HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Elektronik till Sonus Faber Concerto
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/02 :  23:02:37  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jaha go'vänner, här står jag med ett problem på halsen som jag skulle behöva lite större erfarenhet kring.

Jag har nyligen bytt till mig ett par SF Concerto högtalare dvs. stativarna och driver dessa för närvarande med en H/K 670 vilket fungerar utmärkt, mrn jag inser att kapaciteten hos högtalarna medger bättre drivning. Jag funderar då på en förstärkare i ungefär dubbla prisklassen till H/K 670, låt oss säga i prisspannet 10-15000 nypris.

Jag har lånat en Myryad som kostat ca. 12000:- men såldes ut ca. 5000:- billigare och det fungerade inte alls. Redan när volympotten vreds till kl. åtta vek sig stärkaren och gick ner för räkning tills volymen sänktes. Dock innebär det i praktiken ohörbar nivå.

Jag skulle följaktligen behöva råd och erfarenhet av förstärkare till Sonus Faber Concerto som orkar att driva dessa, helst integrerade sådana då de skall stå i ett sovrum men separata för och slutsteg kan tänkas om de håller sig inom prisramen.
Det handlar inte om behov av att blåsa ut huset utan lagom avslappnings- och somnain- nivå så att säga, dock hörbar i alla fall.

Bravo

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/10/02 :  23:37:25  Show Profile Send molsson a Private Message
vincent 233 låter mycket bra till sonus faber. Prova den.

No hay banda!!
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/10/03 :  00:25:03  Show Profile Send ReKo a Private Message
Vet inte hur trögdrivna de högtalarna du nämner är.. men i den prisklassen skulle jag iaf ha tittat på primare:s nya I21.

MVH / Ante
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2004/10/03 :  01:21:45  Show Profile Send yudansha a Private Message
Hur menar du att Myryad inte fungerade?
Gick säkringen innan du knappt kunde höra ljudet eller distade den eller vad?

De borde ju inte vara SÅ svåra att driva!?

/Henrik
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/03 :  04:40:36  Show Profile Send Bravo a Private Message
Den lade helt enkelt av tills volympotten vreds ned igen då den åter kom igång. Innan klipper den hörbart.

Bravo
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/10/03 :  09:30:52  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag vill bara säga detta.
Jag har ägt Sonus Faber Minima Amator själv och tyckte att dessa sjöng kalas med transistorbaserade förstärkare.
Så en dag vändes min värld upp-och-ner totalt då jag testade driva mina Sonusar med en rörförstärkare från Antique SoundLabs http://www.audioconcept.se/.

Nu lät mina Sonusar 2 kanske 3 ggr så bra, minst (!)(Så upplevdes lyftet).

Så mitt tips till dig är köp rörförstärkare!!!

Och du GRATTIS till dina finfina Sonus Faber högtalare!!!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/10/03 :  09:57:06  Show Profile Send sker a Private Message
Hej Bravo
Välkommen till SF-familjen Ägde ett par SF Concerto för ett par år sen och är nu inne på mitt andra par SF(Electa Amator2). Vet precis vad du talar om, Concerton är svårdriven. Körde själv med ett Eletrocompaniet slutsteg på 60 Watt som lät bra men den fick inte riktigt grepp om högtalarna. Byte senare till ett Musical Fidelity A3 slutsteg på 120 Watt som hade mycket bättre kontroll över högtalarna. Det är svårt att ge rekomendationer och utgå från Watt men i Concertos fall så behövs det lite kräm, men mycket och bra Watt är ju tyvärr dyrt, så jag kan nog inte ge dig något direkt råd mer än att det behövs lite starkare grejer som ändå låter bra.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/10/03 :  12:10:33  Show Profile Send marbrink a Private Message
Du har PM!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/03 :  15:19:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag skulle titta efter nån rörförstärkare för 10-15k.
Bör finnas några att titta på.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/10/03 :  16:12:30  Show Profile Send Snutten a Private Message
Simaudio i-3 kanske? kostar 19900 hos Hifi Art i sthlm. www.simaudio.com
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/03 :  17:42:12  Show Profile Send Blue a Private Message
Verkar mysko med Myryaden faktiskt, låter lite som att den är paj. Har du testat den med andra högtalare?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/10/03 :  18:27:45  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag har hört Sonus låta underbart med Krell KAV-400xi.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/10/03 :  18:42:54  Show Profile Send marbrink a Private Message
Snutten och Gebex: Han sa i prisklassen 10-15 kkr...
Go to Top of Page

Johan E
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/10/03 :  21:00:09  Show Profile Send Johan E a Private Message
Hur tror forumet att SF Concerto låter med Roksan Caspian (mk1)?
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/10/03 :  22:09:04  Show Profile Send Snutten a Private Message
Marbrink: jo med 5 tusen mer är väl inte hela världen .
JohanE: Det kan nog funka hyffsat, men en lite rejälare förstärkare skadar ju inte, men i den prisklass som nämnts får man nog nöja sig med tex en Roksan Caspian (som är bland det bästa som finns för pengarna). Ville jag inte satsa mer flis så skulle en Caspian stå hemma hos mig idag, men jag valde en Simaudio i-3 då den lät bättre och jag tyckte det var värt merskillnaden.

Edited by - Snutten on 2004/10/03 22:12:46
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/06 :  12:58:53  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hu, varit borta ett par dagar, jo jag undrar om det är något fel på den, men det får butiken kontrollera, rör varför inte "sker".
Maximalt 15000:- är nog vad det får kosta i sovrummet är jag rädd, helst mindre.
"sker", det var inte mina första SF, jag bytte bort subben Gravis som jag inte hade plats för, och har tidigare ägt SF Gran Piano home.
Sonus Faber är mycket trevliga, jag tackar och skall beakta alla råd jag fått.


Bravo
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2004/10/06 :  13:13:54  Show Profile Send jos a Private Message
Om den klipper redan när det är knappt hörbar nivå så måste det vara fel på förstärkaren.
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/10/06 :  15:58:03  Show Profile Send sker a Private Message
>Bravo
Så då var du alltså inte ny i familjen
Ska inte säga något ont om rör, jag har inte testat någon renodlad rörförstärkare, bara en Tri-Vista som har rör i försteget, så jag har inte så mycket erfarenhet av rör och Concerto. Ställer mig bara lite frågande till svaga rörförstärkare och trögdrivna högtalare som då tex Concerto. Hur blir det med dynamik och kraft? Vet att man inte ska stirra sig blind på siffror, så det skulle vara kul att höra om någon har erfarenhet av hur rör förhåller sig till dynamik etc när det gäller trögdrivna högtalare.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000