HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Balanserade signalkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/10/03 :  21:15:29  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag kör idag Audioquest Viper mellan för- och slutsteg och mellan CD och försteg. Funkar fint. Jag har dock rätt långt till högtalarna varför jag funderar på att börja köra balanserat mellan för- och slutsteg och flytta slutsteget närmare högtalaren.

Det skulle i så fall bli 3.5-4m balanserad signalkabel. Kan forumet rekommendera några lämpliga kablar att titta på? Jag har inte nån erfarenhet av balanserade kablar... dom skall gå under en matta så det är bra om dom är hyggligt smidiga (dvs platta eller iaf inte så tjocka).

Det är ingen highend utan hyggliga Rotelprylar och B&W CM2 stativare. Jag kan väl tänka mig att lägga en tusing eller så (begpris) på kablarna om det låter rimligt.

Och please, inga vansinniga kabeldiskussioner nu.... men alla förslag är givetvis intressanta.

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/10/03 :  21:23:28  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Hej Calle G!

Nordost gör platta kablar som kan läggas under en matta. Den stora fördelen blir nog att du kan korta ner dina högtalarkablar.

//Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/10/03 :  21:42:08  Show Profile Send Calle G a Private Message
OK dom behöver inte vara så platta :) 3-4 mm funkar det med, så det blir lite mer att välja bland. Nordost är väl rätt dyra?
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/10/03 :  21:49:43  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag använde Nordost Blue heaven till min Rotel-kombination en gång i tiden. Nypriset låg nog i klass med din AQ Viper. Möjligen lite över Tyvärr kan det bli svårt att hitta kablar i så pass långa längder på beg-marknaden.

Förresten så har jag hört någonstans att Rotel generellt sett inte låter bra i balanserad drift..

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/10/03 :  22:10:03  Show Profile Send Calle G a Private Message
Det trodde jag gällde slutstegen - jag tänkte testa balanserat från min RC995 till ett NAD-steg (218, jämförbart med RB991 enl Stereophile)
Men är det fler som hört detta kanske jag ska tänka om - eller byta till ett NAD-försteg också?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/10/03 :  22:45:15  Show Profile Send FBK a Private Message
Vad jag har läst genom åren så är de balanserad ut och ingångar på Rotels prylar inte ett dugg bättre än de vanliga, snarare tvärtom.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/03 :  22:47:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
HAr inte Kimber nån filosofi om att använda långa signalkablar (vid balanserad drift) ??

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/10/03 :  22:55:51  Show Profile Send Calle G a Private Message
Såvitt jag kunnat förstå saker och ting rätt så är det en fördel att ha korta högtalarkablar. Men långa signalkablar är inte bra ur störningssynpunkt - såvida dom inte är just balanserade. Det är det som ligger till grund till mitt resonemang..
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/10/03 :  22:56:38  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Det kanske låter tjatigt och som en skiva som hakat upp sig men försök låna eller på nå't sett prova innan du köper en kabel.

Generellt sett så är det bättre med långa balanserade signalkablar och korta högtalarkablar än tvärtom.

//Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/10/03 :  23:21:12  Show Profile Send Calle G a Private Message
sampix, hittade en Clou Red Jaspis i rätt längd på hifimagasinet.. dom gör väl rätt bra kablar?

VR-8 - jomenvisst. Problemet är att det blir lite väl komplicerat att testa
kort signalkabel till slutsteg + lång högtalarkabel till högtalare
lång signalkabel till slutsteg + kort högtalarkabel till högtalare
Det blir helt enkelt en jäkla massa olika kombinationer att testa, särskilt eftersom jag idag endast har den korta signalkabeln. :)

Den långa högtalarkabel jag tänkt mig i kombination med kort signalkabel är QED Silver Anniversary, det är nog i stort sett den som funkar under min matta. Men med långa signalkablar kan man ju laborera lite mer med högtalarkabeln...

Visst borde jag testa mera. Men faktiskt tror jag inte kablaget kommer att vara den svaga länken i kedjan, utan snarare högtalarna (och rummet). Men det är dyrare och svårare att göra nåt åt... Är det nån som har 2x3m Solar Wind eller nåt med XLR-kontakter som ligger och skräpar så... :)
Det är ju fördelen med att köpa begagnat att man kan byta runt lite tills man är nöjd, liksom.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/10/03 :  23:31:02  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
sampix, hittade en Clou Red Jaspis i rätt längd på hifimagasinet.. dom gör väl rätt bra kablar?


Jag tycker varken om Blue eller Red jaspis, men det viktiga är vad du tycker. Vet med mig att många uppskattar de kablarna

Långa XLR-kablar och korta högtalarkablar låter som det bästa alternativet för dig.

Varför inte försöka hitta några AQ, typ Viper, som du redan har? De är trotsallt bra kablar till ett rimligt pris.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/10/03 :  23:38:57  Show Profile Send Calle G a Private Message
Javisst, AQ är helt klart ett bra alternativ. Jag har en annons ute nu så får vi se vad som nappar. :)
Synd jag har sådana knasiga krav på längd, annars hade det hela ju varit väsentligt enklare. Tror knappt det ens går att låna hem en kabel från affären i rätt längd. Nåja det ger sig nog...
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/10/04 :  03:04:22  Show Profile Send oliver a Private Message
Supra Dac ,en kabel som fortfarande förvånar mig.Har provat en del kablar och hört viss skillnad men den här kabeln är den enda som jag knappt hör nån skillnad på oavsett vad jag provat mot den.Själv kör jag HT Thruth Link för har man betalt så förbannat mycket för en kabel så måste man ju använda den oavsett om man inte hör skillnad på den och Supra Dac:en
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000