HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nya högtalare - Dynaudio Contour T2.5?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

daggen
Member

70 Posts

Posted - 2004/10/10 :  17:07:12  Show Profile Send daggen a Private Message
Hallå! Efter ca 2 års njutning tillsammans med mina Ninka så har jag sålt dem. Nu är jag på jakt efter andra högtalare. Har kikat på Espek men är även intresserad av annat.

Hittade ett par begade Contour T2.5 för 15800:-. Verkade rätt schysst tycker jag. Har lyssnat på contour 1.3MKII och tyckte väldigt bra om dem. Hur är T2.5 jämfört med dessa. Och vad menar Dynaudio med att dom är speciellt designade för hemmabio??

Elektroniken som ska driva dom nya högtalarna är Linn rakt igenom. Genki, Majik, LK100. Linn högtalarkablar och silk/bulletplug signal.
Hur tror ni Linnelektroniken skulle funka tillsammans med ett par Contour T2.5? Skulle LK100 palla driva dem, har för mig att dom vill ha lite kräm =)

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2004/10/10 :  23:08:08  Show Profile Send jari a Private Message
Jag har själv ingen erfarenhet av dessa högtalare.
Men Anders på Hifistället rekommenderade verkligen
2.5.orna varmt.


Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2004/10/11 :  13:57:31  Show Profile Send Pelle a Private Message

"Och vad menar Dynaudio med att dom är speciellt designade för hemmabio??"

Det finns en center/stativare som matchar: T2.1


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

marcuscables
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/10/11 :  16:39:11  Show Profile  Visit marcuscables's Homepage Send marcuscables a Private Message
Främsta anledningen att de marknadsförs som hembiohögtalare är att bas och diskant är monterade i D'Appolito-konfiguration vilket ger en bredare sweetspot, lämpligt för hembio med fler lyssnare än EN. Spridningen är mycket bättre än de "vanliga" modellerna (jag hade själv T2.5 tidigare men kör nu med Contour 1.8mkII). Man kan knappast säga att T-serien är hembioanpassad för att det finns centerhögtalare till, det finns till alla möjliga högtalare idag, oavsett om de är lämpliga till en "bred publik" - bokstavligen - eller ej.

Personligen tycker jag T2.5 låter mycket bra men inte helt i klass med övriga Contour serien för musiklyssning, däremot är de enastående till just hembio där man ofta sitter flera i bredd. Till det pris du nämner är de dock otroligt prisvärda och inte mycket att tveka på.

Mvh,
Marcus

Welcome to www.marcuscables.com
Go to Top of Page

daggen
Member

70 Posts

Posted - 2004/10/12 :  00:08:06  Show Profile Send daggen a Private Message
Tack för svaren!

Det har nu dykt upp ytterligare två högtalare som är intresserade av. Den ena är contour 1.3se, har lyssnat på dessa och var grymt impad av dessa. Lyssnade på dem tillsammans med en amplifix, tror ni mitt LK100 fixar biffen?

Den andra är Mårten Design Miles II. Har aldrig lyssnat på Mårten design högtalare. Hur är dessa i karaktären. Någon som har erfarenheter får gärna dela med sig av dessa, allt ni har att berätta om dessa högtalare är av intresse för mig. Som jag skrev tidigare planerar jag inte att byta ut min elektronik för tillfället och vill därför kunna driva Miles på mitt LK100, hur tror ni dessa skulle gå ihop. Kräver dessa högtalare kraftiga förstärkare för att komma till sin rätt? Planerar att åka och lyssna på dem men vill ju gärna ha lite kött på benen innan...

Tack på förhand
Johan
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/10/12 :  08:39:10  Show Profile Send Loopen a Private Message
Contour 1,3SE är en mycket bra högtalare som du troligen kommer sitta nöjd med länge. Till rätt pris är det en väldigt välljudande högtalare som naturligtvis skall stå på ett par bra stativ och med SD-fötter mellan stativ och högtalare. Vad det gäller din elektronik så har jag provat lite Linn på mina förra högtalare (1,3MkII) och det har ljudmässigt fungerat mycket bra.

Däremot undrar jag vilka högtalarkablar du använder?

Lycka till.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.92 sekunder. Snitz Forums 2000