HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken skillnad!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/09/29 :  19:16:53  Show Profile Send Clayman a Private Message
Hej, idag bytte jag högtalarkabel från tara labs nexa till tara labs omni 3c, vilken skillnad det blev. Jag är ingen expert på hifi, ser mig själv som nybörjare och jag har inga guldöron. Basen blev betydligt torrare?? och mer exakt, ja så upplever jag det, och ljudet känns allmänt klarare. Jag är iallfall nöjd. Nu behöver jag inte ha i dom där propparna i basportarna där bak för basen känns bättre.

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/09/29 :  19:42:40  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Trivelig at du føler at en kabeloppgradering gjør en vesentlig forskjell i ditt system! Tar dette til inntekt for at de som påstår at kabler ikke gjør noen forskjell, eller i hvert fall ingen vesentlig forskjell, og at kabler fra Biltema er vel så bra som World Class kabler, tar skammelig feil.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/29 :  20:01:02  Show Profile Send lasselite a Private Message
Grattis! Var det bara kablarna du bytte eller fixa du med något annat oxå när du ändå höll på?
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/09/29 :  20:11:08  Show Profile Send Nitram a Private Message
Tog inte många sekunder innan en kabelskeptiker va här...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/09/29 :  20:16:29  Show Profile Send Clayman a Private Message
Tackar. Jag bytte bara kablarna, för någon vecka sedan bytte jag mina orginalspikes till ett par superspikes, märkte ingen skillnad där men det blev snyggare och behändigare att flytta högtalarna.

Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2004/09/29 :  21:31:50  Show Profile Send belle a Private Message
Nitram: Skeptiker! ja kanske ?

kombination av de två ...

-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/09/29 :  22:44:09  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Clayman - jag tror dig! Var med om liknande, fast på en betydligt lägre nivå i söndags. Se denna tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33009 om intresse finns.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/09/29 :  23:06:04  Show Profile Send Zombie a Private Message
Tror dina spikes blev inspelade och "släppte" vid samma tidpunkt som du kopplade in de nya kablarna...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/09/29 :  23:18:00  Show Profile Send Clayman a Private Message
Kan man verkligen spela in ett par spikes? Att det blev så stor skillnad med ny kabel kan jag förstå men att spikes gör så stor skillnad? Som sagt, jag är en novis i ämnet..

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/09/29 :  23:32:52  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag tror herr Montana har missuppfattat lite vad kritiker säger om kablar. Ingen har påstått att det inte skulle vara skillnad på högtalarkablar. Jag tror inte vi ska blanda in Biltemas rosa signalkabel i en tråd om högtalarkablar. Min egen erfarenhet säger mig att det är skillnad på kablar. Jag har gjort hemmabyggda kablar som låter lika bra eller bättre än kablar för flera tusen så vi ska inte blanda in priset. Heller.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/30 :  07:51:10  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag har i någon tråd gifvit mig själf tilteln "dyrkabelagnostiker"

Som brumel säger så har jag aldrig tvivlat på kablars inverkan. Å kan man plocka ur pluggen i basporten, då har det ju onekligen hänt grejer

Dessutom var det en nyfiken fråga och inte ett ifrågasättande av claymans lyssningsintryck. Se Micke Y;s tråd i ämnet.

Så mitt inlägg kunde, till skilnad från andras, tillföra diskussionen något
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/09/30 :  08:50:03  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
brumel:
Du snur det hele opp ned! Ikke jeg som har misforstått kabelskeptikerne (det vil si de som ikke greier å høre forskjell på skolisser og state-of-the-art kabler ), men derimot kabelskeptikerne som har misforstått kablers betydning.

Poenget står fast: Har lest og hørt de mest utrolige påstander fra folk som seriøst mener at ulike kabler ikke har noen som helst innvirkning på lyden, men Claymans tilfelle indikerer det stikk motsatte! Hvilket, som allerede nevnt i mitt første innlegg, er veldig hyggelig for Clayman.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/09/30 :  09:53:12  Show Profile Send Skiier a Private Message

Ja, kablar gör verkligen underverk. Utan kablar
skulle man nästan inte höra någonting...

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/09/30 :  10:04:42  Show Profile Send CC a Private Message
Bara nästan

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/30 :  11:38:11  Show Profile
Clayman: Alltid skoj med ett lyft, upplevde samma sak för inte allt för länge sen när jag kopplade in mina FS-1 kablar istället för DIY. Blev en rejäl skillnad!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/09/30 :  15:03:45  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Lirar man vinyl kan man ju faktiskt höra musiken direkt från pickupen, så det går ju rent tekniskt att lira utan kablar

dock behöver man ju en nätsladd till lp förstås
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/09/30 :  15:15:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Skiier skriver: "Ja, kablar gör verkligen underverk. Utan kablar
skulle man nästan inte höra någonting..."

Nästa!! Jag tror inte man skulle höra något överhudtaget utan kablar.
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/09/30 :  18:14:29  Show Profile Send Clayman a Private Message
Jag har inte kännt att någon har varit ifrågasättande, jag tycker det är kul att personer har olika åsikter och olika referenser. Jag berättar bara vad jag upplevde för skillnad och det är kul att få respons från er. Nu letar jag efter nästa "projekt" som kan "förbättra" ljudet..

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/09/30 :  19:42:10  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Kanske signalkablarna ??? Eller nätkablar !!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/09/30 :  20:59:43  Show Profile Send Clayman a Private Message
Nätkablarna kanske får sig en genomgång, intressant..

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/30 :  22:52:22  Show Profile Send lasselite a Private Message
- Det är ju tre önskningar!!! Projekt, förbättring oc ljud. Det går ju inte!

Och nu till 10 000 kronors frågan (eller kanske bara 4:- vid närmre eftertanke). Vilket projekt skulle lasselite förespråka
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/09/30 :  23:49:46  Show Profile Send Clayman a Private Message
Ingen aning, något som kostar fyra kronor?

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/01 :  04:50:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
Visst hör man skillnad, och grattis till förbättringen "Clayman"!

Bravo
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/10/02 :  11:59:35  Show Profile Send Clayman a Private Message
Tackar Bravo, förtår mig inte på alla kabelskeptiker faktiskt, men alla har väl olika uppfattningar å tur e väl det..

Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2004/10/02 :  13:04:49  Show Profile Send Leif B a Private Message
Verkar vara så att kabelskeptikerna inte har investerat så speciellt mycket på sin elektronik och helt struntat i det här med fasrätt inkopplade apparater. Högtalarplaceringen är ochså väldigt viktig. Jättetråkigt och inte rättvist mot dem som har betalat en hel del pengar för sin anläggning.

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2004/10/02 13:06:13
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/10/02 :  14:10:41  Show Profile Send ReKo a Private Message
Leif B: Hur går man enklast tillväga för att veta att man kopplat in apparaterna fasriktigt?

Ursäkta offtopic!

MVH / Ante
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000