HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi & Musik...Bortgjorda
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

krang
Member

434 Posts

Posted - 2004/10/01 :  08:13:58  Show Profile Send krang a Private Message
Jag slog nyligen upp det senaste nummret av min kära hifi&musik. Här bör tilläggas att jag nyligen också införskaffat två skivor. Mark Knopfler - Shangri La & John Fogerty - Deja Vu All Over Agian. Båda dessa är recenserade i nya nummret. Räds dock inte, kära moderatorer och vänner att detta ska spåra ut i en Musik tråd så den måste flyttas. Föär detta har i grund och botten med välljud att göra. Besvikelsen och den scen som Måns Ivarsson på H&M ställt till med är följande.

I Recensionen av Deja vu All over again.. skriver man om fogertys dåliga låt material. Detta är fullkommligt sant för alla som kommer höra något från den här skivan kommer att gråta om de gillar fogerty. Själv trodde jag att man kunde lita på Träsk Rocken från förra plattan och köpte denna nya direkt när den kom men blev ack så besviken. Men den största besvikelsen är den att 6:e spåret "Nobody's Here" som är en duett med knopfler. Det är så illa av fopgerty att dra hans namn i smutsen och Hifi&Musik Hjläper till för här råder ett stort missförstånd.

Dettta är en låt som enligt H&M har ett klassiskt knopfler stratocaster sound. Även det sound som knopfler övergivit nästan helt. Låten är mixad enligt Sleeve Noten att fogert ligger i vänster kanal Och Mark I Höger. Om man lyssnar på låten och om man lyssnat noga på knopfler ett tag inser man att knopflersoundet är helt spelat (och låten helt dominerad) av fogerty. Fogerty plaggierar alttså ett knopfler stuk, dessutom mycket dåligt gjort. Kära måns ivarsson missar som alla andra även detta. Och tror att det är knopfler som spelar dyngan medans i verkligheten ligger knopflers lågmälda harmonier långt ner i botten på mixen och hörs max 20 sekunder av låten. Detta är mina vänner... förskräkligt att läsa för ett knopfler fan som mig.

"Nobodys Here gästas av Mark Knopfler och låter typiskt knopfler, no fogerty."

Sound analysen stämmer ju nästan men att knopfler skulle dominera finns inte på kartan så fel det är.

Det som dessutom är upprörande för alla här är att den här plattan fick fyra HIFI Stjärnor. Jag klara inte att lyssna hela skivan. Mer maxkompriomerad dynga får man leta efter. Skivan saknar helt dynamik. Den vrålar ut en enda står blockvåg får början tillslut. Digitala Gittar ljud är det värstya jag vet och inget med på den här skivan är det minsta hifi. Alla som kommer lyssna på den här borde känna samma sak. Första gittar anslaget i första spåret säger allt. Komprimerat skit ljud är vad det är. Och jag överdriver inte när jag säger det.

Min mening var givetvis att beklaga mig hos Måns personligen men har inte lyckats luska ut hur ännu. För det smärtar i mitt bröst när jag läser det här. Knopfler fallet nr 6 är ett uppenbart faktafel. Låten domineras helt av fogerty som ju skrivit låten för att han vill låt som knopfler där. Att det skulle komma något välljud ur den är en vaxpropp.

Ändå fogerty7s sjukt dåliga låtmaterial ändå ganska bra betyg.
Digitala Elgitarrer...GO TO HELL

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/10/01 :  12:32:57  Show Profile Send dali a Private Message
Att H&M ger märkliga hifibetyg är ingen nyhet. För ca ett år sedan råkade två recensenter skriva omdömen om samma skiva (ovetande om varandra får man anta), den ena gav hifibetyg 2, den andra 4 ...

Ta alltså hifibetygen med en nypa grovsalt.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2004/10/01 :  13:10:04  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Att två recensenter ge olika betyg är kanske inte konstigt. Ljud är verkligen en subjektiv upplevelse. Tycker snarare att det tyder på integritet. Allt detta hackande på HM tycker jag är tråkigt, skit i att köpa tidningen.
ps. gubbrock är lika med tråkrock sendan om det är F eller K eller L eller W eller C eller S eller.......gör det samma!
mvh dominik

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/01 :  13:52:11  Show Profile Send Blue a Private Message
Huuaaa... musikrecensioner i Hifi & Musik är i mitt tycke like intressanta som om Nöjesguiden skulle recensera hifi-produkter.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/10/01 :  14:00:26  Show Profile Send FBK a Private Message
Klenkar!
Jag har också tyckt att det varit lite mycket klankande på tidningen, men numera så förtjänar de det oftast tyvärr. Har läst tidningen i 14år och de senaste åren har den bara blivit sämre och sämre.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/01 :  14:03:06  Show Profile Send primere a Private Message
Felpris osse när jag var lite grön skulle jag knalla in och köpa Monitor Audio "stativaren" för 4500 men det stämmde inte feltryck!
I övrigt är det en bra tidning!
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2004/10/01 :  14:13:37  Show Profile Send NtR a Private Message
Lugn, pöjkar. Måns Ivarsson är rockjournalist, inte Hifi-skribent. Förmodligen är han inhyrd på blaskan för att ge den större trovärdighet i musiksvängen, men då blev det tydligen fel åt andra hållet istället. Läs hans recentioner av själva musiken, helst i någon annan blaska då, för det området kan han. Men sluta när han ska bedöma ljud, för det är inte hans område. Vilket jag personligen struntar i, det är inte lätt att hitta ngn skribent som har samma smak som man själv, så det vore ju underligt om någon hade både samma musik- och ljudsmak som man själv.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/10/01 :  14:58:31  Show Profile Send dali a Private Message
Jag tycker faktiskt att det är konstigt när en recensent ger hifibetyg 2 (dvs under medel, rätt sunkigt ljud) och en annan 4 (dvs över medel, riktigt bra ljud) till samma skiva.

Ljudkvalitet är väl knappast subjektivt? Vet man inte hur en gitarr eller en röst låter ska man inte bedöma ljudkvalitet, lägg hellre ner den delen av betyget.


--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/10/01 :  15:33:26  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Osaklighet och personangrepp tillåts inte/Cyber

Edited by - Cyber on 2004/10/02 14:23:30
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/01 :  16:25:29  Show Profile Send Blue a Private Message
dali: "Ljudkvalitet är väl knappast subjektivt?"

Jo, faktiskt, skulle jag vilja påstå, åtminstone i viss utsträckning. Jag, och många hifintresserade med mig, gillar t.ex. rörkaraktär, vilket många andra hifintresserade dömer ut för att det inte är "neutralt". Att säga vem som har "rätt" eller "fel" i det sammanhanget är bara tramserier. Alltså finns här i allra högtsa grad inslag av subjektivitet.

Sedan, när det gäller tidningen Hifi & Musik generellt är jag mycket skeptisk. Jag skulle kunna hålla en mindre föreläsning om varför jag inte gillar tidningen, men det kan sammanfattas så här: Dåligt och tråkigt skriven rent språkligt. I testerna har man väldigt svårt att ta fram de viktiga slutsatserna (för vem, och i vilket system, passar den här produkten, och varför än den bättre eller sämre än sina konkurrenter). Generellt känns det som att tidningen rent allmänt är lite dassigt terknikördig.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/10/01 :  16:59:45  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
"Ljudkvalitet är väl knappast subjektivt?"


Precis, ljudåtergivning och ljudkvalitet är tidlöst, oföränderligt.
En skiva kommer alltid vara inspelad med ett visst ljud.
Vad man sen tycker om det ljud man hör, det är subjektivt.
Sen finns det såklart mindre bra ljudåtergivare också...
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/01 :  18:55:05  Show Profile Send DonMega a Private Message
"Precis, ljudåtergivning och ljudkvalitet är tidlöst, oföränderligt.
En skiva kommer alltid vara inspelad med ett visst ljud.
Vad man sen tycker om det ljud man hör, det är subjektivt.
Sen finns det såklart mindre bra ljudåtergivare också..."

Så sant (enligt mig)
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2004/10/01 :  20:52:11  Show Profile Send krang a Private Message
Kan tillägga att detta var på toppen av min aggression. Jag respekterar grabbarn för det dom är. Duktiga Journalister. Men vad ljud än är och uppfattas som så tycker jag att det finns ett par kännetecken för billigt och budget. Själklart har detta med ens egna ideal att göra. Vissa ideal får man av att höra verkliga instrumment. Som i det här fallet en gitarr. Därfö gillar jag gitarr ljud och inspelningar där gitarrer låter som gitarrer och inte som gitarrerna i datorns midi-krets. När man dessutom utplånar det akustiska levande ljudet en gitarr kan ge genom att komprimera det eller A/D D/A omvandlar gitarren så ljudet blir totalsymetriskt som generarat ur en synt. Kan någon säga att det låter bra då. Ja. men har denna då begripit HIFI? Nej då Fidelityn är minimal.

Om välljud är ett så löst begrepp. Varför sammlas vi då här för att beskriva välljud. Kan då vad som helst vara välljud. konservburkar med ståltråd mellan. Är det bra hörlurar? Är det en naturtrogen återgivning. För det är väl det hifi handlar om.

Ta mig inte hårt på orden. Jag bara belv besviken på en skiva och en spalt i en tidning. Lyd ett råd. Köp Shangri LA. Inte Deja Vu All Over again om ni måste välja

Trevlig helg.

Hellre Gubbrock i öronen än en råbock i rö#en!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/02 :  04:36:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej, hög ljudtrogenhet kan inte misshandlas bort hur som helst även om vissa preferenser kan ge marginellt annorlunda tyckande.
Anser man däremot att samma elände är medvetet gjort ur konstnärlig synpunkt, dvs. en önskad effekt, kan man ju tycka att det är bra eller dåligt.

Bravo
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/10/02 :  11:47:38  Show Profile Send Snutten a Private Message
Man kan ju fråga sig vad H&M egentligen har får mål med sin tidning. Det är ju inte att vara det mest seriösa hifimagasinet, så kanske man inte kan ha så höga förväntningar även om det i detta fall verkar ha gått lite snett.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/10/02 :  13:02:50  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Man kan ju fråga sig vad H&M egentligen har får mål med sin tidning.

Slå upp sista sidan i senaste numret och läs vad som komma skall i nästa.
Systertidningen Hemmabio är på väg att få en framavlad bror...

Tragiskt att en sådan rubrik ska finnas i "HiFi-press".

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/02 :  13:05:36  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag tror att problemet med H&M är att dom är så XXXXX* skraja att skriva något som upprör någon. Varför vågar man inte hålla en produkt som "vår favorit i den här prisklassen" eller liknande? Istället kör man med de olika panelmedlemmarnas "topp 3" (vem bryr sig om att de sinsemellan har olika åsikter, kom överens om en gemensam slutsats för XXXXX*!) och det blir väldigt svårt att överhuvudtaget fatta om dom gillar en viss produkt eller ej. Våga ta ställning!

På samma sätt vågar dom inte göra några listor över deras favoritprodukter i olika prisklasser (vilket jag tycker är en mycket trevlig egenskap hos engelska och amerikanska tidningar). Även om man inte alltid håller med, är sådana listor alltid kul i mitt tycke.

Vad som menas med en "seriös" hifitidning kan ju diskuteras. Själv är jag ganska ointresserad av för mycket tekniksnack och vill inte läsa om hur man bygger på sitt eget "ofärgande försteg" och sådana grejer. Vissa kanske upplever sådant som "seriöst". Jag är en förespråkare av att hifi i hög mån handlar om subjektiva upplevelser. Och jag vill veta vad H&M tycker om produkterna dom testar. (Tycker jag sedan något helt annat själv är det väl bara intressant). Men varför ska detta vara så vansinnigt svårt för dom att skriva vad dom tycker?

*Svordomar tillåts inte/Cyber

Edited by - Cyber on 2004/10/02 14:30:12
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/10/02 :  13:28:46  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Redan på den tiden Måns Ivarsson recencerade musik på Expressen (eller var det Aftonbladet) Personangrepp tillåts inte/Cyber . Trist att han inte har ändrat på sig.

Edit: stavning + jag står för det jag skrev, men jag förstår varför Cyber tog bort det. PM:a mig om ni vill veta.

Edited by - Gaffa on 2004/10/04 00:42:01
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/10/02 :  15:41:49  Show Profile Send oliver a Private Message
En liten elogé ska H&M ha eftersom skivorna rescenseras utifrån sådana personer som lyssnar och gillar musikstilen som dom har synpunkter på.
Värre är det med kvällstidningarnas journalister nu tänker jag inte nämna namn men tänk om dom skulle rescensera nån Death Metal eller progressiv hårdrocks grupp,snacka om att "såga" oavsett hur bra det är.
Jag menar höjer man grupper som "The Hives" Broder Daniel" och sånt som bara är patetiska plagiat på grupper som funnits sedan urminnes tider och inte kan skapa nåt själv,och dessutom inte bryr sig ett smack om ljudkvalitet då tycker i alla fall jag att musikrescensenter inte behövs överhuvudtaget.
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2004/10/04 :  00:03:28  Show Profile Send aolite a Private Message
Blue:
Är du säker på att vi läser samma tidning? Jag tycker att det framgår vad de tycker om de olika produkterna. Varför är det så viktigt att de kommer fram till en "vinnare"? Varför är det så viktigt med en lista över favoritprodukter i olika prisklasser när du själv även erkänner att det inte alltid som man håller med. Tycker snarare det är bra att de undviker det. Om man ex. skulle plocka ihop ett helt system med enbart testvinnare är det inte säkert att man själv skulle vara nöjd med resultatet.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/10/04 :  00:55:50  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Oliver skrev:
quote:
Värre är det med kvällstidningarnas journalister...
Måns Ivarsson var under en längre tid just kvällstidningsjournalist, med den kvalitet man kan förvänta sig. Tidigare erfanrenheter av kvaliteten på hans recentioner gör att jag inte längre läser hans recensioner. Av krangs öppningspost drar jag slutsatsen att jag inte missat något.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2004/10/07 :  22:40:47  Show Profile Send supersonic a Private Message
"Endast den som ser sig själv som fullkomlig är en idiot"

Vem som helst får ha en åsikt, eller...??? Jag tycker att John Fogerty's ny platta är helt ok att lyssna på och även Mark Knopfler's. Vad gäller det så kallade välljudet så har väl Dire Strait's och Mark Knopfler's plattor ofta använts som referens när hifisäljare ska dema sina varor men aldrig Herr Fogerty vad jag vet. Vad som är synd i denna massmediala värld är väl att en eller ett par rescensenter kan påverka så många.
Visst läser jag recensioner men jag brukar läsa horoskop oxo. *S*

edit:stavfel...

supersonic

Edited by - supersonic on 2004/10/09 09:55:55
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/10/08 :  09:52:08  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Givetvis handlar musikrecensioner (stavning?) till 95% om att vara politiskt korrekt. Den skribent som vågar såga The Hives och Håkan Hellström och kalla dem för vad de egentligen är, han är slut, totalslut. Tyvärr är det så att den kommersiella biten vida har besegrat den konstnärliga, jag menar, Håkan Hellström kan ju knappt sjunga...Broder Daniel ska vi inte ens tala om. Varför just dessa artister har lyckats komma in i skribenternas klubb för inbördes beundran begriper jag inte...men någon anledning finns det ju...Jag menar, i TV4:s "Idol" kunde ju faktiskt 50% av alla som kom på auditions sjunga bättre än Håkan Hellström och Henrik Berggren i Broder Daniel...och vad gäller deras musik så gör de definitivt inte något som ingen annan redan gör eller har gjort.

Naturligtvis måste även H&M´s skribenter hålla sig till det politiskt korrekta som alla andra musikskribenter, följa spelets regler så att säga.

Vad gäller t.ex. H&M´s påstådda feghet att inte utnämna EN referens i de olika prisklasserna....Nja, jag tycker de har stuckit ut hakan ganska rejält i vissa fall...t.ex. gällande HK 670 som fick gälla som klockren förstärkarreferens i klassen, tills dess att den befanns inte låta bättre en ett par surroundreceivers för ungefär samma pris i en jämförelse...(Deras uppfattning) Ända sedan urminnes tider så har de haft sina favoriter, i alla fall har de skrivit det. Att de nu har börjat med en trio som var och en får rangordna sina tre bästa i varje test tycker jag är bra. Om t.ex. alla tre håller samma produkt högst kan man ju tolka det som ett tecken, likaså om alla tre har olika favoriter kan man ju dra en slutsats av det. Lite "bredare" information till oss läsare helt enkelt.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/08 :  10:19:18  Show Profile Send Blue a Private Message
Jo det är sant. Dom är ganska duktiga på att hypa upp enstaka budgetprodukter. Och sedan är den yngre delen av deras läsarskara ännu duktigare på att vallfärda till handlen och köpa denna produkt. Snacka om att det har sålts 670or och AP Black Diamond efter deras recensioner!

Men HK-670 (675) till exempel. Hur ball är den egentligen? Chanslös mot NADs och Camdridges alternativ i samma prisklasser skulle jag säga. Men det är bara i mitt tycke.

Men visst, det är kul när dom vågar ta ställning! Tyvärr kan jag tänka mig (bara spekulationer dock) att anledningen att just denna HK sedan "fick stryk" av några billiga hembioreceivers var att H&M började känna att "nä, nu är det slut med tvåkanalsstärkare i budgetklass, den här målgruppen köper bara hembio ändå". Men ja, som sagt, det är bara spekulationer.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2004/10/08 :  10:46:43  Show Profile Send krang a Private Message
Är ganska nöjd med min 670 ändå även om jag kan hålla med om att för 5000 så är den överskattad. Men jag köpte min ny för 3500. Tycker den låter fint. Hade en yamaha för samma kos innan och den är värdelös i jämnförelese. 670 är lite ljus kan man tycka och kvaliteten på allt annat än ljudet är under all kritik. Att det knäpper av knappar och sånt gjorde inte yamahan men den låt helt klart sämmre. Min 670 köpte jag för att den var billig och för att jag ville ha något bättre. Fattig student som man är. Klart att jag hellre skulle ha lite arcam eller Rotel istället men...Nya högtalare står överst på listan. =D
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/10/08 :  11:41:28  Show Profile Send The Leafs a Private Message
quote:

Men visst, det är kul när dom vågar ta ställning! Tyvärr kan jag tänka mig (bara spekulationer dock) att anledningen att just denna HK sedan "fick stryk" av några billiga hembioreceivers var att H&M började känna att "nä, nu är det slut med tvåkanalsstärkare i budgetklass, den här målgruppen köper bara hembio ändå". Men ja, som sagt, det är bara spekulationer.


Jo, jag delar dina spekulationer till viss del... Jag kan inte uttala mig om HK 670, har inte lyssnat till den, men jag ställer mig ändå en smula skeptisk till H&M´s omdöme i detta fall. Jag VÄGRAR att tro att en surroundreceiver för ungefär samma pengar som en HK670 kan låta bättre än just en HK670. Måhända har jag fel, men i så fall är det en bragd värd Nobelpris i både fysik och ekonomi för den tillverkare som lyckas med att klämma in alla komponenter som behövs till samma pris.

En liten anekdot i sammanhanget:

Jag och en kollega gjorde en kväll ett litet test med hans NAD C320BEE, min surroundreceiver (Yamaha RX-V440, rosad av HiFi-pressen och låter väldigt bra på film) och min tvåkanalare Yamaha AX892. NAD:en åkte åttor runt surroundstärkaren. Klart bättre på allt. (Att min Yamaha AX892 sedan kvaddade NAD:en är en helt annan historia... Den är ju trots allt betydligt dyrare...)

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000