HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Design av delningsfilter Ny Metod?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2004/10/11 :  20:26:37  Show Profile Send Fimax a Private Message
Är det ngn som provat delningsfilter design enligt:

http://www.av-reality.com/ar-sxo.htm

??

/filip

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/11 :  21:07:47  Show Profile Send marens a Private Message
Inte provat men jag var med när det var mycket diskussion kring det där filtret för ett par år sedan på madisound.com. Har för mig att man kom fram till att det har många nackdelar, som överlappning, tveksam fasintegration och att det är beroende av vilka element man använder (precis som alla andra filter), till skillnad från vad man får intrycket av det som står på hemsidan. Inget bra kakboksrecept mao.

Fördelen jämfört med andra seriefilter är att man kan få impedansen linjärare och att baffelsteget kompenseras för. Kan inte se någon direkt fördel jämfört med ändamålsenliga och väldesignade parallella filter.
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/10/12 :  11:59:23  Show Profile Send Wizard a Private Message
Seriefilter är aldrig att föredra framför parallellfilter.

Wizard
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/10/12 :  13:27:41  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
"Aldrig" är ett väldigt definitivt ord och det finns nog en hel del som skulle utmana detta....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/10/12 :  14:04:51  Show Profile Send ILLY a Private Message
Vår holländske DIY-vän Tony Gee skriver ofta om fördelarna med seriefilter, fast å andra sidan så hör väl inte han till de som är rädda för att lägga tid och pengar på prova fram ett lyckat filter...

http://home.hetnet.nl/~geenius/diary_crossover.html

Militant cyklist.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/12 :  14:13:37  Show Profile Send UrSv a Private Message
Själv får jag nästan hjärtattack när jag ser ett filter som det ovan. Hur i hela friden kan det låta bra..
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/10/12 :  14:23:34  Show Profile Send Larsen a Private Message
Egentligen innehåller ju filtret ovan "bara" 12 komponeneter om man lägger ihop dom han använt för att få rätt värden eller öka effekttålighet (han har iof lagt till små "fina" kondingar parallellt med "mindre fina"). Det är inte mycket för att dela upp 4 element.. snarare ett relativt enkelt filter.... enligt mig då.

Håller med om det där "aldrig" men det får inte bli en "kabeldebatt" om det, bara att inse att det finns olika vägar till ett resultat.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2004/10/12 14:25:07
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/12 :  14:29:52  Show Profile Send marens a Private Message
Rätt många kondensatorer, känns nästan som om han försöker säga något (statement) med alla de där parallellkopplade exotiska dyrgriparna. Och 3-vägs seriefilter dessutom(!), är som att be om en svårlöst beroende ekvation.

Jag är skeptisk.

Annars tycker jag det innehåller lite väl få verksamma komponenter för att vara 4-vägs, men det kanske är smart uttänkt och låter bra, vad vet jag.

quote:
Själv får jag nästan hjärtattack när jag ser ett filter som det ovan. Hur i hela friden kan det låta bra..
Hur tänker du då? Är lite nyfiken.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/12 :  14:35:17  Show Profile Send UrSv a Private Message
Som jag ser det moduleras varje ingående elements signal av den varierande impedansen hos varje element och dessutom varje ingående delningsfilterkomponent. Rent maggropsmässigt som teknisk nörd känns det fetfel.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/12 :  14:41:59  Show Profile Send marens a Private Message
Då förstår jag av vilken anledning du tyckte så. Var inte uppenbart direkt. Men jag håller med, som jag skrev, det är att be om problem med så många av varandra beroende "element".
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2004/10/12 :  15:47:20  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Detta är inget nytt filter i nån form, de har funnits riktigt länge.

Det är bara det att många inte kanske vågar köra dessa just för att de är lite diffusa, och inte helt lätta att prova ut. Men har man tillgång till mätutrustning så lär det inte vara några som helst problem.
Jag kör serie filter till mina högtalare hemma och det fungerar alldeles utmärkt. Sen har jag inte gjort en AB jämförelse med parallellfilter, vissa tycker att man upplever högtalaren som mer homogen och inte varje element för sig.

Så att såga filtren är väl att ta i.
Dessutom behöver de ju inte vara så avancerade som Tony Gee:s filter.
Det räcker med ett motstånd i serie med diskanten sen en spole över diskanten, konding över midbasen koppla samman sen är det klart för test.
Självklart måste man vara noga med elentval men det måste man ju med alla högtalar projekt.

Kolla Tonys Andromeda högtalare. Gjort med exakt samma element som många just här på forumet använder.
Frekevengången är ju hur bra som helst, och filtret är inte avancerat alls.

Prova på bara, det kommer jag göra med mina hfls-1 då kommer jag göra ett riktigt AB test, så får man se vad man föredrar.

lycka till

//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/10/12 :  16:21:43  Show Profile Send celef a Private Message
elegantare är ju sonus fabers kondensatorlösa 'sine-cap' filter

(den undre kopplingen)

sound pollution
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/12 :  16:22:44  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det är nog också en smaksak men det är ju fortfarande ett parallellfilter...
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2004/10/12 :  19:37:54  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Seriefilter verkar vara ett trevligt alternativ till parallellditos. Klang + Ton hade för ett par tidningar sedan ett intressant projekt med Accutonelement. I samma tidning finns lite allmän info med att ta del av.

Bo Hansson verkar tycka om just seriefilter. I alla fall sist jag språkade med honom.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2004/10/12 :  20:30:56  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Bygg båda om du är osäker ...det som du inte använder kan man ju alltid strippa till nån annan högtalare.

Som sagt ....allt är en fråga om smak och tycke.

//Patrik

Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/10/12 :  20:43:40  Show Profile Send Wizard a Private Message
Lucifer: Jag gillar att sticka ut hakan långt..

Wizard
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/10/12 :  21:27:33  Show Profile Send celef a Private Message
lc audio hade väl oxå ett "fungerar-till-allt" seriefilter för den som är torsk på sådant

bäst resultat får man iaf med proac-koppling

sound pollution
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/12 :  21:33:40  Show Profile Send UrSv a Private Message
Vad är ProAc-koppling för nåt?
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/10/14 :  08:56:59  Show Profile Send Larsen a Private Message
SlaitH:
Kul med en till som tänker prova seriefilter i HFLS-1 (fast då är det ju inte längre en HFLS-1 ).
Mina, halvt färdiga, HF... (förb* namn) får externt filter, mycket för att jag kommer att prova med andra filtervarianter, bla seriefilter (som JAG har goda erfarenheter av). "Homogen" var en bra beskrivelse och även att elementval kan vara mera kritiskt.
Dock har jag förståelse för UrSv:s maggropskänsla, men sedan har vi det här med teori och praktik...

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2004/10/14 :  13:23:23  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Hehe

Larsen: Jag trodde att jag nästan var själv med att bygga med serie filter.

Jag har också funderat på att sätta mina filter i en låda utanför också, som sagt det främjar ju test av olika filter former.

Har en högtalar/förstärkar växel hemma som man kan sitta i soffan och växla mellan tex 1 stärkare 2 högtalare eller tvärtom. Det är nog det enda som gäller när det kommer till AB test.

Detta ska bli redigt intressant, gud förbjude att det kanske låter bättre än nuvarande filter konstruktion.

Ja jag ska sätta igång med mina snart jag med, först ska man bara bygga en liten Tangband subba och sen det och sen det och.............
ja du vet hur det är.

//Patrik

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/14 :  14:38:35  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tror, eller rättare sagt det finns absolut inget som talar emot, att man kan få samma eller bättre ljud från ett paralellfilter som ett givet seriefilter där båda har liknande överföringsfunktion.

Seriefiltrets fördel ligger i att det är enklare att få till ett ok resultat utan tillgång till mät- och CAD-verktyg. Ett slags "one size - fits all"-concept för högtalarfilter. Inte riktigt, men åt det hållet. Det har sina klara kompromisser och begränsningar jämfört med parallella filter.

Edited by - marens on 2004/10/14 14:42:37
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2004/10/14 :  21:19:00  Show Profile Send mongo a Private Message
Har byggt en "hög" med högtalare med seriefilter. Förvånansvärt enkelt att tweaka fram mycket välljud. Förutsättningen är att man har en stoor låda blandade komponenter och tålamod.
Byggde sist en stativare med element som jag inte hittade parametrar på. Efter lite turer i snickeboa låter dom riktigt anständigt.

Denna fil:SERIES_X.XLS kan hämtas här:http://bildarkiv.hififorum.nu/mongo/
Ett Ecel-kalkylblad för beräknng av seriefilter, mycket användbart.

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2004/10/15 :  12:03:16  Show Profile Send SlaitH a Private Message
marens: Dur får gärna räkna upp fördelar och nackdelar, Det skulle vara kul att veta vad du baserar dina teser på.

Jag antar att du har byggt ett antal filter av båda sorter och provat fram ??

Det är alltid kul med folk som har labbat mer än en själv, då kan man ju alltid snappa upp ett och annat.

//Patrik

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/15 :  14:38:20  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Jag antar att du har byggt ett antal filter av båda sorter och provat fram ??

Jag har inte provat mig fram. Problemet är att det inte går att dra någon bra slutsats ifall man inte utformar testet extremt noggrannt. Att bygga ett antal filter av serie- och parallelltyp ger helt enkelt för lite information för att man ska kunna dra någon slutsats om vilken typ av filter som är bäst. Hur man uppfattar hur filtrena låter beror ju på så mycket, dels hur filtrets överföringsfunktion är och hur den passar elementen/högtalaren som används.

Jag har bara använt parallellfilter av den enkla anledningen att seriefilter inte har de egenskaper som jag är ute efter i ett filter.

1. Seriefilter har mindre flexibilitet, det är svårare att göra exakt det man vill med ett seriefilter eftersom alla komponenterna (inkl elementen) är beroende av varandra, ändrar man en komponent så ändras alla de andra komponenternas arbetsförhållanden. Parallella filter kan man göra precis hur man vill, man begränsas alltså inte av en viss typ av överföringsfunktion på samma sätt som med seriefilter.

2. Seriefilter är känsliga för elementens impedansvariation och back emf mellan elementen. Som UrSv sa så moduleras överföringsfunktionen lättare än med parallella filter.

3. Det går alltid att göra ett parallellt filter som har liknande överföringsfunktion som ett seriefilter men det motsatta är mycket svårare, ofta omöjligt.

Det som är fördelen med seriefilter är som jag sa tidigare att det är lättare att få ett ok resultat utan tillgång till mät- eller cad-utrustning. Därför är de särskillt bra för nybörjare tex som inte har full koll på vad de vill åstadkomma med filtret än. Jag snöade aldrig in på seriefilter utan insåg snabbt att det inte var den typen av filter jag var ute efter.
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2004/10/16 :  18:28:43  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Ok jag köper argumenten ...men har du lyssnat på skillnaden??

Vad jag menar är att de kanske låter bättre än vad man gärna vill tro?

Det är ju lyssnings testerna som är de avgörande ....eller?

//Patrik

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/10/16 :  20:13:05  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Fimax; Just tidningen Klang & Ton har en mycket bra artikelserie om seriella filter......
Har du kollat artiklarna ???

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000