HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Alternativ till Linn Ikemi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/10/04 :  21:33:43  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag har i mitt höstprojekt "Hitta ny cd-spelare" klarat av några cd-spelare där den som gav bäst intryck var en Linn Ikemi.

* Min billiga Sony låter skit!
* Meridian låter bra men aningens ljust då man jämför mot en Linn Genki.
* En Rega Planet låter okontrollerat

Vad finns det för andra cd-spelare som man måste titta närmare på om man gillade Ikemin?

Mvh
Patrik B

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/10/04 :  22:10:06  Show Profile Send brumel a Private Message
Ikemi är förb bra även om den har några år på nacken. Framförallt så mumsar den i sig vad man än stoppar i. Favoriserar ingen musikgenre kan man säga. Musiken strömmar som vatten ur den. Är väl ingen analytisk spelare som gräver ner sig i minsta detalj precis. Så vill man höra exakt vilket rumseko favoritartisten använder så är nog Meridian bättre. Ja jag kan inte hitta något alternativ på studs men jag skulle lyssna på Naim CD 5 eller CDX. Om man gillar Linns cd-spelare så är Naim närmast till hands.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/10/04 :  22:47:12  Show Profile Send Ayn a Private Message
Som stolt Ikemi-ägare vill jag sjävklart att du inte ska välja något annat Men om du vill ha lite alternativ att lyssna på tycker jag du ska ge Arcam FMJ CD33T en chans. Mycket bra spelare. Jag lyssnade på den tillsammans med en Rega Jupiter, Myryad MCD-600 (eller vad den nu heter) och Cairn Fog, och Arcamen gick ur matchen som solklar vinnare enligt mig.

Men som sagt, sen fick jag tag på en Ikemi och hittade hem. Om du tycker Meridian inte låter bra i förhållande till en Genki kommer den inte ha en chans mot Ikemi.

Men det är hälsosamt att se sig runt! Jag har en känsla av att du kommer komma tillbaka till Ikemi dock...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/10/06 :  22:33:34  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Hur är det med andra märken? Det kan väl inte bara vara Linn och Naim som låter ungefär som en Linn?

I någon diskussion så läste jag att Bladelius/Advantage drog åt det lite mörkare hållet. Kan det vara ett alternativ?

Quad är väl också ett brittiskt märke (?) med, om jag minns rätt, snarlik ljudkaraktär.

Kan danska Densen vara något?

Tyskarna har ju Lindemann, T+A, Burmester med flera. Är det något att ha?


Det som jag verkligen gillade med Linn spelarna var lugnet och kontrollen samtidigt som dom lät väldigt korrekt rent tonmässigt. Det kändes som om dom andra spelarna drog åt det ljusare hållet. Det måste finnas fler att välja på! För det finns nämligen en parameter till: Linn spelaren reagerar på fjärren till förstärkaren (val av ingång kontra spårnummre) så vi har en handhavandekrock som gör att jag helst inte skulle välja en Linn.

SÅ HJÄLP MIG NU!


Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/10/06 :  22:38:55  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Original Da Vinci (CD-A9.8) kanske?...ska enligt Kineserna ha en del likadana grejer som Linn Ikemi. Kostar klart under 10kkr (7-8000:-??) att få hem till dörren. Har ingen aning hur den låter men de som köpt den är nöjda vad jag läst...svårt kanske att få till provlyssningar.



http://www.original-cd.com.cn/en/products/products-1.htm

http://www.original-cd.com.cn/en/products6.htm

Du ville ha tips, och gillade Ikemi så här var ett...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/10/06 22:45:27
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/10/06 :  23:01:37  Show Profile Send MikaF a Private Message
Atoll CD-100

MVH/Mikael

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/10/06 :  23:59:33  Show Profile Send coldcut a Private Message
Personligen tycker jag det är svårt att hitta ngt som låter väldigt likt Linn. Naim låter lika bra, men annorlunda. Quad.. nja.. inte i Ikemi klass. Arcam kanske, tycker dock att de har blivit lite snällare än vad de var förut, mer klös innan om man säger så. Kolla upp Musical Fidelty, inte exakt som Linn, men en bra balans av driv, musikalitet och pris.


-
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/10/07 :  01:23:30  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ska du dissa en CD-spelare pga fjärrproblem? Ljudet då?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/10/07 :  07:28:59  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Lugn Ayn Minns du vad du sa?
quote:
Men det är hälsosamt att se sig runt! Jag har en känsla av att du kommer komma tillbaka till Ikemi dock...



Fjärrproblem får mig däremot att se mig runt, rejält!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/10/07 :  08:59:16  Show Profile Send The Leafs a Private Message
quote:
* En Rega Planet låter okontrollerat



Ooooops....det var mer än jag visste.....*viss ironi medges*

Är väldigt lycklig ägare till en Rega Planet 2000, och i mina öron låter den inte alls okontrollerat...

Försök i så fall finna en beggad Rega Jupiter....vilket inte alls e så lätt....

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/10/07 :  09:03:04  Show Profile Send Mahler a Private Message
Vilken Meridian har du lyssnat på Patrik???

Kör själv med Meridian G07 och den upplever jag som allt annat än ljus!!

Snarare upplevde jag att jag fick in en större portion värme, skimmer och "gos" i ljudet och framförallt TYNGRE bas!! En stoor skillnad på det området!! Och naturligtvist är ljudet från en 25000 kr spelare väldigt högupplöst. Kanske är det det som "spökade" för dig Patrik!?

Vilka högtalare kör du med?

Men smaken är som bekant delad.

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/10/07 :  11:01:00  Show Profile Send Ayn a Private Message
Både Rega Planet och Rega Jupiter har ju samma ljudkaraktär, som är lite 'okontrollerad' på sätt och vis, det är svårt att beskriva. En säljare uttryckte det för mig som att Rega-spelare har hög "boogie-faktor", och jag kan nog hålla med! Det är väl inte sådär sofistikerat korrekt hela tiden, men det svänger och det är spelglädje

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

axel
Starting Member

33 Posts

Posted - 2004/10/07 :  13:04:21  Show Profile Send axel a Private Message
Jag har en Quad 77 cd, du har till och med lyssnat på den om du kommer ihåg. Den har nog rätt klang enl. dina preferenser. Däremot gissar jag att Linn har ett mer livligt ljud än Quad (har aldrig hört Linn själv).
Men ett tips kan vara att provlyssna Quad 99 cd som jag tror kan passa dig.

Jag har skickat PM till dig.

/Axel
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/10/07 :  14:42:46  Show Profile Send coldcut a Private Message
www.tonlaget.se finns en beg Ikemi för 17" samt en Mimik II för 4".. Visserligen ligger dessa i varsin ände av skalan men det är ju ändå linn..

-
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/10/07 :  14:46:26  Show Profile Send Ayn a Private Message
Mimik tycker jag inte man ska köpa. Om man bara ser till Linn så kan man nuförtiden få Karik (bättre) för typ 5k, Genki (mycket bättre) för 7k samt Karik/Numerik (i mitt tycke ännu bättre) för samma summa. Då står sig Mimik ganska slätt. Sen därifrån är hoppet i prestanda upp till Ikemi större än hoppet i pris tycker jag.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2004/10/07 14:52:26
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/10/07 :  15:03:29  Show Profile Send coldcut a Private Message
Ayn: Är böjd att hålla med! Dock är Mimik II bättre än ingen cd alls, och defenitivt bättre än en del andra alternativ för 4k. Är inte ngn jätteinvestering kostnadsmässigt heller, och om man vill avvakta inkomster som kan finansiera ett bättre köp längre fram , kan man ju alltid kränga den sedan utan att gå alltför mycket i förlust. Det finns inget värre än att "vänta" på ett inköp, medans man har en "nödlösning" som inte på ngt sätt gör resten av anläggningen rättvisa. (menar inte att det är så i ditt fall Patrik B ) En övergångsperiod bestående av en liten Mimik kan ändå höra till ett trevligt minne.. ..)

-
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/10/07 :  19:10:12  Show Profile Send brumel a Private Message
Finns det inga begade Naimar som man kan få för 7-8 tusen. CD 3 eller CD 2 S eller vad den nu hette.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/10/07 :  21:58:27  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Hoppsan, det var inte meningen att trampa så många på tårna

Faktum kvarstår dock, i jämförelse med andra cd-spelare som jag hört (vid samma tidpunkt) så lät Rega Planet (kan ha varit Planet 2000 eller 2003) spretigt och okontrollerat. Framförallt i basen. Kanske lite boogie-faktor om ni så vill (för att citera Ayn)

Meridian spelaren har jag för mig var en Meridian 507. Och att den är för högupplöst tror jag inte är ett problem. Linn Ikemi spelare är även den rätt detaljerad.

Utrustning i övrigt är en Lindemann integrerad förstärkare samt ett par Jamo Concert 11 (eller D870 som dom heter nu).

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/10/08 :  08:59:34  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Jag tycker inte att Regas CD spelare har speciellt mycket "boogie-faktor". Har lyssnat både på Planet och Jupiter. De spelar snarare lite tillbakahållet, aningen odynamiskt, oupplöst och ger mig ingen "ståpäls". Mitt intryck är att de inte kommer upp i samma klass som deras analoga skivspelare. En Arcam CD 33 ger bra mycket mer för pengarna på alla sätt och vis. Har inte hört hur Linn spelaren låter.

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/10/08 :  09:20:10  Show Profile Send Mahler a Private Message
Patrick!!

Då tycker jag DEFINITIVT du skall ta dig en tur till närmaste Meridian-handlare!! Förvisso kostar G07 25 loppor men det betalar sig i långa loppet tror jag!

Duktigt med boogie-faktor i min mening och silkeslen finess parat med kraft och dynamik när det behövs!! Både Rega Planet och Jupiter är ett eller ett par snäpp under ljudmässigt!!

Värt en tanke tror jag!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/10/08 :  09:36:13  Show Profile Send The Leafs a Private Message
quote:
Då tycker jag DEFINITIVT du skall ta dig en tur till närmaste Meridian-handlare!! Förvisso kostar G07 25 loppor men det betalar sig i långa loppet tror jag!

Duktigt med boogie-faktor i min mening och silkeslen finess parat med kraft och dynamik när det behövs!! Både Rega Planet och Jupiter är ett eller ett par snäpp under ljudmässigt!!




Jo....inte så konstigt eftersom Meridian-spelaren går på runt 25k och Rega Jupiter är cirka 9k billigare.....Rega Planet 2000 är cirka 17k billigare....man borde kunna förvänta sig en viss skillnad....

Det jag hävdar är att Rega Planet 2000 i mina öron är ett kap för cirka 8k....

Men smaken e ju delad naturligtvis, hade jag gillat Linn hade jag kanske köpt en Linn istället. Men jag föll pladask för Regan och jag kommer att leva nöjd med den länge...

Patrik B: mina tår är inte ömma...

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/10/08 :  09:46:38  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tror förresten att Lkemi jämfördes i Hifi och Musik med tidigare Meridian 588!! Som då kostade runt 36 lök!!

588 är numera G08!!! Som sagt.. ett gäng divisioner över de flesta spelare som diskutarats ovan!!

Men visst kan en planet för 8000 kr vara ett kap begagnat. Synd förresten att inte Meridian 506 beg. finns kvar på Ågrens. Provlyssnade den mot Arcams spelare för 18 lock och Marantz för 15 lock. I mitt tycke VÄLDIGT mkt mer homogen över alla register än väsentligt dyrare spelare. Då kostade Meridian 506 ca 6000 kr begagnad!!

Men visst för 8000 begagnat kan du med tur hitta VÄLDIGT bra cd-spelare!! Shop around my friend!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000