HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur låter det egentligen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/10/03 :  22:26:58  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej! Har en ganska påkostad anläggning (ca 60000 kr) idag och är ganska nöjd (man blir sällan helt nöjd tror jag). Men mitt lyssningsrum består av en "betongbunker", dvs betongväggar överallt och jag vet att detta påverkar ljudet negativt. Det blir en viss klang i rummet som inte är naturlig och så var det det där med resonanser i basen, har en elak resonans/stående våg kring 30 Hz (jag har lyssnat på en testskiva, sinus vid 32 Hz låter bedövande högt jämfört med flertalet andra frekvenser). Det känns ju lite trist att hur fina grejer man än skaffar så kvarstår problemen med rummet. Jag har funderat på att skaffa heltäckningsmatta då jag haft goda erfarenheter av det i andra rum, men tvekar då vi ju alla vet hur kul det är att städa/ta bort fläckar på en sådan matta. Det skulle vara så kul att höra hur min anläggning låter i etr bra lyssningsrum, funderar nästan på att ta med anläggningen till föräldrahuset (bra rum finns där) för att testa. Eftersom så många här lever för sin stereo borde man skapa en ny avdelning på forumet ägnad lyssningsrummet tycker jag. Hur många har inte tänkt "borde fixa rummet men det verkar svårt och jobbigt och jag vet inte hur". Finns säkert många som skulle kunna hjälpa oss vilsna med detta utan att det kostar en förmögenhet.

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/03 :  23:32:57  Show Profile Send Blue a Private Message
Det här beror ju lite på hur mycket man vill låta strävan efter det perfekta ljudet påverka det estetiska och funktionella i sin bostad. Vill man ha ett snyggt och trevligt rum som man kan göra annat i än lyssna på musik får man nog vara beredd på att göra visst avkall på den akustiskt idealiska inredningen.

Min erfarenhet är att så länge man låtar högtalarna få hyfsat med plats att andas (bortsett från vissa modeller som ju ska placeras vid vägg) och "mjukar upp" rummet med någon tjock matta, bokhyllor och lite grejer på väggarna, så kan man få det att låta så pass bra att man kan göra sin anläggning nästan 100-procentig rättvisa. Men högtalarplaceringen är ju som vi alla vet alltid oerhört viktig.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/10/04 :  09:52:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Snutten

Det har vi talat om i massor med trådar, sök och du kommer att hitta massor. Kolla äve DIY som har många tips.
I kokboken finnsen länk som är mycket användbar.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/04 :  09:58:46  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Med ca en tiondel av anläggningens pris så kommer Svanå Miljöteknik kunna ge dig tillräckligt med basabsorbenter för att nå ett bättre resultat. Om det är för dyrt eller inte för dig vet jag inte. Men som sagt...1/10-del...



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000