HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp !!! Jag har blivit basfattig !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/10/11 :  21:59:20  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Började med att ha stereon (rörpytts) i sängkammaren för några år sedan, och där började min "hifibana".
Tyckte det lät helt otroligt bra faktiskt.
Senare så blev vardagsrummet aktuellt, och så fick det bli.
Ställde stereon mot en långvägg i rummet och det lät bra?
Senare så blev det i ett litet rum , typ 3*4 meter (12m2)
Har levt med detta ett bra tag nu och har njutit av detta länge.
Nu har vi renoverat vardagsrummet och då tyckte jag det var dags att flytta in härligheten dit!
Fan vilken miss !
Hur jag än vrider å vänder på det hela så låter det skit rent ut sagt.
Diskant å mellenregister finns där men basen är totalt borta ?????
Ja jag har kollat ALLA anslutningar FEM gånger.
Skillnaden är den att nu står högtalarna mot en kortvägg.
Ska det ha så förbaskat stor inverkan ?
Rummet är ca: 40M2.
Utrustningen är en rörpytts på 2*28W + 2st Hornhögtalare.
Kan någon säga vad jag gör för fel ? eller vad det är fel på ?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/11 :  22:08:21  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Aj! Aj! Aj!

Det är aldrig bra med för mycket semester...
Wellcome back!

Sebastian

Ps: Har tyvärr ingen aning, men bas är känsliga saker. Hörs det inte bas någonstans i rummet?

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/10/11 :  22:25:48  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
SebastianG:Jag har fortfarande semester :-)(en vecka till)
Nej tyvärr så finns där ingen bas kvar ????(knappt!)
Fattar inte ett skit faktiskt, var kan felet vara.
Har flyttat runt högtalarna i HELA rummet utan resultat.
Allt lät ju så bra förut? vad har hänt ?
Har kollat upp allt från signalkablar till högtalarkablar, å allt är i sin ordning.(har även kopplat dom fel )Har krypit runt på golvet (har fått tips om det ) och letat efter basen, men den lyser konstant med sin frånvaro !
Det i pricip enda som är ändrat i rummet det är att vi bytt ut hörnskinnsoffan mot två skinnfåtöljer + tresitts.

Kopplade in en gammal EQ mellen cd å förstärkare, å då blev det lite bättre om jag hade basen (60hz +12db) i topp å resten nere.(-12db
DE MÅSTE BARA VARA FEL NÅGONSTANS !

HJÄLP !!!!!!!!!!


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/11 :  22:32:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Om det är rummet som spökar med dig kan det bero på att du har en peak vid exempelvis 30 hz och en dipp vig 60hz. Detta avhjälps med absorbent för peaken vid 30 hz. Då kommer basen igen...förutsatt att det är rumsproblem (vilket det väl är?).

Lycka till!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/10/11 :  22:38:42  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
EA : Och då gör man vad ???

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/10/11 :  22:45:53  Show Profile Send hjort a Private Message
Eftersom du spelar mot kortväggen nu får du ett mer frekvensrakt ljud med stående vågor som börjar mycket längre ner i frekvens, ett mer naturligt opåverkat ljud.

Innan när du spelade mot långväggen fick du en "sjuss" av stående vågor som hörs mycket tydligare i basen, mer onaturligt men som i ditt fall uppfattades som mer bas.

Ditt system klarar nog inte av att ge mer bas helt enkelt.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/10/11 :  22:56:45  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Hjort: Snyft ! Måste jag uppgradera nu igen ? :-((((((

Jaha Å vad ska jag ha då ? Går inte i från rör, bara så att ni vet dè

edit: Sub kanske ? isf vilken ?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2004/10/11 22:58:03
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/11 :  22:57:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej igen,

Sorry! :-/
Koppla in låååånga EKK kablar (men bara för test).
Prova spela med högtalarna på diagnalen. Hur låter det?
Provspela på andra ledden. Hur låter det?
Återkom sedan!

40 kvm är inte helt lite och 28 watt inte helt mycket. En taskig ekvation. Men du bör få bas iaf.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/10/11 :  23:11:05  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
EA : Testat ! Ingen hörbar skillnad !

Hjort: 2*28 W Skall räcka mer än nog för det rummet !(vid normal lyssning. ( Jag är inget discofreak)
Det har funkat förr !

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/11 :  23:11:12  Show Profile Send SebastianG a Private Message
En aktiv subb kanske? (Om inget annat hjälper)

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/10/11 :  23:15:36  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
SebastianG: Jag är inne på samma sak, men VARFÖR ?
Hjort: Kollade även med min transistorförtärkare som ger 2*120 w i 8 ohm utan skillnad.

Nå`t spökar här !

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/11 :  23:20:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Reflektion kolon.
Märkligt utropstecken.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/10/11 :  23:35:48  Show Profile Send hjort a Private Message
Testa och låna hem nåt digitalsteg typ Icepower, får du ingen bas då heller så är det nog lugnt med ditt rörsteg. Högtalarna är en annan sak

Du skrev nåt om annan möblering i rummet nu.
Jag upplevde nåt konstigt med en IKEA soffa som förstörde mycket, skrev lite om det här på forumet under rubriken soffproblem.

Visserligen försvann inte basen då men det lät inte roligt alls.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/10/11 :  23:50:04  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
EA: Du är mycket varmt välkommen hit för en inspektion !(medtag högtalare isf) Värmland är HÄRLIGT så här års !!!!!

Tyvärr så brann vårat sommarhus ned i midsommar (åskan)
Men den beräknas bli återuppbyggd tills nästa sommar (annars så har vi ett gästrum :-) (med dubbelsäng)

"Reflektion kolon.
Märkligt utropstecken."

Kan tyckas så ja !


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/10/11 :  23:52:41  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Hjort: tror inte att ice är svaret på problemet.
IKEA: är inte min butik :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/10/12 :  08:07:00  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag upplevde en liknande effekt då jag flyttade stereon ifrån 20kvm vardagsrum med betongväggar/tak till 27kvm vardagsrum med gipsväggar och tak. Dessutom så gjordes en ommöblering vilket nu innebär att jag spelar kortsida till kortsida.

Chocken när jag äntligen fick sätta på favoritplattan var total! Basen var helt borta! Helt outhärdligt! Nu hade jag iofs en gammal Sony cd-spelare som jag visste inte lät så där jättebra. Så som en ren chans så lånade jag hem en Meridian och en Linn cd-spelare och båda cd-spelarna visade sig prestera en väldigt mycket mer påtaglig bas än vad sonyn kunde. Det lät helt enkelt för jävla bra!

Min slutsats är att det nya rummet tillför mindre resonanser vilket gör att man nu hör mycket tydligare hur det egentligen låtar, framför allt i basområdet. Min medicin kommer alltså bli en ny cd-spelare.

I väntan på att det skall börja regna pengar så har jag skaffat mer bas genom att knuffa högtalarna närmare bakväggen samt justera soffans position.

Lycka till med ditt felsökande!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/10/12 :  09:17:57  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
NU har jag införskaffat 2 st absorbenter (dvs gamla polyestermadrasser från min svärmor) som prov !
Var skall jag ställa dom till att börja med ?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/10/12 :  09:43:34  Show Profile
quote:
Eftersom du spelar mot kortväggen nu får du ett mer frekvensrakt ljud med stående vågor som börjar mycket längre ner i frekvens, ett mer naturligt opåverkat ljud.

Innan när du spelade mot långväggen fick du en "sjuss" av stående vågor som hörs mycket tydligare i basen, mer onaturligt men som i ditt fall uppfattades som mer bas.

Ditt system klarar nog inte av att ge mer bas helt enkelt.

Instämmer. Har upplevt precis samma sak hemma,att spela mot långväggen ger oftast en fetare bas...Tyvärr...?

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/10/12 :  09:59:49  Show Profile Send Micke Y a Private Message
reeltoreel

Det är rummets inverkan som du just upplevt och alla andra läsare också. Det finns en bra länk i "kokboken" som du kanske bör läsa så att du får svar på din fråga om varför.

Sedan gäller sökfunktionen här och under DIY så hittar du massor med hjälp och möjlig åtgärder.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/10/12 :  12:41:16  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag fick bäst effekt med absorbenter där första reflektionen
sker mot frontväggen, alltså litet mellan högtalarna och
mittlinjen. Om du har nära till sidoväggarna kan du också
prova alternativt med att dämpa reflexerna från sidoväggarna.
Ett tredje tips till dämpning är att sätta dämpningen i hörnen
av rummet.

Lycka till, för mig gick det så att jag fick en renare och
djupare bas.

Martin
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2004/10/12 :  12:53:36  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Reeltoreel, Har du spelat med samma anläggning innan i ditt nuvarande vardagsrum eller inte?

Prova att flytta tillbaka anläggningen i ditt 12 kvm rum och testa - låter det lika bra som förut eller har det hänt något med prylarna? Förstärkaren har du ju bytt ut för att testa utan resultat.

Du säger också att du har provat att flytta runt högtalarna i HELA rummet utan någon större förändring i basen...

Låter det lika bra som förut i ditt lilla rum. Ja, då har du kommit till nästa steg i hifi-träsket, nämligen rumsakustik. Been there, done that :) Inte lätt. Vad är väggarna uppbyggda med för material? Det är en början i alla fall.

Återkom - här finns hjälpen!

Go to Top of Page

StudioSound
Member

50 Posts

Posted - 2004/10/12 :  13:29:25  Show Profile  Visit StudioSound's Homepage Send StudioSound a Private Message
Det du oplever er "room gain" Når du går fra 12 m2 til 40 m2 får du langt mindre room gain, dette opfattes som mindre bass. Gipsvægge især enkeltlags efterisolering tager rigtigt meget bass.


Med venlig hilsen
Karsten
www.studiosound.dk
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/10/12 :  13:54:54  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Suck !
Vad ska gumman säga om jag börjar akustikreglera ett nyrenoverat rum ?
Någon frågade om jag har kört samma anläggning förut i rummet och svaret är ja, men då mot långsidorna i rummet.
Har även kånkat tillbaka allt i det "lilla"rummet och då låter det bra igen.
Köper nog att det är rumsakustiken som ställer till det.
Ska testa lite, återkommer !
Tack för alla svar "kompisar" :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/10/12 :  15:16:03  Show Profile Send pewe a Private Message
Hej,

det här är inte lätt som så många påpekat. Men, då jag provat ung. samma saker som du (litet rum vs. stort rum) och också upplevt en dramatisk skillnad i ljudkvalitet så måste man låta sunda förnuftet råda. Hur upplever du subjektivt akustiken i rummet? Har du provat "klapptestet"? Om det är svårt att föra ett normalt samtal, läs: svårt att höra vad folk säger och det lär blir grötigt, så har du garanterat ett akustikproblem. Lösningen på mitt problem var att lägga en stor, tjock ryamatta strax framför högtalarna. Det förbättrade basåtergivningen avsevärt. Att ställa högtalarna närmare bakväggen har i mitt fall inte gett bra resultat, visst låter det mer bas-likt men skärpan och nyanserna i basen saknas. Tror mera på att dämpa framför högtalarna samt vid sidorna. Kan bli riktigt snyggt med vöcker eller liknande.
Har själv fått lite dille på akustik och känner per automatik av akustiken i rum som är nya för mig. Har förövrigt testat min anläggning i sovrummet och det lät riktigt bra, förmodligen beroende på just datt dämpningen med sängen, gardiner etc. är så pass mycket mer omfattande än i vardagsrummet.
Någon tröst i sammanhanget måste dock vara att det bevisligen inte är fel på dina grejor då de tydligen funkar bra på annat ställe. Lycka till!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/10/12 :  19:13:34  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jaha nu var problemet löst.
Två stora madrasser bakom högtalarna lyfte upp basen pronto.
Då är det bara en sak som återstår ? Stryka hustum medhårs några dagar :-)
EA: Fattade dig fel när du bad mej å ställa ht:arna diagonal och sedan tvärtom, visst blev det skillnad.
Madrasser är nog inte det ultimata så nu kommer nästa fråga.
Vad skall man ha istället, kan man bygga nå`t själv.
Plånboken börjar gapa tom efter alla möbelinköp:-(

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/10/12 :  19:57:37  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Kolla in kokboken eller några av medlemmarnas system, Engelholm Audio och drkim har tex byggt en dämpvägg och det kostar inte mycket men är kanske närmast en fråga som måste lösas i samförstånd med regeringen (sambon). Det finns många varianter på hur man kan göra.

Engelholm:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29601
drkim
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9501

En dämpvägg bakom högtalarna kommer inte helt säkert ge bättre bas, men du kommer få en betydligt bättre och stramare ljudbild och akustiken i rummet kommer upplevas som mer behaglig.

Jag skulle tro att StudioSounds förklaring stämmer ganska bra:
quote:
Det du oplever er "room gain" Når du går fra 12 m2 til 40 m2 får du langt mindre room gain, dette opfattes som mindre bass.


Dämptavlor kan utföras med hög estetik och det är bara en fråga om tycke och smak.


Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000