HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bränna CD High End
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Io
Member

473 Posts

Posted - 2004/10/07 :  14:01:03  Show Profile Send Io a Private Message
Söker en tråd som jag inte minns vad den handlade om. Men ett inlägg innehöll en länk till ngn amerikansk site som handlade om hur man bränner CD-skivor med High End-stuk.

Ngn som kan hjälpa mig?

Eller som har egna tips - Så här får du brända skivor av högsta kvalitet!

/Olle

• Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

• Pioneer 668, PC, Chord Qutest

• Bladelius Saga MkII

• Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

• Tannoy Arden

• Supra Sword & LoRad

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/10/07 :  14:19:24  Show Profile Send freann a Private Message
Extrahera med Exact Audio Copy, bränn i 1x hastighet på RazorSound eller svarta Memorex efter tycke och smak. Använd extern brännare, experimentera med nätfilter och vibrationskontroll. Slipa inner och ytterkant samt området kring centrumhålet på båda sidor. Måla svart. Använd FuruTechs spray samt avmagnetiserare. :-)

Edit: Svalander har mer info samt den amerikanska länken: http://www.svalander.se/cd/cd.htm

Edited by - freann on 2004/10/07 14:24:09
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/10/07 :  14:30:46  Show Profile Send Uniper a Private Message
Slipa kanterna är kanske bra för ljudet, men jag är lite fundersam till hur det påverkar skivans livslängd. När kanten är slipad finns det ju inget skyddande lack-skikt på kanten för de olika lagren i skivan, och det känns som om risken att de börjar släppa från varandra ökar. Någon som vet hur det ligger till?
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/10/07 :  14:39:46  Show Profile Send freann a Private Message
Kan vara ett risktagande. Men sålänge som det är en kopia - CDR - är problemet inte så allvarligt.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/10/07 :  16:17:56  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Kanske här???

http://www.6moons.com/industryfeatures/eac/eac.html

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/07 :  22:22:16  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
Extrahera med Exact Audio Copy

Vad kostar programmet och var går det att få tag i? Har iofs för mig att jag sett det någonstans i någon tråd, men om någon som har ett raskt svar är jag tacksam!

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2004/10/07 :  22:41:41  Show Profile Send Amatören a Private Message
http://www.exactaudiocopy.de/

Nästan gratis!
Läs mer på hemsidan.
Har själv använt det under längre tid, rekommenderas!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/10/08 :  06:56:36  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Exact Audio Copy fungerar mycket bra, kan vara lite svårt att förstå första gången man öppnar det.

freann; har du en gammal brännare eller ett program som gör att man kan ställa ner hastigheten på brännaren? Det lägsta jag kan bränna i är 4x, på både min gamla Yamaha brännare och min nya DVD brännare.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/10/08 :  10:28:35  Show Profile Send freann a Private Message
Har en gammal 4x Teac-brännare som jag kör i ett externt USA-kabinett.
Det där med hastighet är lite omdebatterat - man får helt enkelt pröva sig fram till vad som låter bäst med kombinationen brännare och cdr-sort.
Testa RazorSounds svarta CDR - finns hos Kjell & Co - www.kjell.com . Jämför dessa mot Memorex svarta...

En kompis köpte en extern Yamaha F1-brännare via e-bay som är bäst på att bränna musik-cd (den har en mängd specialfunktioner för detta). Den är optimerad för 4x. Annars lär Plextor vara väldigt bra.

Edited by - freann on 2004/10/08 11:30:35
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/08 :  11:33:49  Show Profile Send MartinH a Private Message
Eller så köper man en HHB CDR-830 extern cdbrännare, en bra digitalkabel till sin vanliga cdspelare, bränner i 1x hastigheten med bra skivor !!
Det blev tom bättre än orginalet när jag använde en HHB guld disk.... ( pga av att disken var bättre än orginalets..)

/Martin
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/10/09 :  17:51:58  Show Profile Send Rob a Private Message
Hej,

Kolla in Mobile fidelty's hemsida.. De tycks numera saluföra sina "Guld-diskar" i CD-R utförande...

www.mofi.com

Tror jag att det var...

Pelle

Edited by - Rob on 2004/10/09 21:52:25
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/10/09 :  18:47:47  Show Profile Send Roq a Private Message
Rob:
Det smög sig in ett komma (",") sist i webadressen - bort med det så funkar det.

Edited by - Roq on 2004/10/09 18:48:06
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000