HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Grötigt ljud vid högre volymer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ödla
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/10/01 :  21:15:47  Show Profile Send ödla a Private Message
Hej på er allihopa

Jag satt ihop ett högtalarsystem som jag är nöjd med, det duger för mig iallafall, problemet är att när jag spelar lite högre så "grötar" ljudet ihop sig, jag undrar om det skulle hjälpa med ett slutsteg till mina högtalare, köpa ett par golvareför mellan 10-14 000 kr, eller någon annan bra ide?
systemet består av

dvd: samsung 611
reciever: sony str db930
högtalare: dynaudios 42:0r
sub: rel quake

Mvh Ola

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/01 :  21:24:43  Show Profile Send lasselite a Private Message
Om du delar av frontarna lite högre så slipper stärkarn jobba så hårt. Brukar hjälpa.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/10/01 :  22:05:49  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jag tror mer på att försöka anpassa sub och sidosystem noggrannare.
Alltså att integrera dess till varandra.
Det är emmelertid lättare sagt än gjort så mitt förslag är föralldel vettigt i teorin, och knappast originelt, men svårt nog att praktiskt genomföra.
Mycket flyttande och knuffnade samt avstämning av delningen.
Märk väl att små ändringar i placering kan göra underverk.

Ex. ut med subben från hörnet, fram med sidosystemen från bakvägg, lugna ned basen lite med lägre delning på subban osv.
Lycka till.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/10/01 :  22:29:00  Show Profile Send Roq a Private Message
...och jag får väl tjata lite om rummets påverkan.
En anläggning kan låta ruskigt fint på låg/mellan-volym i ett akustiskt halvbra/dåligt rum men när man drar på lite så "grötar ljudet till sig" som du beskriver det. Det kan bero på lång efterklangstid och/eller mycket tidiga reflexer.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/10/01 :  22:29:38  Show Profile Send Calle G a Private Message
Det är en surroundreceiver väl? Jag skulle helt klart rekommendera ett slutsteg, jag bytte från en riktigt fet hembioreceiver till ett 2x60W slutsteg och upplevde en markant förbättring. Just att det grötar ihop sig vid högre volym borde kunna avhjälpas med ett riktigt steg (mer ström, bättre kontroll).
Min hembioreceiver kostade ca 14000kr, slutsteget köpte jag begagnat för en tusing. :)

Förslagen att anpassa sub/sidosystem bättre är naturligtvis både billigare och helvettiga.
Go to Top of Page

ödla
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/10/05 :  07:17:40  Show Profile Send ödla a Private Message
Tackar för svaren

Jag får nog flytta runt mina grejor och experimentera lite,
men även också inhandla ett slutsteg, finns det några ni kan
rekomendera till min övriga utrustning, nytt eller begagnat.
Jag vill ha mer kraft o kontroll vid höga volymer men ljudet
får dock inte vara alltför hårt.

Mvh Ola
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/05 :  10:25:12  Show Profile Send MartinH a Private Message
Är det på musik eller på bio som detta fenomen artar sig ???
Go to Top of Page

ödla
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/10/05 :  13:16:24  Show Profile Send ödla a Private Message
Vid musiklyssning.
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/10/05 :  13:39:38  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Har lite samma problem. Visste att rummet är riktigt kasst 9m2 med Skrivbord, Dator, Soffa och Säng samt 2 stora golvare. Men trodde det var förstärkaren som inte orkade. Tack för informationen.
Go to Top of Page

ödla
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/10/06 :  21:59:52  Show Profile Send ödla a Private Message
skulle detta kunna vara något för att bättra på ljudet vid 2- kanalslyssning Rotel RB-956 ? eller är det någon som har några andra förslag på begagnade prisvärda slutsteg ?


Mvh Ola
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/06 :  22:27:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är viktigt att högtalarna står stabilt på spikar eller kuddar vilket man nu väljer så att inte resonanser av olika slag får genomslag. Grötighet och orolig ljudbild känner jag igen då jag hade högtalarnas spikar direkt mot underlaget. Jag fick en mycket tydligare och lugnare ljudbild då jag ställde spikarna på A.R.T. Q-dampers. Man får nog prova sig fram vad det kan vara från högtalarplacering till uppställlning innan man börjar byta förstärkare, risken är annars att man går över ån efter vatten.
Rummets dämpning är också viktig.

Bravo
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/06 :  22:28:22  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är viktigt att högtalarna står stabilt på spikar eller kuddar vilket man nu väljer så att inte resonanser av olika slag får genomslag. Grötighet och orolig ljudbild känner jag igen då jag hade högtalarnas spikar direkt mot underlaget. Jag fick en mycket tydligare och lugnare ljudbild då jag ställde spikarna på A.R.T. Q-dampers. Man får nog prova sig fram vad det kan vara från högtalarplacering till uppställlning innan man börjar byta förstärkare, risken är annars att man går över ån efter vatten.
Rummets dämpning är också viktig.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000