HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vilket frässtål?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MrIcE
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/10/06 :  00:15:10  Show Profile Send MrIcE a Private Message
vilket frässtål skall användas när man fräser försänkningarna och monteringshålen?
Vilken dimesion alltså? (mm)

Är det Clas Ohlson som gäller som inköpsställe om man bor i Umeå?

HFLS 1
HK 675 (förslag på nytt?)
Van Den Hul

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/06 :  00:34:33  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jo dom har betydligt bättre priser än tex Bäcklunds. Dom gula som säljs styckevis har jag goda erfarenheter av. Dom har lådor med fräsar som också är gula men dom ser inte lika fina ut (verkar inte vara samma tillverkning). Vad du skall använda för fräs beror väl på vad det är för element men en vanlig 8 mm pinnfräs brukar fungera bra till sånt. Ickerunda element ställer till större problem.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/10/06 :  07:32:28  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Mr Ice: Som sagt en pinnfräs, men den bör vara 2 skär på den och så se till att den är borrande, annars blir det problem .

//Henrik

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2004/10/06 :  08:20:45  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Notfräs fungerar: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=422&iItemId=41976

Pinfräs fungerar säkert. Finns på Jula såg jag... dock ingen bild. Ser ut som borr...

/Tobias
Go to Top of Page

Snorkeln
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/10/06 :  11:38:15  Show Profile Send Snorkeln a Private Message
När jag fräser försänkningen använder jag en bred notfräs. Runt 12-18 mm beroende på hur bred högtalarkanten är. På så sätt kan jag fräsa hela försänkningen på en gång utan att behöva minska radien på cirkelanhållet.
Högtalarhålet fräses med en 6 eller 8 mm notfräs.


Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/10/06 :  19:35:12  Show Profile Send uffe2 a Private Message
quote:
På så sätt kan jag fräsa hela försänkningen på en gång utan att behöva minska radien på cirkelanhållet.


Det är ej nödvändigt att minska radien på cirkeln om du använder ett litet stål. Jag fräste större delen av försänkningarna på HFLS-1 med ett 6 mm stål. Låt mig försöka förklara hur. Det hela är mycket enkelt: först fräser man den yttre kanten på försänkningen precis på samma sätt som man hade gjort med ett stål som är säg 16 mm brett. Efter detta fräser du ut hålet. Om du gjort rätt har du nu ett hål - obehandlad cirkel - nedsänkt cirkel. Nu ställer du in fräsen på samma djup som försänkningen. Placera fräsen i hålet och vila den mot hålets kant. Fräs in mot den obehandlade cirkeln på fri hand (dvs, från hålet och ut). Gör kvartscirkelrörelser med fräsen och fräs lugnt ned större delen av den obehandlade cirkeln. När det återstår en liten del av ringen kommer den lossna från underlaget och du kan, om det behövs, på fri hand fixa till ytan på nedsänkningen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000