HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Embla Erato
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/10/03 :  12:53:21  Show Profile Send Aton a Private Message
Några frågor om denna produkt (förförstärkare som enligt uppgift i annan forumtråd kostar ca 2500 NOK):
Har någon hört hur den låter? Ljudkaraktär?
Har någon sett den? Fler digitala bilder än Emblas enda egna bild? Utifrån den bilden ser Erato ut att vara antingen väldigt ful eller tillräckligt diskret för att man skall stå ut med designen.

Hur beställer man Emblas produkter i Sverige? Direktköp från Embla?

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/10/03 :  12:57:45  Show Profile Send luften a Private Message
Hej, jag har även själv kollat lite på detta försteg, men inte hittat nån vettig info nån annanstans än emblas hemsida. Dock såg jag nyss i en tråd: (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32796) att priset skulle vara 1995NOK.

//air
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/10/03 :  13:30:45  Show Profile Send Aton a Private Message
Desto bättre . Återstår bara att reda ut hur det låter och hur man får tag på ett.
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2004/10/03 :  14:03:28  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag äger ett. Jag uppfattar ljudet som mycket neutralt. Som försteg verkar det göra exakt vad jag vill, alltså byta ingång, ändra volym och fungera som avlastning för utgångarna på signalkällan. Inget mer. Någon egentlig ljudkaraktär verkar det inte vara tal om. Det är enkelt uppbyggt med en ingångsbuffert och en utgångsbuffert samt en högkvalitativ volymkrets. Det är lasttolerant och kan enligt uppgift driva långa kablar och svåra förstärkare.

Storleken gör det mycket diskret och det passar mycket in bredvid cd-spelaren i min rigg.

Jag beställde direkt från Embla och betalde med plastkort genom att ringa till dem och ge kortnumret. Några dagar senare dök försteget upp på lokala paketutlämningsstället. Fungerade klanderfritt.

Jag rekommenderar försteget varmt.

Mvh,
Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/10/03 :  14:12:56  Show Profile Send luften a Private Message
DasKapital: Jag antar att detta innehåller endast ett par op-ampar, men vilka(?) det är skulle vara trevligt att veta. Eventuella "naked pics" tas gärna emot..

//air
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2004/10/03 :  14:16:21  Show Profile Send Belindro a Private Message
Själv har jag Embla Pre One som Erato är nära släkt med, det låter väldigt bra (kan inte höra någon som helst skillnad med det i en F/E slinga).
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2004/10/03 :  15:01:11  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Var inte detta försteg recenserat i senast High Fidelity ?

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/10/03 :  16:28:01  Show Profile Send luften a Private Message
Mattias S: jag tror det stod så i något inlägg. Skulle köpa tidningen häromdan, men lyckades inte hitta den här i Helsingfors Om någon har nån aning om var i Helsingfors man kan köpa High Fidelity, så tas tips gärna emot.

//air
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/10/03 :  17:05:26  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Det stämmer att den är med i senaste numret:

Embla Audio Erato
Norsk firma med minimalistiska böjelser lanserar firmans hittills mest avancerade kontrollförstärkare: Embla Audio Erato.
http://www.hifi.dk/se_index.html

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/10/03 :  19:34:20  Show Profile Send Aton a Private Message
Das Kapital: Tackar, härligt med åsikter från en ägare. Att det ser diskret ut IRL var ju också viktig information.

Som det nämns i tråden gjorde High Fidelity en minirecension av Erato i sista numret. Jag var på biblioteket och läste den idag. Ljudmässigt fick den ett riktigt gott betyg tyckte jag. Mättekniskt så var t ex THD extremt lågt och kanalbalansen var perfekt.
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2004/10/03 :  23:16:56  Show Profile Send Bosco a Private Message
Jag köpte ett tidigare i veckan

Jag har inte testat med några vettiga högtalare än eftersom jag har nya på ingång. Men jag kunde konstatera direkt att försteget är knäpptyst (inget brus) och det finns inget i återgivningen jag stör mig på.

Kan återkomma med bilder i morgon.

DasKapital: Är din "Ner"-knapp på fjärrkontrollen lite trögare än dom ändra knapparna?
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2004/10/04 :  09:34:50  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Bosco: köpte inte fjärrkontrollen till. Använder en NAD HTR2:a till hela systemet.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2004/10/04 :  11:08:25  Show Profile Send Bosco a Private Message
Några bilder






Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2004/10/04 :  11:14:20  Show Profile Send Bosco a Private Message
En annan sak som inte hör till ljudet kan vara värd att kommentera. Trots att den är liten så är den tillräckligt tung för att inte flytta sig när man trycker på knapparna på fronten. Om man har den på annat underlag än glas kan jag dock tänka mig att fötterna inte fäster lika bra.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/10/05 :  19:15:12  Show Profile Send Aton a Private Message
Vill bara meddela att priset är ännu lägre än vad som nämns ovan. Jag beställde per mail och fick orderbekräftelsen idag. Priset utan fjärr låg på 1600 NOK + frakt 150 NOK. Svårslaget!
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/10/05 :  21:50:03  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Jag tycker steget verkar kraftigt underprissatt. Jag håller på och ritar ett eget försteg, men funderar på att lägga ner det projektet eftersom man kan köpa en s¨ån här så billigt. Synd att det bara är tre ingångar bara. Annars hade jag slagit till direkt.
Go to Top of Page

Arlaharen
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/10/05 :  23:28:42  Show Profile  Visit Arlaharen's Homepage Send Arlaharen a Private Message
Är det ngn som sett några mått på det där försteget. Det känns som att antingen är försteget det minsta jag sett eller så är Rotel-steget på bilderna ovan groteskt stort. Man vill ju inte ha en tändsticksask till försteg på stereobänken. Annars verkar försteget vara en mycket intressant produkt.

Mina saker som låter... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35520
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/10/06 :  10:44:55  Show Profile Send Aton a Private Message
Den är precis lika liten som den ser ut att vara d v s minimal. Någon normal apparat-storlek handlar det absolut inte om.
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/10/06 :  15:06:02  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Tar det balanserade snokar? Isåf är det väldigt intressant!

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/10/06 :  16:50:41  Show Profile Send Aton a Private Message
Hehe, optimist . No way, det här är en minimalistisk budgetkonstruktion. Den har inte ens en egen nätdel , än mindre balanserade utgångar .
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/10/06 :  18:26:51  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Gaah . Nåväl, då får jag väl leta vidare antar jag.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000