HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Design av delningsfilter Ny Metod?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/10/17 :  02:33:05  Show Profile Send Lovan a Private Message
Som jag ser det moduleras varje ingående elements signal av den varierande impedansen hos varje element och dessutom varje ingående delningsfilterkomponent.

Och på vilket sätt gör det inte det på ett parallell filter?(om vi bortser från biamping)
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/17 :  10:51:36  Show Profile Send UrSv a Private Message
Hur menar du?

Varje element och filterdel är ju kopplad i parallell med övriga så påverkan av övriga element och filterdelar är i det fallet minimal även utan bi-amping. Inte så i seriefiltret. Notera dock att jag förutsätter här att vi använder en "normal" förstärkare men relativt liten utgångsimpedans.

Dessutom om vi skall utveckla min maggrops tillstånd så ser jag inte varför man skulle vilja ha ALLT i signalvägen istället för minimalt antal delningsfilter komponenter.

Edited by - UrSv on 2004/10/17 11:01:49
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/17 :  13:02:00  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Ok jag köper argumenten ...men har du lyssnat på skillnaden??

Vad jag menar är att de kanske låter bättre än vad man gärna vill tro?

Det är ju lyssnings testerna som är de avgörande ....eller?

För min del så räcker det med att seriefilter har de begränsningar som de har vare sig de hörs i ett specifikt fall eller inte. Att lyssna på skillnaden är ganska svårt eftersom det är svårt att veta vad skillnaderna man hör beror på. Det är väldigt stor risk att det handlar om andra saker än det som direkt kan relateras till skillnaden serie-/parallellfilter. Som sagt, man skulle behöva göra testet ganska noggrannt med samma överföringsfunktion för serie- och parallellfiltret för att kunna lyssna på skillnaden och det är ganska svårt. Dessutom så skulle det inte täcka in de begränsningar i möjliga överföringsfunktioner som seriefilter har jämfört med parallella filter.

Edited by - marens on 2004/10/17 13:05:43
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2004/10/17 :  21:16:53  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Jo det kan nog vara som du säger. Men jag tänker ändå prova båda formaten.
Det måste nog vara så att allas vår Tony Gee inte vet vad han snackar om. Jag menar han bygger ju inte så exklusiva högtalare

Det är ungefär som många säger att vinyl eller tex rör är JÄTTESKÖNT att lyssna till. Men på pappret suger det ganska hårt faktiskt, knaster och distortion a typ 10% eller mera.
Jämför man med en klass D förstärkare som nästan inte lämnar några spår efter sig så .....

Hur skulle man göra så man får samma överföringsfunktioner mellan parallell och seriell?
Är det över huvudtaget möjligt?

Nä nu får jag ta och sätta igång med mitt högtalarbygge snart så man kan göra sig en riktig jämförelse.

//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2004/10/18 :  08:49:12  Show Profile Send mongo a Private Message
Varför inte låta öronen bestämma? Visst, mätningar och teori i all ära...., men i slutändan är det väl upplevelsen som är viktigast?
Har lyssnat på högtalare med usel frekvensgång, men som ändå låter mycket bra. Vad gäller seriefilter, tycker jag det är lättare att få ljudet att "släppa" från högtalarna. Det låter helt enkelt naturligare.

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/18 :  12:26:12  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Vad gäller seriefilter, tycker jag det är lättare att få ljudet att "släppa" från högtalarna. Det låter helt enkelt naturligare.

Jag tror inte att det beror på skillnaden parallell-/seriefilter, utan snarare på att filtrena som du har hört inte var riktigt bra. Det är fullt möjligt att det kan vara lättare att få ett par ok högtalare med seriefilter om inte målet för filtret är fastställt som jag sa tidigare. Jag tror man kan få mer släpp mha parallella filter om man verkligen lägger upp målen för filtret noga och går in för att designa ett filter som löser problemen för att nå så nära målet som möjligt.

Vad betyder det "att låta öronen bestämma"? Det är ju ändå hjärnan som tolkar det öronen hör och relaterar det till något. Då kan det väl vara en bra ide att verkligen tänka igenom vad det är man lyssnar på och jämför (vad jämförelsen egentligen säger) innan man låter "öronen" bestämma?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/18 :  12:47:48  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Hur skulle man göra så man får samma överföringsfunktioner mellan parallell och seriell?
Är det över huvudtaget möjligt?
Det går att få ganska lika överföringsfunktion.

John Kreskovsky tex har provat, kan inte hitta artikeln på hans hemsida längre, det var ett tag sedan. http://www.geocities.com/kreskovs/John1.html

Men som sagt alla har idéer och tankar bakom de slutsatser som man drar utifrån lyssningtester. Så att låta öronen bestämma kan betyda lite olika saker. Vad är det öronen bestämmer kan man ju fundera på...

Edited by - marens on 2004/10/18 12:55:04
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/10/18 :  12:57:23  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Jeg har laget noen høyttalere med det benyttede ar-sxo filteret, og for min del så fungerte det flott. En ssD2904/9800 diskant med en stk 15w8530k00 bass mellomtone. Kun 2 spoler og en motstand. Virker mye bedre enn filteret som er beskrevet i en kjent diy høyttaler, nemlig A4 monitor. Litt mer informasjon her: http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=diy2;action=display;num=1071480489;start=3#3
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2004/10/18 :  16:02:00  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Om inte jag missminner mig helt och hållet så kom väl John Kreskovsky fram till att serie filter hade en liten fördel. Jag kommer inte ihåg exakt vad, men ändå en fördel.

bambadoo: Fungerar bra antar jag??
Du har inte provat med ett vanligt parallellt filter??

//Patrik

Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2004/10/18 :  16:57:45  Show Profile Send Jens a Private Message
Härligt!!
En falang-strid i DIY träsket.
Utan att var sig shakti eller jack bybee har nämnts.

Jag frågade en i sverige verksam högtalarkonstruktör för några år sedan vad han ansåg om saken.
Han sade då att han hittills inte lyckats konstruera något parallell filter som lyckats mäta sig med de seriefilter han gjort.
De serie filter han gjorde var inte direkt av typen "one size fits all".

Marens, jag tror jag vet vad du fått ditt nick ifrån!
http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=2&langId=-11&catalogId=10101&productId=20843

/Jens
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/18 :  17:03:12  Show Profile Send marens a Private Message
Jens: Maren är ju en fisk. Man kan ju inte heta fiskens (ägs av en fisk).

quote:
Han sade då att han hittills inte lyckats konstruera något parallell filter som lyckats mäta sig med de seriefilter han gjort.
Kan ju bero på att han är kass på att göra parallella filter. Jag vet iofs inte vem du pratar om, men kunde han motivera varför?

Edited by - marens on 2004/10/18 17:06:29
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2004/10/19 :  08:22:05  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Jens: Jag har donat en del med seriefilter men jag har får nog erkänna att jag helt missat dessa personer du nämde.

//Patrik

Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2004/10/19 :  08:35:35  Show Profile Send SlaitH a Private Message
He he Jag läste på lite och båda deras tekniker är ganska diffusa kan man säga.
Undrar om inte jag såg ett reportage i High Fidelity där personen som de var hemma hos hade Shakti stenar överallt i anläggningen.

Inte därmed sagt att de hjälper till i anläggningen.
(vad hade detta med seriefilter att göra om man får fråga??)

//Patrik

Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2004/10/19 :  12:36:04  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Satt och kollade runt lite förrut och hittade en ganska vettig jämförelse mellan serie och parallell filter.
De har försökt göra likadana överföringsfunktioner. De testar & simulerar med resistiva laster, reaktiva, samt vanliga högtalare.

http://www.audioholics.com/techtips/audioprinciples/SeriesvsParallelCrossoverTypes.html

Jag måste säga att de kom fram till vettiga resultat.
Marens: Nu måste du väl ändå erkänna att de inte är riktigt så dåliga som du vill framhäva??

Det är ju faktiskt inte så stor skilllnad på dem i slutändan, bara en liten fördel för seriefiltren.

//Patrik

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/19 :  17:57:04  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Marens: Nu måste du väl ändå erkänna att de inte är riktigt så dåliga som du vill framhäva??

Det är ju faktiskt inte så stor skilllnad på dem i slutändan, bara en liten fördel för seriefiltren.
Jag har inte sagt att de är dåliga eller att det skulle vara stor skillnad mellan två filter med liknande överföringsfunktion. Jag har bara sagt att seriefilter har flera nackdelar jämfört med parallella filter. Mindre flexibilitet att göra precis det man vill, mer störningskänslighet mellan elementen.

Vad menar du med att det är "en liten fördel för seriefiltren"?
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2004/10/19 :  23:01:42  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Ja var det inte det som var kontentan av artikeln??
De är så gott som lika bra ....men serie filtren har några fördelar som jag inte kommer ihåg nu.

Stöningen som du utrycker det är kanske hela grejen med serie filter. De kanske ska ta över lite från varandra, kan vara en del av förklaringen.

Ja ja det här kan man ju hålla på och jiddra om i all evighet.
Du bygger som du bygger och jag och några till bygger som vi bygger.

"Puss och Kram"

//Patrik

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/20 :  13:21:35  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tolkade artikeln som att de kom fram till att störningskänsligheten är den stora nackdelen med seriefilter, men att impedansvariationer får mindre verkan i seriefilter pga att låg/högpass tenderar att "kompensera" varandra med variationerna. Jag ser inte detta som en fördel för seriefilter jämfört med parallella filter(som går att göra väldigt okänsliga för modulering mha smarta knep) utan snarare en lindrande sidoeffekt av en av nackdelarna med seriefiltrena. Ungefär: Visst diskanten moduleras av basens signal på ett sätt som inte sker i parallella filter men de negativa effekterna lindras delvis av seriefiltrets benägenhet att kompensera förändringar i lågpassdelen till högpassdelen.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000