HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Transparent lunchbox! Nu karvas det i $$$..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/10/06 :  22:56:41  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Jag tycker att du och alla andra som jobbar för företag som säljer skall lugna ner sig. Det vanliga dravlet om dyra prylar skiter jag i men när ni börja sticka upp med en massa skit ni inte har en aning om eller lärt sig senaste året på någon rolig säljkurs

Exakt vad snackar du om

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2004/10/06 :  22:58:13  Show Profile Send n00b a Private Message
Att lägga stålarna om man har dom är väl inte något problem...

Men att försvara det som om att alla har råd och borde göra likadant stör mig. Så uppfattar jag iaf det

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/10/06 :  23:17:28  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Kanske lite väl hård ton i en del inlägg för något du "stör dig på".

quote:
Men att försvara det som om att alla har råd och borde göra likadant stör mig. Så uppfattar jag iaf det

Det är väl ganska självklart att inte alla har råd med kablar för 100k.
Det är heller ingen som påstår att man måste ha kablar för 100k om ens anläggning ska låta bra.
Att ens gå in på vad du tycker om människor som lyssnat och kanske köpt kablarna (bla hugger du på mig) tycker jag är lite överdrivet, bara för att du inte anser att de har råd.

Så vitt jag vet vurmar du för ett par hornhögtalare som du (med ditt resonomang om att allt över 100k inte kan köpas utan att man har lurat pengar av någon) inte har en chans att lösa ut.
Men det kanske är helt OK då det inte är ett par kablar

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/10/07 :  00:11:13  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Förr när jag hängde här gjorde inte du mycket väsen av dig men nu har du väl lärt dig att sälja lite så då är du väll MrTuffegubbe (som tjänar tillräckligt att tjacka kablar för 100k fast han jobbar i en butik)???


Ursäkta men jag hängde inte riktigt med i svängarna...är det mig du menar
Jag jobbar på en firma som säljer som bara den, dock ej hifi.
Jag jobbar som konstruktör/designer av delar till flisraffinörer.
Enda inblandningen jag har med HC är att jag har demat åt dom på Arken och varit med och hjälpt till på bla. mässan i Luleå (där vi har träffats) samt Sheraton. Att jag halkat in på det beror på att jag känner Sladd och han har frågat om jag vill hänga med.
De gångerna har jag tagit ledigt från jobbet för att åka med då jag tycker att detta med hifi är jäkligt kul.

Jag ändrade min signatur före Arken så att ingen skulle kritisera mig för att jag försöker att dölja min "koppling" till HC.
Jag säljer dock inget vare sig från HC eller någon annan hififirma, om interesse finns så vet du väl ändå vart du ska vända dig.

Om du har tankar på att köpa ett pappersbruk eller bara en eller ett par raffinörer så är du välkommen så ska jag guida dig genom jungeln av patent som vi har på olika segment till raffinörer beroende på om du vill ha dom till första steget eller som rejektmaskiner samt vad du eftersöker för kvalitè på massan.

// Jonas



Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/10/07 :  00:21:13  Show Profile Send Snutten a Private Message
Läste på transparents hemsida och blev inte särskilt imponerad. Deras tekniksnack känns lite tunt och uppblåst (snackas om avancerade mätinstrument, precisionstillverkning och nätverk). Man nämner oxå att alla längder av kabeln låter lika (lite larvigt, men visst påverkas impedansen på kabeln av längden). Inga fantastiska grejer, bara välkända fakta. Finns en del fina recensioner (men ngt gamla) från bla Stereophile, men även dom känns lite tunna minst sagt med tanke på prisnivån på kablarna. Nej, jag skulle nog personligen inte lägga så mkt pengar på kablar som verkar relativt enkelt byggda (deras snack om avancerad tillverkning köper jag inte, det handlar om vanlig mätning av impedans hos kablarna där man anpassar komopnenterna tills det mäter som man vill, så uppfattar jag det hela iallafall). En annan sak: finns en DIY-kabel på ljudtekniska sällskapets hemsida som bygger på liknande idéer, så om nu dessa transparent kablar är så fantastiska (eller MIT för den delen) så kanske man ska bygga LTS variant . Ni som lyssnat på kablarna eller har synpunkter får gärna kritisera mitt inlägg, jag menar inte att jag har rätt men skriver bara vad jag funderar på . Vore ju kul om det visade sig att man har helt fel, just nu vet jag inte vilket ben man ska stå på .

Edited by - Snutten on 2004/10/07 00:24:14
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/10/07 :  00:23:50  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
utan att ha orkat läsa igenom särskilt många inlägg bidrar jag med några vettiga länkar som alla bör läsa och beakta.

www.verber.com/mark/cables.html

www.vxm.com/21R.64.html

http://sound.westhost.com/cables.htm

www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Citerar John Dunlavy:

"If any cable manufacturer, writer, technician, etc. can identify such an audible design parameter that cannot be measured using available lab equipment or be described by known theory, I can guarantee a nomination for a Nobel Prize."





Edited by - hifirocker on 2004/10/07 00:24:20
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/10/07 :  00:28:28  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hifirocker: intressanta länkar.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/07 :  00:41:39  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
"If any cable manufacturer, writer, technician, etc. can identify such an audible design parameter that cannot be measured using available lab equipment or be described by known theory, I can guarantee a nomination for a Nobel Prize."


Den texten faller på sin egen orimlighet. Moment 22 kan man kalla det.
Hur identifierar man något som inte kan mätas eller beskrivas med kända teorier? Nobelpriset delas knappast ut enbart genom att någon kan påvisa något enbart genom lyssning. Eller hur har karl,n som skrev ovanstående tänkt i egentligen, om han nu tänkte alls.
Inte konstigt att Dunlavy inte lyckades sälja sina högtalare och gick i konkurs.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/10/07 :  00:47:29  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
hifirocker:

Tack för länkarna! Plöjt igenom det mesta nu. Det som tilltalade mig mest var:

"Despite the effectiveness of Gordon's cable demonstration and the truth about speaker wire, people visiting the McIntosh room at the shows, who had not experienced the cable demonstration, were disturbed that we were using ordinary heavy zip cord instead of one of the popular brands of speaker wire. Instead of listening to the McIntosh speakers and electronics, they recalled "bad" things they had been told about "common" speaker wire and this promoted questions about the "inferior" wire being used. When we changed the wire to a popular brand of wire, customers were happy with the setup, and directed their attention to the McIntosh equipment."
http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm



n00b:
Onödiga inlägg. Medför bara potentiell låsning av tråden.

snutten:
Skulle någon seriöst fråga om Transperent Referens XL låter lika bra som LTS-kabeln så skulle du få många , det kan jag lova.

Smått omöjligt att prova då folk som diggar dyrkablar sällan ställer upp på ett blint test. I öppna test så spelar så många andra faktorer in.



EDIT
Jorma
Den kommentaren känns bekant? Har för mig att du skrev något liknande i någon annan tråd.

Nobelpriset är ju att ta i radikalt (!) men;

"If any cable manufacturer, writer, technician, etc. can identify such an audible design parameter that cannot be measured using available lab equipment or be described by known theory"

Du som kabeltillverkare:

Kan du? Eller känner någon som kan?

Mätinstrumenten lyser med sin frånvaro.


Edited by - Gerhard46 on 2004/10/07 00:54:56
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/10/07 :  00:47:33  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Inte konstigt att Dunlavy inte lyckades sälja sina högtalare och gick i konkurs.



kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/10/07 :  00:51:39  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jorma: det håller jag med om (faller på eget grepp). Och jag håller inte med artiklarna där det står att man "bevisligen" inte hittar några ljudskillnader mellan olika kablar, det är rent ut sagt löjligt enligt mina erfarenheter. Har upplevt STORA skillnader mellan kablar, så pass mycket litar jag faktiskt till min hörsel.
Tillägg: ett företag som påpekar sin omfattande användning av mätinstrument vid tillverkning/forskning är ju Kimber Kable. Har goda erfarenhter av Kimber, men vad som är sant och marknadsföring vet ju inte jag , jag kan bara lita till mina öron.

Edited by - Snutten on 2004/10/07 00:55:15
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/10/07 :  01:19:39  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Jag tror att det hela handlar om att kabeltillverkare vill ha kablar i alla prissegment. På så sätt kan dom sälja till alla kunder. Dom flesta pengarna görs i lågsegmentet där en normalkabel kostar runt en tusing. Men för att även kunna sälja till snuskigt rika personer som vill ha det bästa görs de dyraste kablarna. De behöver inte vara speciellt mycket bättre i förhållande till priset, men det känns bra för kunden att han har köpt det bästa och dyraste som man kan få på marknaden (läs Fabio). Samtidigt för kabeltillverkaren status genom att göra väldigt dyra kablar. Märket förknippas med exklusivitet och brachledande. Detta gör att ännu fler köper dom mindre dyra kablarna (som egentligen är inkomstkällan för företaget, hur många 100k kablar tror ni säljs per år?) eftersom man då har köpt en kabel från en känd och exklusiv tillverkare.

Marknadsföring Marknadsföring Marknadsföring

Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/10/07 :  01:21:27  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
snutten,
den fråga jag alltid ställer mig är hurvida mätresultaten påvisar hörbar skillnad. Jag har sett distorsionssiffror, elektriska parametrar, skärmning av HF-vågor men aldrig något som är hörbart efter människans hörselförmåga.

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/07 :  01:35:08  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
zie, jag har nu inga kablar som kostar 100 000, men mina dyraste är ändå mycket dyra för 35000 kr. Det är Biwire högtalarkablar ur No.1 serien. Samtidigt gick jag ut med No.2 serien som är samma kabel men utan röret med Bybee,s i. Och till ett mycket lägre pris. Högtalarkablarna i normalläng ca. 60% och signalkablarna ca. 45% av No.1,s pris. Men med en karaktär och ett ljud som inte ligger så långt borta från den dyare seriens.
Jag har på ett och ett halvt år sålt 22 par av högtalarkablarna och ca. 50 par av signalkablarna ur No.1 serien, men endast 5 par högtalarkablar och ett tiotal par av signalkablarna ur No.2 serien.

Det är alltså dom dyraste kablarna som säljer mest och det är ingen liten skillnad i antalet mellan dom.
Jag hade faktiskt själv tänkt att den billigare serien skulle sälja bättre!!

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/07 :  01:45:46  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Har upplevt STORA skillnader mellan kablar

Snutten: Kan du relatera storleken på skillnaderna till något annat? Finns det tex något som du upplever så pass mycket mindre skillnad på än kablar att man skulle kunna betrakta skillnaden som liten men att det fortfarande går att urskilja i ett kontrollerat lyssningstest tex? Bara en tankeställare.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/07 :  01:55:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
De flesta har väl hört skillnader på både förstärkare, högtalare och kablar, men vad som är stort eller smått går ju inte att säga då detta är subjektivt, icke mätbart m.a.o.

Man får kanske nöja sig med att säga att man hör skillnader, eller försöka beskriva några av de skillnader som man hör i enkla ordalag som lugnare, mjukare, hårdare klarare mer eller mindre detaljer osv.
Man kan ju faktiskt konstatera att just ordet skillnader inte säger så mycket, däremot kan ju ordet bli ofrånkomligt i en allmän diskussion utan apecifika föremål att prata om.

Bravo
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/10/07 :  02:11:28  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Säger du det så tror jag dig. Dock ska man nog poängtera att du än så länge är en väldigt liten tillverkare (no offense) och jag mitt exempel syftade mer på riktigt stora tillverkare. Än så länge är Jorma inte världsomspännande och jag tror att du fortfarande är mest känd i den lite rikare/audiofil kretsen. Därav tror jag, jag kan förklara varför du har sålt dom dyrare kablarna.

Lite otydligt. Jag menade att det inte finns så många hobbylyssnare som känner till Jorma än så länge och därför har du sålt dyrare kablar.

Jorma: Har du lust att förklara vad en Bybee är för något? Har hört uttycket några gånger men aldrig exakt fattat vad det är. Så vida det inte är något du har själv utvecklat och är en tillverkarhemlighet.

Allmänt: Eftersom jag själv är ganska ny inom hifin skulle det vara väldigt intressant med ett dubbelt blindtest. Inte för att se om kablar är humbug eller inte. Utom om jag själv kan höra någon skillnad på en hyffsad anläggning. Kanske nåt för nästa DIY/HIFI -träff?

EDIT: Efter lite googlande så hittade jag att Bybees är en tweak från CryoTweaks.

Edited by - zie on 2004/10/07 02:29:16
Go to Top of Page

Mr Dirkschneider
Member

84 Posts

Posted - 2004/10/07 :  03:01:16  Show Profile Send Mr Dirkschneider a Private Message
Ska lägga in det här helt OT i den här tråden. För att kunna säga välljud måste man lyssna på nån speciell musik? Om jag lyssnar på hårdrock hur mycket gör kablarna för mig? Eller ska man lyssna på klasiskt eller kanske jazz (som ska ha bättre inspelningar) för att få ut nått av kablar för tusetalskronor? Min senaste musikupplevelse var nämligen U.D.O. i kulturkammaren(liten lokal för ca 300åskådare) i Norrköping live från 22-23,45 den 6e. Med hörselproppar i öronen som skydd. En sångare med en konstig bräkande röst, som ger oss betalande exakt det vi vill ha. När alla börjar sjunga "HaaiiDiii HaaiiiDooo" så börjar han små flina och ger oss Fast as a shark som vi vill ha som sistalåt. Välljud har jag ingen aning om det var efter som propparna satt kvar i öronen hela tiden, det jag vet var att det var skitbra. 29/9 var jag i Arenan i Sthlm och såg Nightwish och lyssnade på Tarjas underbara röst. Men även här så sitter ju propparna i öronen. Så hur det låter kan man ju aldrig direkt svära på. Propparna sitter alltid på plats, vill inte uppleva tjut i öronen en vecka efter som det blev efter en Deep Purple konsert, för några år sedan. Så det jag undrar egentligen för att satsa på "kablar" spelar musiksmaken nån roll? För när vet man hur just den artisten man lyssnar på vill att det ska låta. När man gillar t.ex hårdrock?

The devil is a loser and he's my bitch
Lordi

Edited by - Mr Dirkschneider on 2004/10/07 03:06:12
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2004/10/07 :  07:39:02  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Jorma; I själva verket sålde John Dunlavy hela sitt företag åt en ny ägare, som sedermera drev det i konkurs. Sen måste man ju ta i beaktande att Dunlavy inte valde lättaste sättet att sälja högtalare, då nästan alla tyngre modeller var stora som telefonkiosker, och inte farligt vackra sådana.

Herr Dunlavy var dock lite inkonsekvent i sitt kabeluttal, man skall komma ihåg att Dunlavy Audio Labs både tillverkade och sålde kablar, som inte alls var faligt billiga.....för att inte tala om att man hade både en Z6 och Z8 -kabel, av vilka den senare skulle vara bättre, trots att man annars talade om att det inte fanns så stora skillnader mellan kablar. Lite ologiskt, men sant (Dunlavys tankesätt alltså, inte frågan om skillnader mellan olika kablar).....

Mvh,

RKL



www.highendnews.com
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/10/07 :  07:56:33  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Btw, det kan i sammanhanget kanske vara av intresse att bakom nicket "noob" döljer sig "Besan" som driver ett konkurerande hififorum...

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/10/07 :  08:31:58  Show Profile Send Skiier a Private Message

John Dunlavy har rätt...

Så här skriver han i en post till rec.audio.high-end 1996:

Sure, the design features and advertising of most high end cables contain a significant percentage of hyperbole! Ask any audiophile who is a competent engineer, has good hearing and knows how to properly compare components - taking into account the perfectly human placebo effect. Those familiar with the placebo effect understand very well how vulnerable we all are to hearing differences that usually disappear when non-intimidating blind controls are implemented.


Kunde inte ha sagt det bättre själv...



Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/10/07 :  08:36:34  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Du menar www.faktiskt.se och vad har det med saken att göra? Han har väl sin egen åsikt ändå...
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/10/07 :  08:47:11  Show Profile Send Rob a Private Message
Läs blindtesten på kablar som utörs i det senaste numret av HiFi+... Huruvida resultatet av testen har någon statistisk signifikans eller ej låter jag var och en av läsarna att bedömma.

Huruvida 100 loppor är ett acceptabelt pris för ett par högtalarkablar lämnar osagt. Men misstänker att det är tillbehören som handlarna tjänar sina pengar på... Men förstår inte riktigt argumentationen när det gäller deras marginaler... Titta er omkring... Jobbar själv på ett företag som massproducerar konsumentprodukter och vet ganska väl vad vår sk. självkostnad är och vad sedan produkten kostar i butik... Det är många som skall ha sin del av kakan... Man måste förstå att vi inte producerar för vårt höga nöje skull och de som inte vill acceptera det kan ta nästa flight till Kuba...

Pelle

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/10/07 :  08:51:19  Show Profile Send Mahler a Private Message
Amen!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/07 :  09:36:02  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo och kablar i denna prisklass är ju inte heller några massprodukter, vilket drar upp priset ännu mer !!
Ni som är så kritiska mot en kabel som kostar runt 100 000:-, är ni lika kritisk mot alla hifiprodukter som är väldigt dyra ??

Tex JM Labs Utopia Be Nova för 295000:- ?? Är det oxå lurendrejeri ?? Ett par element och trä kostar ju inte så mycket att tillverka ?? Och komponenterna i delningsfiltret kostar väll säkert inte mer än 1000:- i inköp ??

Tänk er själv vad en Volvo V70 skulle kosta om den tillverkades i 200 ex om året, förmodligen som en Ferrari !!

/Martin
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000