HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 W rms och peak effekt nästan alltid dubbla?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/10/06 :  17:09:18  Show Profile Send MadMan a Private Message
Varför står det nästan alltid att peak effekten är dubbla rms ?
t.e.x enligt nått excel dokument jag har så ska lm3886:an jag gjort klara 108w rms, men jag kan aldrig tro den klarar 216w peak i samma resistans.

Är det såhär:
lm3886:an klarar alltså 108w med en 250VA (exempel endast)
Men har man 500VA klarar den av att peak'a 216w, men bara 108w kontinuerligt?

vad klarar hypex Ucd180, den sak kunna ge 180w, men vad peakar den?

Nice from a far, but far from nice.

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/10/06 :  20:57:58  Show Profile Send Zombie a Private Message
RMS = root, mean, square

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/10/06 :  21:17:11  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
peak effekt är effekt baserat på maximal utgångsignal ,temporärt så att chipet ej hinner värmas upp till max temp. Den är alltså väldigt beroende av last,fasvinkel och nätdel. Och pulsens längd.

RMS är en kontinuerligt effekt , och här spelar temperaturen in mest. Hur hög effekt kan du klämma ur chipet innan termoskydd går in eller något går sönder. Och kylningen givetvis.

Varför peak är dubbla rms, tja när det gäller billiga högtalarelement så är det väl mest för att det ser bra ut. LM3886 klarar inte 108W RMS. No way, värmeförlusterna blir för stora. Kontinuerligt kanske 50 W i 8 ohm och 35 V (med en viss kylfläns). Nu är det chipet designat så att max peak effekt är inte så långt från RMS heller.

Slutsatsen är att det finns ingen fast faktor mellan rms och peak effekt.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/10/06 :  21:38:24  Show Profile Send MadMan a Private Message
okej, det dära med lm3886 var mest ett exempel. Den klarar väll typ 68 i 4ohm lr nått har jag för mig och 135w peak.

Blir lite fascinerad av Bob carvers skapelser, men effekt siffrorna ser hemska ut,, att en högtalare kan klara sånna effekter,, hade det suttit en spik mellan + och - hade jag trott det mer



ingen som vet vad Hypex Ucd180 peak'ar?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000