Author |
Topic |
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 17:00:57
|
Tjosan här har det diskuterats. En annan har varit på kurs och läst företags ekonomi med jobbet, men tyvärr diskuterade vi inte kablar... En sak är säker man kan undra hur marginalerna är? Därför Jeans tillverkarna verkar ha sjysst prissättning.... Fick jag reda på!
Fattar inte varför hänglåset skall på, tycker vi håller en bra nivå på denna tråd. Inga person angrepp m.m.. Men så fort något intressant dyker upp för oss som jagar prisvärda produkter, eller undersöker själva tillverkningen. Ja då skall det börjas.. Annars fortsätt diskutera. Mycket intressant detta... |
|
|
VR-8
Member
420 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 17:10:20
|
Himla tur att jag köpte MIT.............
//Joakim |
Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
|
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 17:34:09
|
quote: Himla tur att jag köpte MIT.............
Samma här Nu kan man plötsligt pusta ut.
quote:
Säger Transperent något konkret om lådan? Syftet med all epoxy är nog för att ingen ska få för sig att bräcka loss och syna "bluffen".
Vad det inte just vad denna tråd handlade om att någon gjort? Så den teorin verkar ytterst genomtänkt.. Kan det vara så att de vill att "de billiga komponenterna" ska sitta på plats åtminstone? Och så slipper det låta som en afrikanskt musikintrument varje gång man rör lite på lådan..
Men framförallt, varför stirra sig blind på en låda,.. Vad hade folk väntat sig att den skulle innehålla. Det är trotsallt bara ett litet tweak på en redan bra kabel. Det finns flertalat andra kablar som kostar mer än Transparent, men dessa är tydligen inte lika roliga att förlöjliga då de saknar "hemligheter". Ok, i bästa fall man kan få lite fyllning av vatten, ferox eller kanske lite gele..
|
kabelskitsnackare
|
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 17:48:33
|
quote: Säger Transperent något konkret om lådan? Syftet med all epoxy är nog för att ingen ska få för sig att bräcka loss och syna "bluffen".
Vill minnas att det i en hifitidning ngn på 90-talet fanns ett reportage om en kille i stockholm som hade en skaplig anläggning; Mark Levinson och Sonus Faber Extrema. Tydligen var han inte riktigt nöjd, utan grävde fram filtret ur Sonusarna för att uppgradera till bättre komponenter. Synen som mötte honom innebar ett antal timmars extra arbete i form av karvande och slipande, med andra ord EPOXY. Säkert finns det fler tillverkare än dessa två som använder sig av samma metod.
Om epoxyn är bluff, konstruktionsskydd eller ger ljudmässiga fördelar; ja, det kan man nog bråka om rätt länge. |
- |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 17:50:34
|
lasseliten : Japp, nu slänger jag ut min AVID och Kimber kabel och kör Supra rakt igenom !!!
/Martin |
|
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 18:15:41
|
quote: Kan det vara så att de vill att "de billiga komponenterna" ska sitta på plats åtminstone? Och så slipper det låta som en afrikanskt musikintrument varje gång man rör lite på lådan..
Det känns kanske inte jätteviktigt på en högtalarkabel... Vidare är det väl ganska många här som tycker om att "förlöjliga" dyrkablarna och deras tillverkare -- låda eller inte. |
|
|
MasterChief
Member
259 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 18:25:31
|
Min lärare i marknadsföring sa alltid: "Är det för dyrt så är det rätt pris". Han syftade på att prissättningen är en viktig del av imagen och den känsla av exklusivitet ägaren får. |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 18:40:44
|
AVID kör vi på jobbet, å jag håller med. Släng ut eländet.
Skämt å sido.
Jag tycker det är roligt med den här typen av "avslöjanden" och jag tror inte heller det leder till något negativt i det långa loppet. Jag har lite svårt att fatta vad som upprör vissa så mycket. Det är inte era barns teckningar någon dissikerat, kritiserat och värderat.
Som Rydis påpekar bygger marknadsekonomin på informerade, intresserade och aktiva konsumenter. Något vi visar prov på i den här tråden (och i stora delar av forumet). Men av någon anledning får det vissa att resa ragg. Märkligt.
Jag tycker vi ska fortsätta dissekera och kritisera produkters prestanda, pris och marknadsföring. I längden tror jag det gynnar alla parter. |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 19:11:12
|
Min enda och korta kommentar...
Patetisk tråd.... |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 19:25:40
|
Jag har ingen låda på mina kablar. Det är ett rör som också innehåller bla. hartsbaserat smältlim ( för att innehållet skall ligga still i röret. Sonus Faber använder också harts och inte epoxy till sina filter. Den som karvade ut filtret i Extreman hade kunnat göra det enklare för sig med lite värme istället.
Undrar när någon pillar upp mina rör för att se vad dom innehåller förutom lim
Ett litet tips isåfall. Använd en värmepistol som har temperaturen inställd på 180 graders temperatur. Annars förstör ni innehållet och lödningarna smälter. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 19:52:36
|
Visst blir man lite paff när man ser vad som finns i boxarna på kabeln, men innan man kastar skit hej vilt, borde man inte granska det hela lite mer noggrant? Det kan ju vara lite som att säga att man inte gillar färgen på en Rolls-Royce och därför uttala sig om den som ren bluffbil som kostar hutlöst med pengar. En annan sak: tror någon verkligen att om denna kabel är helt fel prissatt att ngn skulle lyssna seriöst på den och inte upptäcka denna "bluff"??? Inte tusan betalar man 100 lakan så där utan vidare utan att vara övertygad om kvalitéerna med kablen??? Jag bara undrar..... Jag skulle akta mig för att kasta skit innan jag lyssnat och lärt mig mer om hur den är tillverkad osv. Sen kanske jag kunde säga att det var en på tok felaktigt prissatt kabel. PS Verkar som om reportaget bara är ute efter att blufförklara Tranparent och helgonförklara MIT? DS |
Edited by - Snutten on 2004/10/06 19:55:00 |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 20:40:32
|
quote: PS Verkar som om reportaget bara är ute efter att blufförklara Tranparent och helgonförklara MIT? DS
Cable Nerd säljer bara MIT-kablar, så det är inte så konstigt |
kabelskitsnackare
|
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 20:56:08
|
Sampix: förklarar en del. Nej, nu ska jag lyssna på min bluffanläggning, den låter ju inte perfekt så det måste ju vara så att jag blivit helt lurad . PS Ska läsa så mkt jag kan om Transparent när jag har tillfälle, se vad man hittar för omdömen osv. DS |
|
|
erikus
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 20:56:45
|
Pjotre skrev: Min enda och korta kommentar...
Patetisk tråd....
Då vet vi vad du tycker.
Vi andra som tycker det är roligt att smågnabbas lite, så länge man har glimten kvar i ögat, tycker tråden är rolig, även om den innehåller ett antal mer eller mindre klipska/tekniskt begåvade uttalanden. Men det är fortfarande diskuterandet som är intressant. Men varför ska vissa, särskilt dom som leker med dom tunga prylarna, gräva upp stridsyxan alternativt fälla nedsättande kommentarer ("Patetisk tråd.." exempelvis) så fort det blir lite diskussion? |
|
|
VR-8
Member
420 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 21:13:12
|
erikus:
Min är större än din........... Därför.......
//Joakim |
|
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 21:17:32
|
quote: Men varför ska vissa, särskilt dom som leker med dom tunga prylarna, gräva upp stridsyxan alternativt fälla nedsättande kommentarer ("Patetisk tråd.." exempelvis) så fort det blir lite diskussion?
Kanske för att det är dom som har erfarenheten av dessa prylar och har testat dom, medans de flesta som har kommentarer och synpunkter knappt har sett prylen ifråga på bild.... Eller har jag helt fel
Gerhard46, vad har du för personlig erfarenhet av "dyrkablar" Eller grundar sig dina klargöranden på att...
// En inte sur eller arg Jonas, utan bara rosenrött lycklig. Äger till på köpet ingen yxa..
|
Konsult hos Consulterna |
|
|
VR-8
Member
420 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 21:20:21
|
Sanoj:
Bara för att man har testat diverse dyrprylar innebär det ju inte att man har "sanningen" till hands.............
//Joakim |
|
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 21:22:48
|
Skrev jag det...?
// Jonas
|
|
|
VR-8
Member
420 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 21:27:10
|
Sanoj Ifall du glömt: Kanske för att det är dom som har erfarenheten av dessa prylar och har testat dom, medans de flesta som har kommentarer och synpunkter knappt har sett prylen ifråga på bild.... Eller har jag helt fel |
|
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 21:27:54
|
testat?, nej de har för mycket pengar... Jag hade inte heller kört med "Budget" om jag hade flis... |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 21:30:19
|
VR-8 Ja
// Jonas
|
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 21:32:39
|
quote: Bara för att man har testat diverse dyrprylar innebär det ju inte att man har "sanningen" till hands.............
Absolut inte, men jag tror att dom har betydligt mer kött på benen.
// Jonas
|
|
|
VR-8
Member
420 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 21:33:07
|
marcus_ec: Roligt att du säger det..............jag får för mig att många "försvarstal" ang tex kablar beror just på det.
//Joakim |
|
|
|
VR-8
Member
420 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 21:35:39
|
Sanoj:
Frågan är hur man använder sin erfarenhet kring sina tester.......det blir ju 100% subjektivt dvs den personen som testat
//Joakim |
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 21:37:20
|
Zalve: Nä du stod inte för fadäsen. Var nog otydlig. Men tror att tillräckligt många trådar låsts på ett tag. Så länge alla är sams och normal stämning råder så tycker jag att man skall vara oerhört restriktiv med låsningar. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Topic |
|