Author |
Topic |
|
mwali
Member
171 Posts |
Posted - 2004/10/12 : 11:25:49
|
Hej
Är det någon som har erfarenhet av rumskorrigering i hemmiljö ala Tact? Finns det fler leverantörer av någorlunda överkomlig (pris) rumskorrigering?
/Martin |
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/10/12 : 12:43:21
|
Har erfarenhet av digitala delningsfilter med parametriska eq. Skulle inte lita på automatik. Klurigt att mäta in, tar ganska lång tid och behöver finjusteras med hjälp av framlyssning. I ett "bra" rum dessutom kunna justera digitalt, ja då finns det ingen väg tillbaka. Nejsägare gissar i allmänhet att en digital eq är av ondo då dom tidigare bara har hört analoga gamla oktavbandseq:ar. Och dom är usla. Att lägga stora pengar på kablar innan man fixat rum och en eventuell eq är bortkastade pengar. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/10/12 : 15:32:54
|
Jag har en analog BSS med automatiskt Eq inställning men jag tycker inte att det fungerar klockrent, därför kör jag manuellt. Jag kommer säkert att köpa en digital variant och jag kommer att använda den manuellt. |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2004/10/12 : 15:52:18
|
Jag har haft en TAct 2.2x i över 2år nu. Rumskompenseringen är ett kapitel som tar tid att lära sig. Resultaten kan variera från strålade till horribelt beroende på hur target kurvan är utformad. Bäst har den fungerat på en Dynaudio/Velodyne kombination. Och sämst med Revel/Ino... Kort sagt, billigare och sämre högtalarkonstruktioner är lättare att kompensera till det bättre. Med bättre högtalare är det svårare att håva in fördelar med kompensering. Basen blir dock nästan uteslutande tajtare och bättre integrerad med kompenseringen på. Synd är dock det faktum att det inte går att bara kompensera just basen separat... |
|
|
mus
Member
262 Posts |
Posted - 2004/10/12 : 16:47:59
|
David A,
När du säger att basen blir bättre, hur högt i frekvens menar du då att man bör/kan reglera? Högre än 80-100Hz?
Har för mig du kör aktivt delat, med basmoduler? I så fall går det väl att korrigera bara basen, om man sätter eq'n efter det aktiva delningfiltret? Jag har tänkt försöka mig på något sådant om/när jag får tummen ur och köper några basmoduler. Behringer parametrisk eq står då på inköpslistan. |
|
|
Belindro
Member
143 Posts |
Posted - 2004/10/12 : 18:26:35
|
Själv kör jag med en Behringer DEQ2496 (kostar kring 4500:-). Dämpar bara 3 dB vid 63 Hz (1/3 oktav) så den ingriper inte särskilt mycket (faktiskt så lite att jag funderar på att sälja den). Mitt rum och min placering av högtalarna medför att resonanser i basen inte blir så framträdande. Å andra sidan är djupbasen alltför svag och det finns tydliga resonanser kring 200 Hz och en bit uppåt i frekvens. Därmed är att lockande att kompensera dessa med EQ:n, men det har inte funkat tillfredställande i mitt fall. Om jag försöker kompensera för bristen av djupbas snor jag bara massa effekt från förstärkaren och basen låter istället odynamisk, oartikulerad och oren. Och även mycket milda dämpningar av resonanserna som ligger högre i frekvens har medfört en onaturlig klang, varför jag undviker detta.
Vinsten jag får av korrigering i basen är att den upplevs som lite mer artikulerad, jämn och kontrast rik.
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2004/10/13 : 06:18:04
|
Jag får otrolig hjälp av DEQ2496. Basen blir så otroligt mycket "snabbare" om in förstår vad jag menar. Den spelar djupare också. Ljudet blir mycket mer öppet, troligen på grund av att basen var för dominerande förut. Jag har med varierande framgång försökt bekämpa s ljud, typiskt kvinnliga, närmickade, sångare med den. Behringern kostar under 4000 nu, bättre uppgradering tror jag inte att du hittar om du inte har ett väldigt väl fungerande rum. Lycka till. |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2004/10/13 : 17:30:08
|
Mus
I tacten sitter allt sammanbakat, dvs du kan inte plocka in eq/rumskompen enbart på subutgångarna... detta är lite synd tycker jag. Skulle säkert gå att göra nån typ av kompensationsfilter som inte förändrar över en viss frekvens, men det är ett hack som jag inte behärskar tyvärr |
|
|
mwali
Member
171 Posts |
Posted - 2004/10/15 : 10:22:27
|
Hej
Det blev manuell rumskorrigering från en oväntad leverantör- 5 kuddar och en pläd från Nordiska hem för ett par tusen.
Bra dämpning av rummet och 50 pluspoäng (minst) från frun, där jag ligger på minus efter en del självsvåldiga hifiinköp den senaste tiden....
/Martin |
|
|
|
Topic |
|