dödar lite av livet i spelaren (inte direkt hifi-uttryckt, jag vet :))
Jag fick råder att ta bort dämpningen i min spelare omgående, den hade asfalt (butimen??) fäst på sidorna och på metalldelarna. Detta var visst en populär mod på 80-talet. Spelaren är förresten en Thorens td 166 MKII.
En rekommendation är att lämna in den på serving hos ett företag som kan sina saker, finns du inärheten av gbg så kolla med Tonläget.

http://www.tonlaget.se/

En pickup och ev ny signalkabel så jävlar kommer du att ha en grym spelare, som andra sa tidigare: en som kan ge flera cd-spelare en match.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2004/10/14 :  09:31:06  Show Profile Send Kmj a Private Message
Lånar tråden lite bara:

166 MKII:an, ska den bara ha en tunn masonitplatta till botten? De jag sett inkl. min har en spån/mdf-platta på ca 1cm tjocklek.

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/14 :  09:37:21  Show Profile Send edison a Private Message
Kmj:
Min har iaf tunn masonit i botten.

Gaffa:
Enligt Aurora/Orto Connex som importerar Ortofon så är det bättre att ha en OM 10 som man sen evt sätter OM 20/30/40-nål på för upgradering än att göra detsamma på en OM 5.
Något med magneterna är lite bättre gjort på OM 10-chassit.
Kan du ju glädjas över om du vill uppgradera utan att skaffa annan pickup...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/10/14 :  12:00:22  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Bytte min 166a till en rega Planar 3 i somras. Har inte riktigt bestämt mej om det blev bättre. Däremot så blev det annorlunda. Mera perspektiv men mindre sväng om man säger så.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2004/10/14 :  12:52:32  Show Profile Send krang a Private Message
Plastik Komponenter? Så de mesta mekaniska delarna är i plast eller?
Vad kan man gör med oljud från motorn då. Demontera, rengöra samt smörja. eller är det byta som gäller. Det senare kan väl bli svårt. Finns väl som sagt inget att byta till då. Tänker ev. köpa två. och plocka det bästa eller så. Har aldrig sett en inifrån så jag vet ju inte hur mycket pro-hjälp jag behöver med sånt heller. Låter det som bra ideer.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2004/10/14 :  13:27:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Kmj dín förstäkta botten är också ett populärt mod som styvar upp lådan och skall ge en bättre återgivning. Men det finns en sida som jag alltid använder och gillar när det handlar om Thorens grammofoner ärhttp://www.theanalogdept.com/ och handlar uteslutande om Thorens.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2004/10/14 :  16:47:09  Show Profile Send Kmj a Private Message
Bubbel:
hm, inte så svårt att kolla om jag upplever nån skillnad med tjock mot tunn botten. Jag är lite skeptisk mot sådana moddar, känns som om tillverkarna bör ha testat sådana lätta och tydligen kända saker.

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/14 :  17:02:33  Show Profile Send Blue a Private Message
"Bytte min 166a till en rega Planar 3 i somras. Har inte riktigt bestämt mej om det blev bättre. Däremot så blev det annorlunda. Mera perspektiv men mindre sväng om man säger så."

---

Jag tycker min P3:a ger ett skönt sväng. Fast det beror ju mycket på vad man kör för pickup också.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/10/14 :  18:37:39  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Blue: Jag tycker min P3:a ger ett skönt sväng. Fast det beror ju mycket på vad man kör för pickup också.

Är detta i jämförelse med Thorén 166:a eller bara rent allmänt?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/10/14 :  18:45:44  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Krang: "Plastik Komponenter? Så de mesta mekaniska delarna är i plast eller?"
Det är innertallriken (förutom "tappen" som går ner i lagret, den är i metall) som är gjord i ett plastliknande kompositmaterial på TD166, därför blir också totalvikten på tallriken något lägre än "storebror" TD160s tallrik vars innertallrik är i metall. I övrigt är spelarna identiska mekaniskt, även yttertallriken är likadan och gjord av någon zinklegering. Bilder på innertallrikarna på 166 vs 160 längst ner på denna sida: http://www.theanalogdept.com/td_platter_bearings.htm

Edited by - bostrowskij on 2004/10/14 18:56:23
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2004/10/14 :  20:37:32  Show Profile Send krang a Private Message
Okej men är det nån som bekämpat motor dummheter på den. Det är dem jag fruktar mest. Spännande det här.

Föresten vad skall man byta till för kablage. Nått som kan rekommenderas eller ska man klämma in vanliga signalormar och nån trevlig tråd till jorden eller?

Edited by - krang on 2004/10/14 20:40:20
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/10/14 :  21:35:31  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Båda mina Thorens ( http://www.theanalogdept.com/curt_bostrom.htm ) har / har haft motortrubbel. Den 35 år gamla 150:ans motorlager glappar lite vilket gör att den vibrerar kraftigt när den ska dra igång den tunga tallriken. När den väl har fått upp farten går den dock tyst och fint och håller exakt hastighet, om man hjälper den igång lite med handen vid start är det inga problem men förr eller senare lär väl motorn ge upp.
TD166:an hade ibland ett tickande ljud från motorn när den kom i min ägo, men efter att ha justerat in motorns position och även läget på "remskivan" på motoraxeln försvann ljudet.
För att få ut maximalt av sin Thorens krävs det lite inställningar av motor, subchassi och fjädring. Alla dessa inställningar påverkar varandra, och det tar sin tid att få till det perfekt. Därför är Thorens och andra trepunkts-fjädrade spelare inget för de som vill ha något enkelt och lättskött, de bör nog satsa på en Rega eller liknande istället.
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2004/10/14 :  22:52:29  Show Profile Send krang a Private Message
Hmmm. Ska läsa mig igenom lite av de här analoga sidorna. Det verkar inte vara nått för beginners det här. Har ju inte all tid i världen heller. Synn för jag har blivit redigt sugen. Får se vad det blir av det här.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/15 :  09:52:05  Show Profile Send Blue a Private Message
krang: Ligger nog en hel del i det folk säger här om att man bör vara redo för lite mekning om man köper en gammal Thoréns. Alternativet är att köpa en sådan begagnad från en hifi-butik och då få den genomgången, inställd och moddad. Men då stiger förstås priset också.

Jag lyssnade på en sådan "uppiffad" Thoréns hos Ljudprodukter i Malmö och den lät verkligen bra! Att den då var utrustad med MC-pickup från Benz och kördes genom exklusiv RIAA och förstärkning samt JM-Lab Utopia ska dock noteras...

Jag har aldrig jämfört Thoréns mot Rega P3 sida vid sida så jag kan inte säga vilken som "svänger" bäst. Dock tycker jag att P3:an är en väldigt bra spelare för pengarna, förslagsvis tillsammans med en Rega MM-pickup.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000