I bruksanvisningen till mitt NAD-steg står att man kan använda vanlig balanserad mikrofonkabel som signalkabel. Det verkar ju rimligt - det är ju sån som används när man spelar in materialet :)
Finns det någon nackdel med att använda mic-kabel? Den är väl en hel del billigare (jag ska ha 4 meter)?
Jag har sådan kabel mellan mitt RIAA-steg och mitt försteg. Tror jag gav i storleksordningen 300 kr st för mina kablar. I mitt tycke fungerar de utmärkt.
Se upp med impendansen bara .. balanserat skall vara 110 ohm om jag inte minns fel. Jag är inte helt säker, men jag tror micsladdar har mycket högre impendans.
Vissa mikrofonkablar har hög kapacitans vilket kan vrida fas och dämpa diskant så kolla det. När vi hade en HFLS 1 träff för ganska länge sedan så testade vi högst spontant en sådan variant tillsammans med några andra DIY alternativ. Om jag kommer ihåg rätt så kom den sist bland alla 8 lyssnare (betydligt färre detaljer).
Micke
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Jag har köpt VGA-kablage till min projektor, samt en lång digitalkabel från Klotz. De verkar tillverka no-nonsens kablage. Varför inte köpa några meter och ett par Neutrik-kontakter. Antingen löder du eller någon du känner ihop den, eller varför inte köpa den färdig? Vad jag har läst så är Regas kablar gjorda av Klotz GY-107 (även om de inte verkar sälja just den på polteknik). http://www.polteknik.se/klopr.htm
Även Elfa har ju kabel på lösmeter samt Neutrik-kontakter att köpa!