HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Relä klick!!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/19 :  07:43:54  Show Profile Send primere a Private Message
Har haft en tråd om detta innan men för att kunna hålla isär allt lite så kommer en vidarutveckling av ämnet!

Min förstärkare sprakar i högtalarna vid påslag/avslag på stby knappen! Men den gör det bara ibland!
Jag bytte alla kondningar och motstånd, ja köret i dc-filtret men det hjälpte ikke!
Så när jag forskar vidare så ser jag att reläet är på 8 ampere, det gammla var på 5 ampere!
Och när förstärkaren funkar och inte knäpper i högtalarna, klickar reläet till. Men när det knäpper i högtalarna så klickar inte reläet!
Nu är min fundering, byta reläet eller vad är det annars som kan ställa till med bekymmer?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

//Thomas

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/19 :  08:01:32  Show Profile Send Hjelm a Private Message
8 ampere mot 5 ampere skall inte göra någon skillnad.
Min gissning är att det är kretsen som driver relät som strular, slår det ifrån någon gång alls eller är det så att de gånger då det inte klickar till så är relät på under hela standby tiden?

Hjelm
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/19 :  08:19:31  Show Profile Send primere a Private Message
Jag skulle tro att reläet är på hela tiden! För när den strular och man slår av den på stby knappen så kommer det inget klick! Men tar man den sedan på mainswitchen klickar den!
Så är det en ic krets som strular? (Igen) eller är det fler kondningar som ska bytas?

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/10/19 :  10:24:40  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Kolla eventuella säkringar om några finns (dålig kontakt)? Kolla eventuella kallödningar från själva sluttransistorerna och hela vägen framåt.

Jag hade lite problem med dist och då var det högtalarsäkringarna som trilskades.

I ditt fall så ska du kolla stand by arrangemanget extra noga. Dåliga lödningar/glapp är min förstahandsgissning.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/10/19 10:26:40
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/19 :  11:37:55  Show Profile Send primere a Private Message
Jo nu när jag tänker på det sitter det en stor klump i glassäkringen!!? Men det kanske inte ver det du tänkte på peranders.... du menar kanske alla lödningarna som håller säkringshållarna?! och kanske så att hållaren "håller säkringen på plats!?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/10/19 :  11:54:50  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Klumpen har vissa säkringar, helt normalt. Nej, det kjag menade var kontakten mellan säkring och hållare som kan bli lite gisten med åren.

Sprak ibland men för övrigt bra ljud är till 97% glapp.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/19 :  12:24:20  Show Profile Send primere a Private Message
DÅ kan det kanske vara en stor ide att löda på alla "tveksamma" Lödningar eller hur Peranders, då så träffar man kanske rätt utan att veta var felet låg.... men det gör ju inget bara det funkar
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/19 :  13:34:03  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Men du har väl bara oljud då du stänger av? Det måste vara relaterat till reläfunktionen. Det behöver inte vara en IC som strular det kan vara diskreta komponenter också.

Hjelm
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/19 :  13:38:00  Show Profile Send primere a Private Message
Även på Hjelm det är ett återkommande problem, ibland så lägger det av ett par dar sedan kommer det igen!
Jag är ledsen men jag vet inte vad en diskret komponent är
Kan du vidare förklara det?

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/19 :  13:44:55  Show Profile Send UrSv a Private Message
En diskret komponent är en individuell byggsten dvs en transistor, en diod eller ett motstånd. Detta till skillnad mot en integrerad komponent som innehåller flera komponenter typ en IC som LM741 som innehåller motstånd, kondensatorer och massor med transistorer och dioder.

Det finns alltså diskreta komponenter (en sak i varje) och integrerade (flera saker i samma). Som jag ser det...

Edited by - UrSv on 2004/10/19 13:47:08
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/19 :  13:51:57  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Håller med UrSv om definitionen.

Hade du inte bytt kort helt, eller var det kortet du körde som slutsteg?

Hjelm
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/19 :  13:53:31  Show Profile Send primere a Private Message
Ja ja ja jaaaaaaaaa det vet jag vet det är jue
Men då får man som sagt kolla kondningar och de små porslinsmotstånden och kondensatorerna! I signalvägen då! Får kolla så att alla dessa siter som de ska!
Har kollat alla stora lödningar på undersidan av kortet, men inte de små ytmonterade! Kanske någon av dessa som är kallödade!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/10/19 :  18:41:16  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Vissa kallödningar eller rättare sagt lödningar som har släppt kan vara mycket svåra att se med blotta ögat. Speciellt lömskt är det med relativt stora kretskortshål och relativt tunna komponentben. Tennet kan spricka i en cirkel.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/19 :  20:03:51  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Det är väl bara att löda om allt? Sug bort det gamla tennet och kladda på nytt.

Hjelm
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/20 :  07:39:19  Show Profile Send primere a Private Message
Ush vad man kan bli trött på diyandet ibland!
Efter att jag suttit och löddat om, gjorde som Hjelm sa, när allt var klart smakade jag dit mainboarden och satte igång stärkaren! KLICK sa det som alltid samma sprak i högtalarna och när jag tar en titt på styr delen som inte sitter på mainboarden utan bakom volympotten visar det sig vara där felet sitter! Aldrig fel på mainboardet
Men men, jag kan inte få tag på de komponenterna! Så antingen lever man med det! eller inte!

En annan fråga hade lite otur den ena lödd "ön" örat eller vad man kallar det för lossnade kan man snygga till det på något sätt? Lite svårt var det att få den komponenten att fästa ordentligt!

Tackar för all hjälp!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/10/20 :  09:35:46  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hjelm skrev:
quote:
Det är väl bara att löda om allt? Sug bort det gamla tennet och kladda på nytt.

Suga bort det gamla tennet skulle jag inte göra i första utan att värma de befintliga och addera fräscht tenn där det ser ut att behövas.

Har man inte en professionell avlödningsstation så tycker jag att det blir väl mycket misshandel av kretskortet i synnerhet om det är ett pertinaxkort och tennsugen är av hederlig "cykelpumpsmodel".

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/10/20 09:36:07
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/10/20 :  09:39:51  Show Profile  Visit peranders's Homepage
primere skrev:
quote:
En annan fråga hade lite otur den ena lödd "ön" örat eller vad man kallar det för lossnade kan man snygga till det på något sätt? Lite svårt var det att få den komponenten att fästa ordentligt!

Pad eller padd på svengelska eller lödö... ja när mönstret lossnar då säger man "äsch" (man svär inte!). Man för vara kreativ för att lösa detta, lite blanktråd brukar vara lösningen och kanske lite lim.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/10/20 09:40:36
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/20 :  09:45:38  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Vilka komponenter kan du inte få tag i ?

Jag svär rätt illa då lödöar lossnar.

Tunn isolerad tråd från närmaste lödö på samma ledningsbana brukar fungera.

Hjelm
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/20 :  10:29:42  Show Profile Send primere a Private Message
Aha ja jag var lite inne på flatkabel! Men det låter inte illa det hjelm! PÅ det andra kortet rör det sig om lite blandade kondningar och möjligen en ic styrkrets! Kan pröva att löda om dem med! Se vad som händer! Det är bara det att jag är urusel på att veta vad det är för komponent jag ska ha om det står i siffer bokstavskombination!
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/20 :  10:58:50  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Skriv ned allt du ser så kanske det går att hitta. Det brukar fungera att söka med google på numret.
Skippa allt inklusive och efter den sista bokstaven om du inte hittar något. Ex OPA 627BP sökes med OPA 627. En sak om det är olika kort är att kolla kablarna emellan först slå av strömmen och mät resistansen på de lödda kabelanslutningsbenen på varsitt kort och rucka lite på kabeln och se om resistansen fladdrar.

Hjelm
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/20 :  11:31:20  Show Profile Send primere a Private Message
Ska göra så Hjelm!

Tackar för hjälpen!

//Thomas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000