HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ersättnings element til ML SL3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/12/15 :  14:26:03  Show Profile Send oliver a Private Message
Nån som vet vad man kan ersätta baselementet med i en ML SL3.Antar att det inte är nån större idè att köpa som reservdel via nån handlare(3000+frakt löjligt pris).Synd att man inte vill släppa parametrarna för då kunde man ju själv leta på ett likvärdigt element.Liknande Vifa element kostar under tusenlappen på hifi kit.Nån som vet var man kan få ett element uppmätt (parametrarna alltså)då kunde man ju börja leta nånstans i alla fall.
/ Sven-åke

Skeptiker

Edited by - oliver on 2004/12/15 16:17:42

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/12/16 :  10:50:38  Show Profile Send svejk a Private Message
Luskade lite i samma fråga. Tänkte mig att sätta i något bättre, basen är ju inte riktigt på topp i ML. Fick svaret att ML elementen var speciela ML delar högt ca 200 hz inget vettigt element fanns det var deras egna som gällde.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/12/16 :  13:03:23  Show Profile Send David A a Private Message
Har SL3:orna fått smaka Zappulsen
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/12/17 :  09:26:11  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Har SL3:orna fått smaka Zappulsen
Jajamensan den är inte att leka med.Nä då det hände nåt med högra modulen så den brände både sig själv och basen i SL3:an,tacksam ändå att man biampat så man klarade panelen och dess elektronik.Såg att det är dags att hälsa på du hade uppgraderat.
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/12/17 :  09:40:00  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Luskade lite i samma fråga. Tänkte mig att sätta i något bättre, basen är ju inte riktigt på topp i ML. Fick svaret att ML elementen var speciela ML delar högt ca 200 hz inget vettigt element fanns det var deras egna som gällde.
Klart att det finns bättre element,det här ser ut att kosta max en femhundring.Det här med svag bas i ML beror mestadels på dåligt förstärkeri.Visserligen min högst enfaldiga erfarenhet.Men den spelar väldigt bra bas med Zapsoluten och ännu bättre med Zappulsen.Jag luskar lite också på www.diyaudio.com där chansen finns till lite tips (hela Världens hififreaks verkar finnas där)alternativt ska jag skicka basen till Backes ljudbyggeri han tar en hundring för att mäta upp elementet,utifrån det kan man leta på nåt som har samma parametrar.Eventuellt lite högre känslighet för att få lite mer bas.Att dela högt är väl ingen fara ,för dom flesta 10:or faller av vid 3000hz om det inte är rena subwoofrar,såna brukar falla vid 500hz så det borde heller inte vara nåt problem.Eftersom jag bi-ampar så kan jag styra lite mer vad gäller nivån på basen.Jag kommer att tala om sedan hur allt blev.
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000