HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skillnader i nivå på lågnivåutgångarna
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/10/07 :  16:38:14  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Min nuvarande cd-spelare Rega Planet 2000 förvånade mig med att ge klart märkbart lägre nivå på utgångarna jämfört med min förra spelare (Denon DCD 1450AR) Skillnaden är så pass stor så att det är omöjligt att missa den. (Har dock ej mätat så jag kan inte ange någon differens i Volt eller dB ut från högtalarna)

Är detta ett vanligt fenomen? Detta är första gången jag upplever en sådan enorm skillnad vid ett byte av cd-spelare. Att det finns skillnader är ju inte så konstigt, men så stora skillnader.... Är detta generellt för olika tillverkare? För olika prisklasser?

Detta lär väl iofs inte ha så stor inverkan på ljudkvalitet, men man blir ju lite nyfiken...

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/07 :  16:55:19  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo det skiljer sig ofta mellan spelare, ibland även inom samma märke, dock är det inte lika vanligt....

/Martin
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/10/07 :  17:50:53  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Det är därför det är viktigt att nivåkalibrera när man jämför olika cdspelare, annars är det vanligt att den med högst utnivå anses "låta bäst". En multimeter är på sin plats alltså, skiva med testfrekvenser är också bra att ha till hands.

Edited by - hifirocker on 2004/10/07 17:51:09
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/10/08 :  01:28:49  Show Profile Send markih a Private Message
Det kan skilja i nivå inom samma märke. På ett par Pioneer-spelare som jag kollade på i helgen skiljde det ca 7%. Man kanske inte uppfattar det ena som högre, men däremot olika ljudande såsom 'mer närvaro', bättre driv, engagemang, tydlighet etc.

Även avspelningshastighet kan skilja, dvs musiken spelas fortare. Knoppen hade mätt upp en spelare som spelade ca 5% för fort om jag inte minns fel. Detta låter naturligtvis annorlunda än med rätt hastighet, även om kanske inte direkt uppfattar musiken eller tempot som snabbare.

markih
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/08 :  09:31:16  Show Profile Send Blue a Private Message
Det normala är väl typ mellan 2,0-2,5 mV? Inom det spannet borde det inte upplevas som en jätteskillnad tycker man utan just som "mer närvaro", "bättre driv" osv?

Densens spelare lär däremot ha en avsevärt högre utnivå, typ 3,5 eller så, kanske det finns fler?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000