Author |
Topic |
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/10/16 : 13:58:39
|
marbrink
Håller med dig, det är snart det enda som diskuteras på forumet |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
VR-8
Member
420 Posts |
Posted - 2004/10/16 : 14:02:53
|
marbrink,larsho:
Det flera andra trevliga ämnen att läsa och skriva i så det är bara att leta på. Vi som fortfarande tycker det finns nåt att diskutera om fortsätter.
//Joakim |
Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2004/10/16 : 14:11:50
|
quote: Men för att återgå till dina kablar, så använder du (specialbeställd?) belden-kabel (?) som jag antar har goda värden på grundparametrarna (eller är det något som avviker(om d e en hemlis behöver du inte svara(men det hade varit kul (om nu något av resistans-induktans-kapacitans värdena avviker från det "normala") att få höra (läsa) varför du valt en sådan kabel))) med kontakter och lod som du suttit och lyssnat dig fram till ute i Torslanda.
Nej jag använder inte Beldenwire. Och ingen annan ledare heller som finns ute. Jag har specialbeställt ledaren och det är inte en audiokabeltillverkare som tillverkar den åt mig. Det är en liten specialkabeltillverkare som producerar ledare/kabel på beställning efter kundens önskemål. Den aviker inte från normala mätvärden för en ledare vad det gäller kapacitans-induktans-resistans. Kablarna som jag sedan tillverkar av denna ledare aviker heller inte från normalt bra värden vad det gäller dom parametrarna. Dom värdena ligger utanför det som skulle kunna kallas för hörbart. Både vad det gäller serie och paralell kapacitans-induktans. Kontakterna har jag lyssnat mig fram till efter att ha testat det mesta av det bästa som finns på marknaden och där är det lite blandat i olika prisklasser som jag använder. För signalkablarna har jag till XLR använt ganska billiga Neutrikkontakter som var bättre än en del andra betydligt dyrare kontakter. RCA däremot använder jag en av dom dyrare kontakternma som finns på marknaden därför att den var överlägset bäst bland dom jag testat. Lodet är inte hemligt heller och det är Wondersold från USA som också används och går att köpa som Audioquest eller Nordost lod. Det är dyrt per kilo räknat, men per kabel är det inte så mycket som går åt så det påverkar inte kabelpriset alls. Det är lättanvänt och det har mycket bra egenskaper. Innehåller 8% silver och en liten gnutta guld plus en del andra metaller.
Det var som min Holländska distributör Nico Fox (som idag är den som köper mest kabel av mina dyraste sorter) sa när jag träffade honom först gången förra året på Frankfurtmässan. "Every blody farmer twists his own cables from Belden wire. If you are of the same kind you will never be anything in the hifi business" Hårda ord men jag var inte en av dessa som han kallade Terminators och det kunde jag visa honom. Han är också distributör för Silversmith och Analysis Plus i Holland. Han sa att han hade testat mycket olika kablar hemma och det mesta var bara skräp, men han ville gärna testa mina också, sa han lite skeptiskt. Han är inte skeptisk längre. Silversmith och Analysis Plus får spela i sidoanläggningarna på nästa veckas mässa - VAD Show - i Holland. Mina kablar spelar i favoritanläggning och dessutom blir det mina nätkablar i samtliga 3 anläggningar. Och det är inte därför att dom tillför distorsion eller signatur som du vill kalla det. Det spelar renare och snyggare på samtliga parametrar. Hög upplösning parat med ett lugn i ljudet som dom flesta andra kablar inte kan tillföra. Visa kablar ger som du säger ett signum och när det signumet är tillräckligt stort så spelar det inte så stor roll vad det är för grejer man har i anläggningen. Kabelns signum tar över. Det vill inte jag ha och jag anser att det är fel att försöka dölja brister och fel i anläggningen genom att lägga till ytterligare fel genom kablar som suddar över dom bristerna. Att använda kablar som något slags equalizer medför ju att nästa gång en apparat byts ut i anläggningen ger det en kedjereaktion i form av ett måste att byta ut kablar och annat också.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
Edited by - Jorma on 2004/10/16 14:16:13 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/10/16 : 14:45:33
|
quote: Mår någon dåligt över att folk använder dyrkabel? det hoppas jag inte...
Tyvärr, så finns det folk som retar sig på det i alla fall. Nej, nu får ni fortsätta kabel tjaffset utan min medverkan, finns trevligare trådar att läsa!
Mvh Per |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
VR-8
Member
420 Posts |
Posted - 2004/10/16 : 14:51:39
|
Visst är det tråkigt med tjafs men min fråga står kvar......
Jag vill ha exempel på en eller flera kablar, av en kabelskeptiker, som motsvarar en rätt konstruerad kabel.
Eftersom det finns sååååå många som inte tror på dyrare kablar så ska jag försöka vara lite openminded och om jag får seriösa förslag, blindtesta dem mot de som jag anser vara bättre.
//Joakim |
Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2004/10/16 : 15:09:20
|
Jason Hector har skrivit en intressant artikel på Hifi+ hemsidor om hififorum, där man känner igen en hel del om detta med hur forum fungerar och vilka olika typer som finns på dessa forum, och hur relevanta dessa olika nicks inlägg kan vara. Den kan vara svårläst på nätet, men printa ut sidan så går den lättare att läsa:
http://www.hifiplus.com/news.html |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/10/16 : 16:18:09
|
Bra å intressant svar Jorma. Jag delar definitivt din syn på hur en kabel ska fungera i en anläggning. Det som skiljer oss åt är din erfarenhet, som säger att det blir inte billigt att konstruera en sån kabel, och min envishet som säger att det borde det visst det(åtminstonne inte tokdyrt). Och vi kanske båda har rätt För vad jag menar är i vanliga bostadsrum och med en "normal" anläggning. Medans dina snokar riktar sig mot Very High End, å i ett riktigt rum med "riktiga" grejer kanske brister avslöjas i den billigare kabeln. Även om filosofin bakom är densamma.
OT som nån sa; vi som vill diskutera kablar kan väl få fortsätta göra det, å ni andra behöver varken läsa eller skriva här. Alternativet är att ni startar en tråd om att kabeldiskussioner är dåligt. För att göra det här är VFOT(Very Far Off Topic)/OT |
|
|
VR-8
Member
420 Posts |
Posted - 2004/10/16 : 16:35:46
|
lasselite:
"Medans dina snokar riktar sig mot Very High End, å i ett riktigt rum med "riktiga" grejer kanske brister avslöjas i den billigare kabeln. "
Exakt så som jag menar när jag skriver att det är oftast de med "riktiga" grejor som hör skillnad och inte de med billigare. Skrivar man det då blir man huggen jäms med fotknölarna.
//Joakim |
Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2004/10/16 : 18:54:23
|
Klart att skillnaden hörs mest med bra elektronik. Vad skulle bra kablar göra nytta i en Siba-anläggning? Tror inte man får ut så mycket av en dyr kabel där. Välljud per kostad krona ska väl vara en balansgång.
mvh Leif B |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2004/10/16 : 19:34:33
|
Efter allt TJAFSANDE, för det har det blivit på denna tråd, pratade jag med Günter Pauler /Stockfisch Records, han bekräftar att han lagt ner 1000:tals € på kablar för inspelningsstudion, och faktum kvarstår ju göbbar ! Det är hans skivor de flesta är måna om att äga. Men det kan ju aldrig bero på att han har lagt ner mycket pengar på kablar i studion ??? Eller ??? Att han sedan använder B&W 801 som studiomonitor gör ju inte saken sämre!! // Wolfgang (Kabelfanatiker) |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
filkingian
Member
716 Posts |
Posted - 2004/10/16 : 19:35:21
|
Jorma: Bra länk, borde alla här på forumet läsa! |
This space intentionally left blank.™ |
|
|
sker
Member
488 Posts |
Posted - 2004/10/16 : 21:58:01
|
Roligt att tråden kan fortsätta. För att återgå till detta med kablars funktion i ett system så har jag lite svårt att se att det finns någon universal kabel som skulle passa till alla system. Många är väl eniga om att olika apparater och högtalare passar olika bra tillsammans, detta tycker jag att även att kablar kan göra. Det där lilla sista för att ljudet ska bli precis som man vill ha det, om man vill kalla det för att styra ljudet, färga ljudet eller som Jorma säger, att använda kablarna som en equalizer så ok för mig men att någon kabel skulle funka till allt har jag mycket svårt att tro. Visst ska inte en kabels "singnum" vara så stark att man måste byta ut saker men i vissa fall så kanske skillnaden är så stor mellan två olika kablar att olika komponenter passar olika bra till kabeln. Jag tror inte riktigt det handlar om att dölja brister utan att olika kablar är lämpade för olika komponenter och att det på något sätt har olika fördelar och även områden de är sämre i.
Mitt inlägg är väl lite riktat till dig Jorma och dina uttalande om dina egna kablar. Hoppas du inte tar det fel för jag är inte ute efter någon pajkastning utan en dialog om vad kablar igentligen ska göra och inte.
MVH |
Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987 |
|
|
JockeWe
Member
151 Posts |
Posted - 2004/10/16 : 22:16:43
|
Mitt i all diskussion (ibland tyvärr väldigt känslomässigt "off topic") kom jag plötsligt på en passande analogi (biljämförelserna haltar ju förfärligt eller hur) när man vill förklara hur olika kablar låter olika ... Ska bli kul att höra om ni kan följa det här spåret!
Jag spelar fiol (har en fin gammal italienare från 1762 som jag vårdar som ett konstverk och det är mitt yrke att spela) och på fioler finns det ett par saker som man kan "tweaka" i all oändlighet, nu vill jag prata om strängarna.
Jag märker en ENORM skillnad om jag byter en sträng till ett annat märke, mina kolleger kan höra samma skillnad om jag ber dem lyssna om jag har rätt eller fel och publiken på en konsert märker absolut ingenting!
På just min italienska fiol (tänk just min stereokombination av prylar) låter en sorts strängar bättre (tänk kablar) för att de passar fördelar/brister i just mitt instrument. Vissa saker är universella och gäller alla fioler (falska, gamla strängar låter illa på ALLA fioler) men annars tar det många år att hitta sin egen perfekta kombination, dessutom kommer det hela tiden nya strängar som man vill testa för att kolla om det blir bättre.
Det jag vill säga med den här lite knäppa analogin är en annan grej, OM jag byter strängar blir det en ANNAN upplevelse som publiken får (lite mer diskant, lite varmare klang eller lite svagare/starkare t.ex.) men publiken har sin egen "absoluta" uppfattning baserad på vad de hört och inte på vad de jämfört med eller hur? Den här ANDRA upplevelsen är en personlig grej ... (!)
Skulle jag säga att ett par billiga strängar är OK bara de är fräsha så håller nog publiken med men att det finns mer att plocka fram ur mitt kulturkonstverk till fiol med ett par skitdyra strängar vet jag eftersom jag hela tiden sysselsätter mig med just dessa minsta minsta detaljer av klangfärg (med mitt instrument)
Varför skulle jag ha annat än det bästa för min fiol? (min stereo) Det är bara en parameter som styr - Hur mycket pengar anser jag att jag kan lägga ned..
Keep Tweaking (svårt att översätta) Kvalitet är är sällsynt! Jocke |
____ ____ Joakim Wendel
Come visit my home page at http://www.violinist.nu |
Edited by - JockeWe on 2004/10/16 22:19:19 |
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/10/16 : 22:31:51
|
Jorma:
Du fortsätter att undvika mina sakfrågor. Nu hoppas jag att du förstår att jag inte döljer mig bakom ett alias, är en finnig fjortonåring.
Du har alltså en speciell tillverkare som producerar kablar efter dina önskelmål? Vilka önskemål gav du? Du medgav precis att du saknar kunskaper i metallurgi? Kom inte säg att du lyssnat till den slutliga kabeln, utvecklingskostnaden skulle bli skyhög.
Hur kan en kontakt spela roll när signalen går genom 10.000-tals kontakter? Sakliga argument mottages. |
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/10/16 : 22:34:17
|
JockeWe:
Om du hör skillnad på dina stärngar så borde det finnas en mätbar skillnad. Om inte så tror jag att det beror på placebo. Att somliga strängar får dig att tro att det låter bättre. Precis som en härlig presentation av mat kan få en att tro att det smakar bättre. |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/10/16 : 22:49:05
|
Intressant det dar om inspelningsstudios och kablar. Ja tror ju att dom flesta studios anvander valdigt manga meter kabel och da ar det kritiskt med valet av konstruktion.
Assa en kabeltyp som undertrycker storningar. Da gar Nordost och Kimber bort. En sadan balanserad syrefri koppartrad med flera skarmar kanske kostar 75 kr metern. Transparent skulle bli ett dyralternativ. Men deras kablar torde funka bra i en studio.
Na vad har kvaliten pa inspelningen med detta att gora? Eftersom alla studios anvander brukskabel med ovannamnda egenskaper torde valet av ovrig utrustning och bruket av kompressorer spela en helt avgorande roll for slutresultatet. |
Hifiarkeologen |
|
|
VR-8
Member
420 Posts |
Posted - 2004/10/16 : 23:04:02
|
Gerhard46:
Du verkar ju ha total koll på vad som gäller inom området kablar eftersom du så arrogant talar om för diverse personer att de minsann inte hört rätt utan lider av effekten placebo i alla lägen. Då kan väl du ge exempel på kablar som motsvarar dina och ev en kabelskeptikers krav på att vara rätt konstruerad.
Som jag skrev tidigare, får jag seriösa förslag kan jag blindtesta för att vara lite openminded, kanske du oxå kan vara.......
//Joakim |
Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
|
Edited by - VR-8 on 2004/10/16 23:41:51 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/10/16 : 23:19:14
|
quote: Gerard46 skrev:
Om du hör skillnad på dina stärngar så borde det finnas en mätbar skillnad. Om inte så tror jag att det beror på placebo. Att somliga strängar får dig att tro att det låter bättre. Precis som en härlig presentation av mat kan få en att tro att det smakar bättre.
Du verkar ha mycket på fötterna Gerard, som lätt säger att du tror att det är placebo. Fiol är ett gehörsinstrument. Inga fasta lägen där den korrekta tonen finns (Läs gitarr/Piano). Att inte en proffsmusiker (av ICKE förstärkt instrument) skulle höra skillnad på olika sträningar på SITT arbetsredskap låter lika dumt som att en fröken inte skulle se skillnad på sina elever. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
JockeWe
Member
151 Posts |
Posted - 2004/10/16 : 23:28:38
|
Precis på spiken Gerhard!
Mat ... OM det nu är viktigare att mäta skillnad än att höra den så finns det ju den där gamla Oskar Andersson "om inte Herrn känner skillnad på fläsk eller oxfilé vad gör det då för nå't vad det står på menyn" (fritt ur dåligt minne)
Naturligtvis går det att mäta men frågan är hur (!) man ska mäta, personligen är jag ju naturlig skeptiker till mätning kontra lyssning eftersom det är mitt yrke att lyssna...
Ska vi alltså uppfinna mätparametrar så är jag med! Jag gillar mat också så jag kan tänka mig att vara med att utvärdera vilken mat som smakar bättre än annan...
(En krögar vän brukar skratta åt mina sladdar och jag skrattar åt men njuter av de sex olika sorters socker han använder i matlagningen)
Zalve, tack för stödet men jag tycker nog inte att Gerhard är provocerande utan däremot stimulerande "anorlunda" i sitt tyckande, oinsatthet är inget hot utan en möjlighet till förbrödring (man kan ändra på tillståndet), Gerhard - Detta inte menat som en pik utan bara en bekräftelse på att jag inte kräver att du ska ha insikt i t.ex en yrkesmusikers vardag! |
____ ____ Joakim Wendel
Come visit my home page at http://www.violinist.nu |
Edited by - JockeWe on 2004/10/16 23:33:52 |
|
|
Calle G
Member
521 Posts |
Posted - 2004/10/16 : 23:32:21
|
Gerhard46, hur mäter du skillnaderna i Jockes strängar? Bygger du upp en komplett modell av människohuvudet, inkl öra och någon form av representativt känslomässig hjärna med erfarenhetsbank och intressen, för att på så sätt kunna detektera att det faktiskt finns en mätbar skillnad mellan de olika strängarna?
Eller definierar du ett antal parametrar (frekvensgång, distorsion, etc) som du sedan jämför på något bestämt avstånd från en "spelad" sträng, för att sedan hitta en nivå av "identitet" inom någon form av feltolerans (för 100% identiskt kan det väl ändå aldrig bli)? Hur vet du att alla parametrar är rätt och att feltoleransen är tillräckligt snäv för att din målmänniska inte ska höra skillnad?
Eller analyserar du strängen rent fysiskt/kemiskt/tekniskt för att på så sätt se om den ligger inom feltoleransen för att vara identisk? Igen, hur definerar du parametrarna och feltoleransen? Hur vet du att du inte missat precis den parameter på strängen som i kombination med precis den fiolen ger upphov till just den synergieffekt som krävs för att de känsliga musikerna faktiskt märker skillnad, låt vara en skillnad som de flesta icke-musiker inte skulle märka alls?
Jag tycker att det är självklart att man kan mäta sig till väldigt mycket. Men jag tycker också att det är lika självklart att en mätning måste utföras inom vissa referensramar, och där gäller det ju att vara säker på att dessa referensramar verkligen överensstämmer med den tänkta målmänniskan. "Mätbar skillnad", det är ju bara nonsens. Du kan låta en hel klass fiolelever spela på samma fiol utan att känna något större engagemang i musiken, men kommer det en duktig violinist och spelar samma sak så nog fasen märker du skillnad - även på fiolen. Vilken mätbar storhet är det som gör att fiolen plötsligt låter helt annorlunda? Jfr fiol - kabel, violinist - anläggning så är analogin komplett.
För att återigen dra en tråkig bilanalogi så har jag en kompis som kan ange i stort sett samtliga tekniska data på vilken volvo som helst, bara han ser den så vet han årsmodell, motorbeteckning, vanliga fel, fasen säkert vilka färger den tillverkades i. Själv ser jag att det är en volvo, inte mer. Med mina referensramar är alla volvobilar lika. Med hans referensramar är det milsvida skillnader (jaja, lätt överdrivet då ;)) Mätmässigt skiljer sig så klart de bilar han ser skillnad på åt, förutsatt att man mäter på rätt saker. Å andra sidan skiljer sig en sådan mätning helt säkert också mellan två bilar tillverkade efter varandra, om än inte lika mycket. Vad är då mätmässigt identisk? Hur ska man definiera graden av "identitet" som gör att han upplever två volvos som "lika"? Det är förvisso relativt lätt i fallet Volvos, men väsentligt svårare när man pratar om personligt upplevda hörselintryck.
Jag har all respekt för båda lägren i kabeldiskussionen utan att egentligen ha valt sida. Däremot vet jag att ju mer man lär sig, desto mer inser man att man faktiskt inte vet nånting alls. Och att placeboeffekt är ett i allra högsta grad aktivt fenomen i de flesta sammanhang. Men att älta mätbara skillnader som är hörbara utan att definiera vad som ska mätas, vilka referensramar som finns, vilka toleranser som gäller, och hur man kommit fram till att allt detta är rätt, är lika dumt som att älta att placebo inte existerar.
Btw, det är väl just utvecklingskostnaden som gör att en dyrkabel är dyr, eller vad säger Jorma? Klart att material etc bidrar men det är ju mervärdet i slutresultatet man betalar för, inte att få de ingående materialen i nedsmälta klumpar levererade i brevlådan som byggsats för metallurger.
|
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/10/17 : 00:04:44
|
Gerhard:
Nog för att jag delar din skeptism, men att det är klangliga skillnader mellan olika sorters strängar på musikinstrument är absolut inget som behöver ha med placebo att göra. Själv har jag spelat gitarr i över 10 år och att det finns hörbara skillnader mellan olika typer av strängar är en faktiskt realitet, men givetvis, det beror ju på hur fysiken bakom kabeln ser ut, hur tjock den är och hur den är lindad. Och visst går det säkert alldeles utmärkt att mäta upp dessa klangliga skillnader med rätt mätinstrument. Samma sak gäller klangen från nya strängar och strängar som använts någon månad, slitage förändrar klangen, men det är små skillnader som jag inte tror att icke-musiker lägger märke till i samma utsträckning som musikerna. Kablar för hifi är dock en helt annan femma... |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2004/10/17 : 00:05:30
|
JockeWe
Jag plinkade mycket på gitarr förr i tiden , o klart som korvspad är det skillnad mellan olika strängar. Klang , tonlängd etc ect är hur olika som helst. Det kom nått märke på mitten av 90 talet , Bluesteel har jag för mig att dom hette (eller modellen) Dom var nedkylda i kväve eller väte nån gång under tillverknings proccesen. Maken till strängar har jag aldrig spelat på , i 5 min sen lät dom uruselt.
Om Jormas kabel uppfinnande
Jag ser inget konstigt med hur Jorma har kommit fram till sina konstruktioner. Kan man testa igenom marknadens olika kabelmärke så får man en ganska bra bild om hur dom olika modellerna är uppbyggda/låter. Har man sen kontakt men ett företag som tvinnar efter beställning då är det bara pengar o mod som saknas om man vill börja. Man beställer ett par stumpar som skiljer sig hur dom är uppbyggda sen har man att göra hela hösten o vintern.
Jag har själv legat i startgropen över ett år för att bygga kabel. Leverantör o tvinnare finns redan men jag har inte tid vilket är synd. Det hade verkligen varit roligt att bara testa
Ha det bäst J |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2004/10/17 : 00:20:11
|
Skulle varit kul om kabelförespråkare och kabelskeptiker hade träffats och gjort korrekta blindtester. Det hade varit kul o sedan läsa och ännnu roligare om det blivit ett bildrepotage. Men det är väl omöjligt för kabelskeptikerna kommer nog säga att det var placebo, kanske typ kommer de att säga " Jag hörde en enorm skillnad mellan kablarna men det måste vara placebo och inbillning"
Personligen struntar jag i om det är inbillning eller inte för det viktiga är att jag upplever att det blir förändring.
Mats
|
Min fotosida på flickr
|
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/10/17 : 00:24:54
|
VR-8:
Är jag arrogant? Jag talar endast utifrån egna erfarenheter.
Vad det gäller blindtest så kan du nog prova det mesta. Transperent (100.000kr) vs Kimber (100.000kr) i blinda test tenderar skillnaden att försvinna.
JockeWe: Jag ifrågasätter inte din förmåga att bedömma olika instrument mer än att påstå att vi har 4st andra sinnen som bedömmer våra upplevelser.
|
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/10/17 : 00:28:55
|
matså:
Skeptikerna har annonserat om kabel-blindtest hur många gånger som helst! Inga förespråkare har slutligen valt att delta.
|
|
|
Topic |
|