HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Philips DVD som CD-spelare/transport
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/10/04 :  10:51:52  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Vad har Ni för erfarenheter av detta? Läser man tester så verkar Philips' DVD-spelare ibland anses som oerhört bra på ljud och ibland helt tvärtom. Funderar på att byta ut min Pioneer DVD-575 som låter väldigt bra som CD-transport trots att den bara kostar 2.500:-. (jo jag har jämfört med "riktiga" CD-spelare)

Anledningen till byte är att jag vill ha en DVD-spelare med HDMI utgång till projektorn. Eftersom jag i dagsläget inte heller vill ge mer än 5000:- så tycker jag att Philips DVP900SA (ny modell som kommer under oktober) verkar vara det enda vettiga alternativet.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/10/04 :  10:59:41  Show Profile Send marbrink a Private Message
Om DVP900SA är lika bra eller bättre ljudmässigt än föregångaren 963SA så är det ett extremt bra val, i alla fall ljudmässigt. Bilden kan jag inte uttala mig om, men den ska nog vara bra den också...
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/10/04 :  11:04:13  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Sten: har du lust att lite kort berätta om dina intryck av Pioneerspelaren innan du packar ner den? Har du en separat DAC? Vilken i så fall? Hur tycker du att den låter med den inbyggda DAC:en? Osv...

Har själv skaffat en DV-575, lite nyfiken vad du tycker om den...

(Och nej, jag vill inte bli OT så antingen bara en kort kommentar eller så får det bli en ny tråd... )

/P

Edited by - Per Berger on 2004/10/04 11:07:12
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/10/04 :  11:09:55  Show Profile Send Per100 a Private Message
Detta säger inget om den absoluta nivån på ljudet,
men jag har testat 963sa som transport till en Xindak DAC-3.
Jag jämförde sedan 963sa i uppsamplingsläget mot DAC3 och fick
en markant förbättring i upplösning med DACen. Vi var två som konmstatrerade detta, även blint.

Tidigare erfarenheter har varit Harmony design DA9 24bitars fifo
med en Denon 3800 som transport. Där upplevde jag ingen förbättring.

Har även läst Stefan B's kommentar att han inte upplevde någon förbättring med Xindak DAC3 och Denon 2900. Kan detta bero på att 2900
använder Denon AL24 processing precis som DAC3? Eller kan det
bero på att Denon fungerar sämre som transport?
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/10/04 :  11:16:54  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Marbrink: Tack för svaret
Har du mycket erfarenhet av föregångaren 963SA?

Per:
Pioneer'n tycker jag helt enkelt låter väldigt homogent. Väldigt fokuserad ljudbild. Jag jämförde mest med min Cambridge D500SE spelare och på den flöt ljudet ut lite mer (för mycket?).

(Usch vad dålig jag är på att beskriva ljud.)


Jag har dock bara testat den med DA-omvandlaren i min Yamaha DSP-AX1 så hur den låter via dom analoga utgångarna har jag ingen aning om.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/10/04 :  11:18:56  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
OK, tack!

Jag ska bara få tummen ur så kommer en minirecension av Pioneerspelaren...

/P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000