HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lite nostalgihifi i Tyskland
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/10/05 :  22:17:19  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Tja, inte så där superviktigt och halvintressant kanske, men ganska kul. www.springair.org har en hel del grejor som man känner igen från förr. Åtminstone om man är så grå i skägget som jag.

Ett litet ex
Marantz 2226

Synd bara att de inta har med Det märkets riktiga monsterrecievers från sent 70/tidigt 80. En radioapparat på ca 2x400w och med STORA VU mätare å snurratt för radiofrekvenserna. Jisses.

Och här är en riktig skönhet
Sansui SR-222 MK IV

Vacker eller hur?

Riktigt skojsigt detta.

edit: lade till namnet på produkterna för förtydligande.
tänkte inte på de´

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2004/10/05 22:20:07

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/10/05 :  22:23:00  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Verkligt fina grejjor! Synd att mycket av dagens design är så trist i jämförelse. Men några håller dock stilen, t.ex. Accuphase.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/10/05 :  22:49:55  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Ja, jag gillar detta lite retrostuket. En grej som jag lägger märke till är att om man vill göra något annorlunda idag så blir det lätt ganska plottrigt. Det känns kul i två veckor, men sedan skulle jag bli rätt less på designonanin.
Alternativt så blir det lätt svarta lådor med elektronik i.

Jag har väl egentligen inget konkret att visa upp som exempel, utan det är mer en personlig reflexion och känsla.

Design är inte lätt.

Accuphase är ett av få märken som håller stilen år efter år.
Det var någon som sade något i stil med "Nostalgi är inte vad det brukade vara".

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/06 :  10:09:09  Show Profile Send Blue a Private Message
Coola prylar! Naim och Quads gamla stärkare är så extremt kitsch att dom borde säljas på dom där tuffa retro-inredningsbutikerna! Och bara en sån grej som att påminna sig om att det en gång i tiden fanns integrerade tvåkanalsförstärkare med namnet Philips...

Någon som vet vad som hände med varumärket Revox?




Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/10/06 :  10:27:11  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Verkar leva vidare...

http://www.revox.ch

/P
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/06 :  10:46:38  Show Profile Send Blue a Private Message
En gång i tiden (tidigt 90-tal) försökte en eh... kreativ handlare i Lund kränga på mig ett kassettdäck från Revox för 20.000 kr (för ett kassettdäck!) ... Det slutade istället med en av Denons bättre modeller för 3.500 kronor från Hifi-Klubben (vilket var mycket nog för mig på den tiden). Går fortfarande som en klocka men ja... det känns inte så ballt med de gamla blandbanden längre. Så däcket står på vinden i väntan på återupptäckt av eventuella framtida barnbarn...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bonkster
Member

61 Posts

Posted - 2004/10/06 :  15:15:57  Show Profile Send Bonkster a Private Message
När man snackar tidlös design får man inte heller glömma Audio Research, vilka skönheter.
>akkustakki
Den skivspelarn såg inte dum ut.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/06 :  17:13:20  Show Profile Send Blue a Private Message
Lite synd också att NAD gav upp den gamla designen som dom hade på 3020-generationen. Dom prylarna hade en härligt anspråklös design i mitt tycke.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/10/06 :  17:23:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Pratar vi design måste jag bara säga McIntosh.Dom har mycket vackra prylar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000