HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare till Dynaudio 52
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

IOS
Starting Member

24 Posts

Posted - 2004/10/10 :  22:21:22  Show Profile Send IOS a Private Message
Hej
Ställer frågan för en kompis räkning, han är ute efter både integrerad förstärkare och högtalare för ganska litet rum. Högtalarvalet verkar bli Dynaudio 52 men vad kräver det för stärkare?
Dyn52 kräver lite kvalitet när det gäller förstärkeriet vad jag har förstått och att dom ger en 4 ohms last till stärkaren skall ju bidra till att man inte kan koppla dom till vad som helst. Det där med Ohm e jag inte så insatt i, så förklara gärna.

Konkreta förstärkarförslag uppskattas och då han inte har möjlighet att handla lokalt så blir det köp via nätet som gäller, så det viktigaste e att försöka eliminera riskerna med grisen i säcken köp så mycket det går =)

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/10/10 :  23:55:09  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Hade jag varit du och haft tillgång till 15-25 papp hade nog försökt skaffa hem ett par Rotel RB-1080 (2 x 200w) eller RB-1090 (2 x 380w).
Kraft, kontroll, mycket låg dist och väldigt linjär frekvenskurva.
I princip icke hörbart färgande slutsteg under tester som Ljud Tekniska Sällskapet gjorde på dem. Mitt intryck är att det verkar vara mycket kompetenta förstärkare.
Fast du behöver ju förstås ett vettigt försteg till också, och där vet jag inte riktigt vad som är vettigt, något begagnat kanske?
Bryston borde vara mkt bra (liksom deras förstärkare, men de kostar ju en del).
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/10/11 :  07:27:23  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Jag kör mer en Advantage Thor till mina 52SE och det fungerar utmärkt.
Finns en beg att köpa.

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

IOS
Starting Member

24 Posts

Posted - 2004/10/11 :  13:15:07  Show Profile Send IOS a Private Message
Tack för rekomendationerna, har också lagt märke till Thor'en men den är ju inte direkt billig =).

Om vi skall göra det hela lite svårare och sätta en budget för en integrerad stärkare på max 10 000kr. Den skall ju spela i relativt litet rum så det kanske inte är nödvändigt med extrem kraft?

P.s har själv funderat på att skaffa mig liknande högtalare framöver, kör med Primare I20 idag och funderar på att sätta ihop ett Hypex bygge på ucd180 modulerna att ha som slutsteg till den. vad tror ni om det till tex Dyn 52 lr liknande?
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/11 :  14:39:11  Show Profile Send Blue a Private Message
Thule IA 100 för blotta 7.000 spänn. Välbyggt och, i mitt tycke även välljudande för pengarna (har dock inte hört det tillsammans med Dynaudio). Mer kraft än så tror jag inte heller att du behöver. Och så blir det ju danskt för hela slanten!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/11 :  15:47:44  Show Profile Send edison a Private Message
"Kraft, kontroll, mycket låg dist och väldigt linjär frekvenskurva"

Vilken (transistor)förstärkare har INTE en till 99%+ rak frekvenskurva?

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/10/11 15:51:30
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2004/10/11 :  22:15:02  Show Profile Send mantra a Private Message
Jag funderar på hur en Primare I21 skulle fungera till Dynaudio.
Har själv lite tankar på att provlyssna I21 tillsammans med Dynaudio 72. Vi får se vad det ger ..

/Micael

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/10/12 :  00:45:40  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag har använt min Primare I20 till ett par Audiovector M1 en längre tid, prövade även dynaudio och det funkade kanon fint. Testa en Primare I20, du blir nog inte besviken.

Primaren har även fått driva mina dipolbasar med impendans på 2ohm vilket det klarade men blev mycket varmt efter ett tags hårdkörning!

Jag öppnade Primaren för lite sedan och den är fint uppbyggd, väl dimentionerad för priset.

MvH
Johan
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2004/10/12 :  18:21:49  Show Profile Send mantra a Private Message
U1: Vilken högtalare tyckte passade bässt till din Primare? Audiovector eller Dynaudio? På flera ställen hör man att Audiovector är det som ska passa bäst men jag vet inte ...

/Micael

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000