HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Signalkabel (silver) förslag önskas...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/10/08 :  16:41:39  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Halloj,

Efter att en kompis lånade mig en signalkabel av flätad silver, terminerad med kimber kontakter måste jag faktiskt erkänna att (även om jag varit skeptisk) det blev mycket bättre och bredare ljudbild jämfört med mina Xindak AC-01.

Jag var väldigt nöjd med mina Xindak (som bara kostade typ 240 spänn) innan eftersom de helt klart var snäppet bättre än mina gamla QED Quinex-1....som ni ser har jag hittills använt "bra" signalkablar i budgetklassen eftersom jag inte ansett mig ha råd eller behov av något "bättre"

...nåja nu har ju uppgraderingsdjävulen tagit tag i en och börjat sin bearbetning och då är det svårt att hålla sig lugn

Ni som har silverkablar, vad kör Ni med ? och varför ? samt vilken kabel anser Ni mest prisvärd ?

Har (inte lyssnat) kollat lite på marcuscables Bifrost silver ~1400:-
och QED Silver spiral 1495:- , finns det några *billigare* / bättre alternativ ?

// Thomas Ö

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2004/10/08 :  17:19:30  Show Profile Send mucke a Private Message
Jag kör med kimber silver streak som jag tycker är en mycket bra kabel.
Hittade en beggad för 800 kr.
Varför jag kör med den?
Ja, det har du ju svarat på själv

Mvh Mucke
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/08 :  17:22:52  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tyvärr är inte QED en silverkabel, det är en silverplätterad kopparkabel, en ganska stor skillnad på kabel....

Och i klass med KCAG från kimber, ja då måste du lägga ut en del mer än runt 1500:- tyvärr.. Och bra silverkablar kostar en del trist nog...

Men silver är inte alltid det som blir bäst, mest är nog system matchning.. Men tyckte du kimberkabeln fungerade bra i ditt system så kan du ju kolla på deras silverstreak som är en hybrid mellan silver och koppar, mycket av KCAG i den faktiskt, men till ett bättre pris så klart !!

/Martin
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/10/08 :  17:46:24  Show Profile Send matte76 a Private Message
Marcus cables Black Silver är av massivt silver, i alla fall enligt deras hemsida. Pris 1.500 spänn.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2004/10/08 :  18:15:09  Show Profile Send Anton a Private Message
Är det någon som har lyssnat på Marcus kabeln (black silver)?
Jag är nyfiken på den, men det är tunnt med omdömen/intryck om den.

/A
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/08 :  18:23:15  Show Profile Send Blue a Private Message
Off topic /Bernt

Ett kungarike för en vevgrammofon.

Edited by - Bernt Jansson on 2004/10/09 09:23:07
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/08 :  18:32:29  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Kimber Kable KS-1130 är i rent silver (hade ett par innan), dock inte så bra tycker jag

Wire World Gold Eclipse III+ är en bra silverkabel däremot

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/10/08 :  19:14:52  Show Profile Send Sanoj a Private Message
AudioQuest Diamond X3

En gammal "värstingkabel" som inte tillverkas längre utan det får i så fall bli begagnat.

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/10/08 :  20:34:45  Show Profile Send lars a Private Message
Audioquest Diamond X3 säljs beg under 3.000:-.
Har en själv. Dom låter neutralt trots att dom är silver som annars kan bli för ljusa i klangen.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/10/08 :  20:47:40  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Wire World Gold Eclipse III+ kostar ny ca 7.000:- men är en av dom bästa digitalkablarna som finns. Jag har en demo liggande för 5.000:-

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/08 :  21:23:24  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Wolfgang> Det var inte digitalkablar han var ute efter utan signalkablar! Annars kan jag hålla med om att Wireworld Gold Eclipse III+ är bra (nu är III+ utbytt mot V). De går att köpa rätt billigt i USA. Här är bildbevis på de jag hade:


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/10/08 :  22:02:33  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message

Mycket bra kabel: www.homegrownaudio.com

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/10/08 :  23:05:43  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Rydberg; tjäkta skrev fel, menade naturligtvis signalkabel, men tittade på digitalkabel, men jag har båda delarna liggande (den är förståss lite dyrare än digitalkabeln). Har bytt ut mot FADEL ART nu istället (Och dom är faktiskt ett (eller två) strå vassare)!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/08 :  23:34:49  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Silver One från Analysis Plus! Ligger dock på 5600kr ny...

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/08 :  23:42:11  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Klart Fadel Art är bättre, du säljer ju dem nu.....

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/09 :  00:46:15  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
En del eget jobb men det är värt besväret. Materialkostnad ca:150kr/löpmeter+kontakter

http://www.venhaus1.com/diysilverinterconnects.html

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/09 :  01:09:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Silver versus koppar!
Det är lite som rör versus transistor.
Jag använder koppar i mina kablar och det är en recensent i en av dom större nordiska hifimagasinen som innan han testade mina kablar hade sin syn på saken att det endast dög med silver till dom bästa kablarna. Han är rätt mycket DIY,are och hade egna idee,r om hur han skulle bygga sina silverkablar.
Vad sitter han med idag?
Kopparkablar som efter att han hade testat mina inte ville skicka tillbaka dom!!
Han använder alltså idag kopparkablar som sina referenskablar.

Silver spelar inte alltid silver och koppar spelar inte alltid koppar!!

Det beror på en hel del andra parametrar i kabelns uppbyggnad och skärmning också.

Silverpläterad koppar är bland det sämsta som man kan använda till både högtalar och signalkablar. Den har alla nackdelar hos bägge materialen men utan att ha några fördelar från något av dom,
Hybridkablar är en annan historia

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/10/09 :  02:57:04  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Om du är nöjd med din signalkabel Xindak AC-1, varför inte ta några steg upp inom samma märke till du landar på Xindak FA-1. Det är dock en kopparkabel med silverskärm, ej solid silver eller silverplätterad koppar alltså.

Ska enligt kinseserna vara långt bättre än de billigare AC och BC-1 kablarna.

Borde inte kosta mycket över tusingen att få hem, annars skulle jag nog provat MarcusCable black silver.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/10/09 02:59:18
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/10/09 :  07:27:57  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Rydberg; Tittade just lite närmare på din "Bild", tyvärr har dom som sållt kabeln till dig lurat dig lite, du har inte Wireworlds originalkontakter på kabeln!! Och förresten säljer jag fortfarande Wireworld!! Originalkablar levereras fortfarande i träschatull !!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2004/10/09 07:32:08
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/10/09 :  12:43:20  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jsg jämförde QED silver spiral med Kimber Silver Streak (som visserligen är klart dyrare). Kimbern hade ett klart bättre ljud tyckte jag så det blev inköp av den. Ljudet lät snabbare och mer distinkt.
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/10/09 :  16:11:25  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Hoppla...tack för alla synpunkter...jag tror jag ska försöka låna hem nåt och jämföra med min polares DIY silver kabel....då det gäller butiker i Sthlm, vilken skulle Ni rekommendera då det gäller produkter och just "hemlån" ??


EDIT:

Jorma - vad kostar din signalkabel ??

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet

Edited by - Thomas_Ö on 2004/10/09 16:13:44
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/09 :  16:19:01  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Wolfgang> Så här ser de ut i lite inzoomning:



Du menar att detta skulle vara nått annat? De är köpta direkt av en auktoriserad Wireworld-handlare


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/10/09 :  16:28:07  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
...en fråga till...ramlade på 4st sådana här RCA-pluggar:
http://www.neutrik.com/content/Products/products_group.asp?level2id=204_39021

Är dom nåt att ha ? funderade på om man skulle försöka ge sig på lite DIY med silverkabeln Dahlberg rekommenderade....

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2004/10/09 :  16:44:49  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message
Thomas, de är väldigt trevliga. Jag har såna själv och det är en fröjd varje gång man ska koppla i eller ur dem. Jag vet inte hur de är att bygga med, men det är nog ingen fara.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/10/09 :  17:22:57  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Rydberg; Ja de jag köper av W.world ser annorlunda ut......
om du tittar på http://www.wireworldaudio.com/products/productimages/digitalaudio.jpg
bilden längst upp till höger, detta är original W.w XLR......

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2004/10/09 17:26:48
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/09 :  17:26:02  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ok! Kan det inte vara så att det finns två versioner? En USA variant och en export variant? Jag köpte som sagt denna från en auktoriserad WW-handlare i USA. Det är en III+ kabel och inte den nya V.

Kabeln är förövrigt såld sen ett år tebax men den lät väldigt bra.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000