HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 SOIC till DIL adapter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/07/19 :  12:42:54  Show Profile Send ludo a Private Message
Varit lite produktiv i helgen o tagit fram egna SOIC till DIL adaptrar för både enkla o dubbla opampar på ett 4-lagers kretskort.
Laggt till avkoppl.kondingar (ytm, storlek 1206) dels på ovansidan dels på undersidan av korten (tot 4st/kort). Kondingarna är förbundna med kortets jordplan som i sin tur kan förbindas med moderkortets jord via en av de fyra GND-paddarna. På så sätt kan man avkoppla opamparna väldigt nära matn.pinnarna.
Jordplanet kommer dessutom fungera som skärm.
Ev kylning (med 4-lagers kort) blir dessutom effektivare.
Kortens mått: 11x13.5mm


Komponentsida (ovansida).


Lagren 2 & 3.
Öppnat upp jordplanet under in-/ut pinnarna för att inte lasta dessa kapacitivt.


Lödsida (undersida). Bred lågimpediv förbindelse mellan avkoppl.konding->matn.pinne.


Korten kan även bestyckas med en plastkonding RM5 på ovansidan om man så vill...
(ex: 10n/WIMA FKP2, 150n/RIFA PHE426 eller 1-4.7u/RIFA MMK)


Det tar sin tid att layouta även små kretskort...

Edited by - ludo on 2004/07/19 12:47:53

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/07/19 :  12:57:54  Show Profile Send zahnn a Private Message
Mycket snyggt, och praktiskt dessutom... Bra initiativ!

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/07/19 :  20:37:04  Show Profile Send ILLY a Private Message
Snyggt och genomtänkt!

Vad står förkortningarna SOIC och DIL för?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/07/19 :  20:55:30  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Small Outline Integrated Circuit
Dual In-line Package (DIP), sometimes called a DIL package
Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/07/19 :  22:41:09  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
DAC'er o.lign ses också i SSOP (Shrink Small Outline Package) som är ännu mindre end SOIC.


/U.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/07/20 :  20:55:53  Show Profile Send pix a Private Message
Snyggt Ludo !
Jag letade efter dyligt för ett antal månader sedan men det slutade i att jag ritade om hela kortet.
Lägg ut dessa på sälj-sidan om du vill sälja några samt ha några kronor för ditt arbete.
Jag tror att många kan vara intresserade då bl.a. Texas sample-program ofta är SOIC-varianten (ex OPA627).
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/07/21 :  00:07:03  Show Profile Send ludo a Private Message
Tack för alla positiva kommentarer!
Skulle det finnas ett större intresse för mina adaptrar så beställer jag naturligtvis fler.
Är faktiskt riktigt nöjd med layouten.
Kika på http://cimarrontechnology.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=12 o kolla ex.vis på längd/grovlek på deras ledn.banor...

Vad sägs om att lägga adaptrarna på en liten panel om säg 10st enkla + 10 dubbla opampar?


Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/07/21 :  09:53:31  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
Pix, om du beställer OPA627BP då er dom i DIP :)


/U.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/07/24 :  00:59:52  Show Profile Send ludo a Private Message
Fått prisuppg fr min PCB levernatör.
För att göra en lång historia kort...
Vid köp av 200 kort (fördelade på 100st single + 100st double-op adapter) blir priset (inkl mitt påslag på c:a 5kr) 25:-/st.
Korten som jag nämnde tidigare är 4-lagers o inkluderar både komponenttryck o stopplack (solder mask).

(Går man ner till 2-lagers kort gm att ta bort de två mittenlagren och därmed framför allt ger avkall på låginduktiv förbindelse matn.pinne -> avkoppl.konding -> jord, blir priset 18:-/st.

Alla priser är med moms.
Lev tid c:a 2 veckor.

Tillkommer (skaffas på egen hand):
- list ex.vis 48-155-10 fr elfa http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=156369.htm
- OP
(- avkoppl.kondingar)
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/10/05 :  22:35:20  Show Profile Send ludo a Private Message
Så här ser adaptrarna ut i verkligheten:


Ovansida med 2st 5.6n COG-kondingar och undersida med 2st 100n X7R - kondingar
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/06 :  02:33:22  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hoppsan!

Det är ju nånting sånt här jag har letat efter, tror jag.

Jag har ett knippe, PGA4311U, PGA4311UA, DRV134PA, DRV134UA, INA134PA, INA134UA, OPA4132UA, WM8816EDW/V 16-pin SOIC Wide, WM8716EDS 28-pin SSOP,
WM8746EDS 28-pin SSOP, WM8740EDS 28-pin SSOP, TAS5518PAG, och några till, som jag hoppas att jag ska kunna göra ett balanserat mångkanalsförsteg av. Flertalet samples är just SOIC varianten.

Om, det som du har snickrat ihop, är användbart till mitt projekt, är jag helt klart intresserad.

/Roland
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/06 :  08:23:09  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Bara så jag förstår rätt, lite trög ibland.
25kr per adapter eller är det per kort med flera adaptrar på varje?

Hjelm
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/10/06 :  09:23:26  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ludo, snyggt jobbat!

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/10/06 :  17:16:14  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Om, det som du har snickrat ihop, är användbart till mitt projekt, är jag helt klart intresserad.

Måste göra dej besviken.
Har bara tagit fram TVÅ sorters 8-PIN adaptrar (SINGLE-OP, DOUBLE-OP) som i princip bara kan/bör användas tillsammans med ytmonterade operationsförstärkare (OPAMPar).

Som bekant så finns det en uppsjö av olika operationsförstärkare att välja bland men (ett litet aber) de flesta NYutvecklade opampar kan BARA fås som SOIC-kapsel.
Äldre opampar kan fortfarande fås som DIP men inga nya som sagt.
För att snabbt och smidigt kunna byta mellan dessa nya opampar och därmed UTVÄRDERA deras ljudmässiga egenskaperna SAMTIDIGT som opampens prestanda inte försämras nämnvärt av adapterns uppbyggnad (vill endast lyssna till opampen och inte ringningarna fr adaptern...) så har dessa adaptrar "HÅRDanpassats" för uppgiften. Hur - det har jag beskrivit i mitt första inlägg i topicen.

Vill tillägga att opampen är enligt mej det enda rel generella/etablerade "byggblocket" på marknaden (med väldefinerade in-ut-matn.pinnarna) och därmed den enda IC-kretsen där det är värt mödan att göra en DEDIKERAD adapter.

Att jag heller inte tog fram några adaptrar för fyrdubbla opampar beror mest på att jag aldrig kommer att använda några såna (ljumässigt är det bättre att använda 2st dubbla opampar av tusen olika anledningar som jag inte tänker gå in på nu...) och att dom är mer eller mindre på väg ut fr marknaden.

quote:
25kr per adapter eller är det per kort med flera adaptrar på varje?

25:- per adapter. Adaptrarna tillverkas i Norden och serien är så pass liten att priserna blir därefter. Lessen...inga kinapriser.

Tack peranders!
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/06 :  21:47:14  Show Profile Send paradigm a Private Message
Det var ju himla synd att de inte passar, det börjar se dystert ut igen. Det blir nog inget balanserat mångkanalsförsteg för mig.

/Roland
Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/10/06 :  23:12:17  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
Roland, www.brndog.com har SSOP->DIP adaptere (Do är inte jusrt billiga men dom finns )


/U.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/07 :  08:32:29  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Snål som jag är måste jag då fråga. Är det sannolikt att det skulle gå att löda av en opamp från adaptern ett par gånger utan att sabba den, fullt medveten om att mina egna lödkunskaper förmodligen sätter den största begränsningen men kortkvalitet spelar ju roll? Det kan ju komma nya opampar och har ingen lust att köpa 25kr adaptrar till alla om de ändå inte skall användas mer än några få i taget.

Hjelm
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/07 :  09:46:54  Show Profile Send paradigm a Private Message
Mange tack "CarrotMan", för tipset! Jag har redan sparat länken i min förstegsmapp.
Du har rätt, de var inte direkt billiga, men det är ju bra att veta att de finns, om och när jag kan få tillräcklig hjälp att välja/beställa just de adaptrar jag behöver till mitt förstegsprojekt.

/Roland
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/10/07 :  14:22:39  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Det var ju himla synd att de inte passar, det börjar se dystert ut igen. Det blir nog inget balanserat mångkanalsförsteg för mig.

Det var enklare att diy:a förr det måste medges - men för det ska man inte ge upp!
Kolla länken nedan på hur du kan komma runt adapterproblemet:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25399
En liten varning måste dock utfärdas: det är visserligen billigt men mycket tålamodsprövande sysselsättning...
quote:
Är det sannolikt att det skulle gå att löda av en opamp från adaptern ett par gånger utan att sabba den

Jag vet faktiskt inte. Jag skulle inte rekommendera det i alla fall.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000