HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Guldkablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/10/11 :  00:47:20  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message

Finns det kablar med rena guldledare?

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/10/11 :  02:06:55  Show Profile Send sampix a Private Message
Rena guldkablar har jag aldrig hört talas om.
Men om jag förstått det rätt, så är Kharma´s kablar guld/silver-hybrider

Pajvarning?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/11 :  08:22:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Guld har sämre ledande egenskaper än koppar och är lite dyrare. Ingen större vits alltså.
Bäst är silver men bara en aning bättre än koppar.
Fast i verkligheten tycker jag det skiljer mer mellan silver och koppar än på papperet.
Anledningen att man förgyller kontaktytor är väl att guld inte korroderar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/11 :  09:26:58  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Topicet kom mig att tänka på vad som står i Pass X350 manualen:

We prefer speaker cables that are thick and short. Silver and copper are the preferred metals.
If you find any cable made of gold, please send me a couple hundred feet.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/10/11 :  09:54:11  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jo, jag tror att det finns 2-3 leverantörer som använder guldledare men jag kan inte komma på vad de heter just nu.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/11 :  10:33:47  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Det är rätt så dyrt men tråd finns att köpa om någon har lust att diy'a ihop ett par. Räkna med ca:300-400kr/m för 0,6mm's tråd (18K). Går åt ca:5m för ett stereopar (2x1m). Resistiviteten är jämförbar med aluminium men det behöver inte låta illa för det.

Resitivitet.http://www.ai.mit.edu/people/tk/tks/rcon.html

Har något svagt minne (alzheimers Light)av att det skall finnas någon som har guldkablar men det lika gärna vara fel.


Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2004/10/11 10:34:25
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/11 :  10:47:36  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Guld-"dopat" silver använder ju Siltech. Frågan är om det finns nån seriös kabeltillverkare som använder sig av guldledare.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/10/11 :  11:31:35  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Rydberg

Jag skall ta fram namn när jag kommer hem men du får lugna dig tills dess. De är seriösa på så sätt att de driver aktiebolag, om det räknas vet jag inte.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2004/10/11 :  11:52:57  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Jo vist finns guldkabler!

For drygt 2 år sen lånade jeg et sät från en gutt som hadde importerat et kabel från Belgien. Jeg kommmer inte ihåg namnet (kan finne det i kväll när jeg kommar hem). Det var i en snygg metalbox - hadde en sorts gummi-slad som inuti hadde 2 teflonrör hver med 1 solid core 0,5 mm 24 kt gull ledare. Prisen var ca. 14.000,- DKR for 1 meter.

Ljuden var OK, lite runn och mjuk, men också detaljerat. Dog inte den luftiga topp som man finner på typiske sölvkabler. Jeg tror man kan göra sit egat gull-kabel for en mycket rimelig pris om man er nyfigen

Dom nya Crystal kablarne - http://www.crystalcable.com/
använner non sorts legering av sölv och gull.


Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/11 :  12:12:51  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Micke> Intressant, det finns alltså!


OT
Nej, AB är självklart inte ett "bevis" på att de är seriösa. Finna massor av oseriösa Aktiebolag.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2004/10/11 :  20:58:40  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Namnet på gullkablet er Descadel.



Här kan du läsa lite - OBS är på Belgiska
http://www.analogueaudio.com/hidiamond-deskadel%20kabels.htm

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/11 :  23:06:53  Show Profile Send lasselite a Private Message
Ser ut som biltemas rca
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/11 :  23:38:00  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Analysis Plus har en signalkabel som heter Golden Oval och en till högtalare som heter Pro Golden Oval, men det är guld/kopparhybrider om jag fattat det rätt…

Här kan ni kolla mer http://www.analysis-plus.com/Pages/gold_cables.htm eller här http://www.audioconcept.se/

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/11 :  23:46:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag brukar inte ge mig in i kabeldiskussioner men...

Finns det inte risk för att ledaren går av? Guld är rätt mjukt och om man böjer en guldtråd fram och tillbaka allt för många gånger så går den av (vilket jag vet av erfarenhet, de guldtrådar jag har erfarenhet av är dock väldigt tunna), på samma sätt som tenn.
Det är kanske därför man istället använder legeringar?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/12 :  00:13:13  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Siltech använder en legering mellan silver och guld.
Det är inte mycket guld i den bara några %.

Jag använder ett lod som innehåller 8% silver och några promille guld och en del andra hemliga ingredienser. Det lodet kommer från Wondersolv och det används också av bla. Audioquest och Nordost.
Det är lätt att löda med och det ger ett bra ljud.

Varför vet jag inte riktigt, men det har förmodligen med metallurgi att göra.

Mundorf har kondenastorer med silver i och nu kommer det med en silver/guldlegering som ska vara ännu bättre.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/10/12 :  00:21:12  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Lite OT:

"Finns det inte risk för att ledaren går av?"

Guld är den mest duktila av alla metaller. Det innebär att det ytterst ogärna går av jämfört med andra metaller.
Guld används i spolarna i vissa pick-uper. Jag tyckte först det verkade vara en dålig idé, eftersom det inte leder ström så bra, vilket borde ge lägre utnivå. I själva verket är det tvärtom. Man kan dra löjligt tunna trådar av gul, och alltså få på många fler varv på sploen => högre utspänning!

Men visst går det att ha av guldtrådar. Inget håller ju för vad som helst. Prova och böj en stål eller koppartråd av samma tjocklek lika många gånger. Guldtråden borde hålla längre.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/10/12 :  00:23:25  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Som kabelskeptiker så skulle jag ju inte men.....
Hur vore det med kvicksilverfylld ledare som ht-kabel ?
Typ plast eller gummislang , fylld med flytande kvicksilver ?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/12 :  00:35:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har kvicksilverreläer i kanalväljaren i mitt försteg...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/10/12 :  00:38:27  Show Profile Send Snutten a Private Message
Eller varför inte prova en silverkabel med ytskikt av guld? Kanske kan minska skinneffekten? Tänker på att guld leder ngt sämre än silver. Kanske det finns sådana kablar på marknaden? Är det så de kablarna du (Jorma) nämner är uppbyggda? Eller kanske det bara behövs kopparpläterade silverkablar för det, blir ju billigare.

Edited by - Snutten on 2004/10/12 00:41:01
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/10/12 :  01:24:00  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Bernt: mín gamle far var eljocke på 50 och 60talet
Det betyder att det finns en del "reserver" :-)
Om det nu skulle vara till nå`n nytta ?

"Jag har kvicksilverreläer i kanalväljaren i mitt försteg... "

Ja och ? Skulle det finnas nå`t bättre eller ? :-)

edit: Bernt ! Gbg trakterna ligger väldigt illa till nästa helg :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2004/10/12 01:27:03
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/12 :  01:57:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nja, det var bara det att nån nämnde kvicksilver som ett esoteriskt alternativ. Helt off topic...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/10/12 :  02:10:01  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
"Nja, det var bara det att nån nämnde kvicksilver som ett esoteriskt alternativ. "

:-))))))))))))

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/12 :  07:12:33  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Eller varför inte prova en silverkabel med ytskikt av guld? Kanske kan minska skinneffekten? Tänker på att guld leder ngt sämre än silver. Kanske det finns sådana kablar på marknaden? Är det så de kablarna du (Jorma) nämner är uppbyggda?


Nej, det är inga pläterade kablar.
En legering som jag skriver är olika metaller som är kemiskt förenade. Dom är smälta ihop och fullständigt sammanblandade.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/10/12 :  10:16:22  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ok Jorma, jo som du sa var det ju en legering. Har erfarenheten att högtalarkablar ofta gör större skillnad än signalkablar. Vad är dina erfarenheter av detta, Jorma?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000