HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 lindning av drosslar??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2004/10/02 :  17:01:18  Show Profile Send asto a Private Message
Hej alla glada högtalar pulare.

Finns det någon där ute som har lindat drosslar själv?
skulle behöva lite goda råd.

Var kan man köpa tomma plastbobiner eller har någon andra förslag på hur man kan gå tillväga.
Kanske någon har en ide` om något smidigt verktyg/maskin som kan underlätta själva lindningen.
Finns det annat man bör tänka på?

Har ett litet projekt som jag skulle vilja ro i land med. Tänkte nämligen bygga en liten test station för delningsfilter där man snabbt och enkelt kan byta ut komponenter. Då kan man mäta och lyssna sig fram till önskat resultat.
så min tanke var att linda spolar själv, det blir väl ganska dyrt att köpa alla spolar till mitt projekt gissar jag

Kommentarer tack......

ha en bra dag......

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2004/10/02 :  17:24:30  Show Profile Send Bardis a Private Message
Varför inte svarva bobiner i trä. Det kan dessutom bli snyggt.

Flugbindare har lindningsmaskiner men de är dyra o de bobiner som lacktråden kommer på är ganska stora o tunga. Så fluggrejjorna blir nog i klenaste laget. Det blir nor att gå till skroten o hitta växlar o varvräknare.

Har du prylar att mäta upp spolen sedan? För det beräknade värdet stämmer oftast dåligt enligt mina erfarenheter.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/02 :  17:55:08  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om du kan svarva i vävbakelit så är det inget dumt material till spolar, det är vad jag själv brukar använda (men det är inte jag som svarvar) på jobbet. Där har vi dessutom en lindningsmaskin med varvräknare vilket är rätt användbart, "DIY alternativet" till en sådan är väl en borrmaskin som kan ställas till låga varvtal alt. göra en egen enkel utväxling.

Som Bardis påpekar så måste du dessuom ha möjlighet att mäta upp spolarna ordentligt, om du inte gör spolen väldigt lång (lång cylinder) så kommer de teorietiska värdena inte stämma speciellt bra med vad du faktiskt får.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/10/02 :  22:01:02  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag har lindat flera spolar enligt kalkyler baserade på "Loudspeaker design cookbook". Jag har en induktansmätare och jag tycker att det stämmt förvånansvärt bra faktiskt, kanske slått på ett par varv...

Jag har lindat för hand, pust, jobbigt men det har gått bra! Jag har teejpat till ett rör i rätt diameter av papp, lindat spolen, tagit bort pappen och fixerat med buntband...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Frippe
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/10/02 :  23:17:41  Show Profile Send Frippe a Private Message
Kolla in detta enkla program, jag har lindat några spolar med hjälp av det.

http://www.qsl.net/oh8jep/software/calcoil.zip

\Frippe.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2004/10/03 :  00:07:29  Show Profile Send asto a Private Message
Tack för alla svar grabbar.
Jag har Lsplab för att mäta fram värdena i, så den biten är lugn (hoppas jag)
Får väl linda några extra varv och dra av så man får rätt värde.

Jag har funderat på om man ska ta och svarva till ett verktyg i celamid/nylon som går att dela på och köra den med skruvdragare när man lindar och sedan dra ihop spolen med buntband......

Frågan är om man gör ett verktyg där centrum diametern och bredden är lika stor till samtliga värden på spolar, oavsett vilken tråd diameter man väljer. Har det någon betydelse?

hoppas ni förstår vad jag menar.......


Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/10/03 :  11:22:44  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Jag har gjort bobiner av trä, en bit rundstav som kärna och sidostycken av plywood. Lätt att tillverka och funkar kanon. Man bör nog lacka en bobin av trä så den inte plockar i sig fukt.

asto: Spolen Q-värde påverkas av mått och diametrar, men jag tror inte skillnaderna är hörbara (om du inte gör något riktigt extreme...)

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2004/10/03 :  13:12:47  Show Profile Send asto a Private Message
Tack Lenn Art.
du har nog rätt, det är säkert enklast att tillverka egna bobiner i trä.
som sagt dessa spolar skall användas i expriment syfte så dimensionerna kanske inte har så stor betydelse.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/04 :  00:20:53  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Gör en träbobin med ca tre-fyra skåror utmed pinnen och jack i kanterna så att du enkelt kan trä i buntband. Se till att ena sidan på bobinen går att ta av lätt bara.

OT- Min flickvän kallas Asto.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2004/10/04 :  10:53:13  Show Profile Send Hasse a Private Message
Ett sätt att få en variabel spole är att köpa den största bandspolen man hittar. sedan sticker man in en tunn plåt mellan banden från sidan.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/10/07 :  13:40:18  Show Profile Send gongken a Private Message
De finns de som anser att spolen bör ha en resistans som motsvarar en 10:del av elementets impedans, dvs ett 8ohms element = en 0.8ohms spole. Då kan man inte ha en och samma bobinn att linda på eftersom höjd och bredd reglerar resistansen... Det finns formler för detta i Loudspeaker design cookbook...

mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000