HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Balanserade kablar - mikrofonkabel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/10/08 :  08:28:00  Show Profile Send Calle G a Private Message
I bruksanvisningen till mitt NAD-steg står att man kan använda vanlig balanserad mikrofonkabel som signalkabel. Det verkar ju rimligt - det är ju sån som används när man spelar in materialet :)

Finns det någon nackdel med att använda mic-kabel? Den är väl en hel del billigare (jag ska ha 4 meter)?

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/10/08 :  09:15:49  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jag har sådan kabel mellan mitt RIAA-steg och mitt försteg. Tror jag gav i storleksordningen 300 kr st för mina kablar. I mitt tycke fungerar de utmärkt.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/10/08 :  09:28:14  Show Profile Send soren a Private Message

Se upp med impendansen bara .. balanserat skall vara 110 ohm om jag inte minns fel. Jag är inte helt säker, men jag tror micsladdar har mycket högre impendans.

/Sören
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/08 :  11:42:14  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja en grej med kablar är hur de låter, billigt kan låta just billigt...

Men det finns ju en del kablage som inte är microfonkabel som är bre det med på lösmeter....
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/08 :  11:53:10  Show Profile Send UrSv a Private Message
110 Ohm gäller för AES/EBU för överföring av digitala signaler.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/10/08 :  12:18:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Vissa mikrofonkablar har hög kapacitans vilket kan vrida fas och dämpa diskant så kolla det. När vi hade en HFLS 1 träff för ganska länge sedan så testade vi högst spontant en sådan variant tillsammans med några andra DIY alternativ. Om jag kommer ihåg rätt så kom den sist bland alla 8 lyssnare (betydligt färre detaljer).

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2004/10/09 :  11:32:52  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Även Sugden ska tydligen använda mikrofonkabel mellan för soch slutsteg, det även på sina demos...

Almost cut my hair
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/10/09 :  14:36:59  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Jag har köpt VGA-kablage till min projektor, samt en lång digitalkabel från Klotz. De verkar tillverka no-nonsens kablage. Varför inte köpa några meter och ett par Neutrik-kontakter. Antingen löder du eller någon du känner ihop den, eller varför inte köpa den färdig? Vad jag har läst så är Regas kablar gjorda av Klotz GY-107 (även om de inte verkar sälja just den på polteknik).
http://www.polteknik.se/klopr.htm

Även Elfa har ju kabel på lösmeter samt Neutrik-kontakter att köpa!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000