Author |
Topic |
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2004/10/02 : 16:48:41
|
Man använder en faspenna eller lyssnar sig till det.
mvh Leif B |
|
|
Clayman
Member
177 Posts |
Posted - 2004/10/02 : 18:49:56
|
Vad är en faspenna? Hur får man tag i en sådan? |
|
|
|
ReKo
Member
183 Posts |
Posted - 2004/10/02 : 21:19:51
|
Går nog att köpa i de flesta elaffärer m.m.. gissar att clas ohlsson har det också.. är dock inte riktigt säker på hur man skall gå tillväga när man mäter ut fasen. man skall väl mäta på alla maskiner i anläggningen? och alla skall vara i fas.. förklara gärna någon..
mvh / Ante |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/10/03 : 16:08:31
|
Leif: Nu måste något gått snett, du brukar ju inte skriva dumheter.
"Verkar vara så att kabelskeptikerna inte har investerat så speciellt mycket på sin elektronik och helt struntat i det här med fasrätt inkopplade apparater. Högtalarplaceringen är ochså väldigt viktig. Jättetråkigt och inte rättvist mot dem som har betalat en hel del pengar för sin anläggning."
Ovanstående generalisering är ju lika dum som påståenden om att det inte skulle vara någon skillnad på kablar. Menar du på fullt allvar att bara för att man är skeptisk till högt prissatta kablar så har man billig elektronik, "felvända" nätkontakter och usel högtalarplacering? Och på vilket sätt är det orättvist?
Jag vet att detta är OT och tar gärna bort inlägget när Leifs inlägg är lite mer nyanserat eller borttaget. För det är lika mycket OT det.
Sorry Clayman, jag menar verkligen mitt grattis och min fråga var ärligt ställd. Men av någon anledning klarar inte alla av att respektera vissa åsikter, vilket resulterar i sån här s**t! |
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2004/10/03 : 16:47:27
|
quote: Leif: Nu måste något gått snett, du brukar ju inte skriva dumheter.
Det var säkert ironiskt menat Dimitri
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2004/10/03 : 21:33:06
|
lasselite :
Vad jag menar är att jag inte tror att dyra kablar gör så stor nytta i ett billigare system. Blir lite av "waste of money" så att säga. Klart man ska vara skeptisk mot högt prissatta kablar. Tror inte dem gör så stor skillnad i ett billigare system. Vore konstigt om man hade kablar för samma pris som hela anläggningen. En del föreslår ungefär 10-15% av elektronikens kostnad.
Det är naturligtvis orättvist mot dem som lägger dagar och kanske veckor på att flytta runt anläggningen i sitt rum mot dem som sätter allt på första bästa ställe och tänker att det gör väl ingen skillnad att lägga tid på sånt.
Ursäkta OT, men ville svara.
mvh Leif B
|
Edited by - Leif B on 2004/10/03 21:38:04 |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
|
Clayman
Member
177 Posts |
Posted - 2004/10/03 : 22:57:10
|
För min del är det okej att vara OT om man kommer framåt i diskussionerna, jag tycker att det är skoj när folk diskuterar o har olika uppfattningar. Jag menade inget illa mot kabelskeptikerna, sorry om det lät så. Du behöver inte be om ursäkt lasselite Kul o diskutera. Mvh Clayman |
|
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/10/04 : 12:08:07
|
Att lägga många pengar på dyra kablar i ett billigt system tror jag oxå är slöseri. Där finns så många andra flaskhalsar.
Men jag tror oxå att när man kommer över en viss summa (helt ovetenskapligt och taget ur luften, vart gränsen egentligen går vet jag inte) 100 000:- så kommer kablar för (åter igen ovetenskapligt, men baserat på tidigare ovetenskapliga summa) 10-15 000:- inte vara "bättre" än kablar för halva den summan, annorlunda kanske, men inte "bättre". Och då kan man kalla oxå det "waste of money" (hälften (eller mer!) av den helt ovetenskapliga summan altså).
Ovanstående resonemang är baserat på MIN övertygelse att man når en gräns för när man kan åstadkomma hörbara förbättringar (obs, inte förÄNDRINGAR) i en passiv komponent, vilket (inte att förglömma) en kabel är. 10-15% blir över en viss summa för mycket. Sen kan det finnas helt andra anledningar till snordyra kablar, fåfänga tex
Orättvist jag fattar fortfarande inte. Den som placerar sina högtalare rätt får en belöning i välljud, den som inte gör det får inte belöningen. Jag ser ingen orättvisa i det.
Claymans kablar har medfört stora förändringar som i claymans fall lett till förbättringar. Det skulle vara intressant att ta reda på vad som gör så stora förändringar så att man kan plocka bort pluggarna i basporten. Det är inga små subtila skillnader vi snackar om då inte.
Den diskussionen följer jag gärna, medans jag inte har lust (i alla fall inte i den här tråden) att fortsätta diskussionen om kablars pris/prestanda-förhållande.
P.S. Bra att du är tydlig i vad du vill C Då struntar jag i att radera inlägget (diskussionen blir så svår att följa annars). |
|
|
Topic |
|