HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fasen.. (skall det vara så krångligt?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/10/04 :  00:17:44  Show Profile Send ReKo a Private Message
Har läst lite om vilken skillnad rätt fas kan göra.. Vill nu kolla fasen i mitt system för att få ut det bästa av den.. Dock har jag några funderingar.. Blir inte helt klok på det.

Gör en ny tråd då den gamla "Fasen för fasen" är låst..

Har tänkt att använda Clas Ohlssons faspenna.. (invändningar?)

Har förstått att man vid fasta nätsladdar lämpligen väljer en referenspunkt och mäter avståndet med pennan mot denna punkt.. vänder på "kabeln" och provar igen.. det minsta avståndet är det korrekta..
Verkar väldigt enkelt.. men då får jag veta att man inte kan ha jordat uttag när man provar.. *hmm* hur går man då tillväga när man enbart har jordade uttag.. Visst kan man väl ta en billig grendosa utan jordkontakter.. men så fort man kopplar in den vanliga jordade grendosan (supra:s skärmade med lorad i mitt fall.) så ändras väl fasen? och hur påverkar skärmningen som supras grendosa och loradkabeln har fasen?

Vore tacksam om någon vill reda ut det här.. Trodde jag hade allt klart för mig men nu blev jag konfunderad då det inte får vara jordat..

MVH / Ante

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/10/04 :  06:15:28  Show Profile Send CC a Private Message
Det finns en sorts skruvmejsel som man petar in i hålen på ex grendosan o den indikerar fasen med en lampa.

Ett annat sätt är att plugga in en vanlig nätkabel jordade grendosa o mäta med hjälp utav faspennan vilken sida som är fas o sedan märka din grendosa...

När du mäter på elektroniken så tänk på att enheterna inte får vara sammankopplade.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/10/04 :  08:08:42  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Vad har du för utrustning?
Har du Krell eller Bladelius/Advantage kan jag snabbt ge dig ett enkelt svar..

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/10/04 :  12:52:08  Show Profile Send ReKo a Private Message
Tack för era svar.. vet inte om jag blev så mycket klokare faktiskt :).. måste nog testa lite först tror jag.. Är det inte så att m jag sätter i en ojordad dosa i min ordninarie jordade dosa.. och sedan mäter på den ojordade så kan den ha vänt fasen gentemot min jordade? Hoppas ni förstår vad jag menar.

Sanoj: Just nu är det Nad och B&W.. Advantage prylar ligger på planeringstadiet :).. men det kan nog dröjja 1-2 år då nya lägenheten prioriteras i första hand. Antar att du syftade på hjälpen om hur man ställer in sin anläggning som man kan hitta på hificonsults hemsida.. Har redan läst detta.. men tack iaf :)

MVH / Ante


Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/10/04 :  12:55:21  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Om du tar ut nätkabeln ur apparaten och vänder den mot dig så den bildar ett V så ska faspennan lysa överst till höger om det är Bladelius/Advantage/SAT och överst till vänster om det är Krell.

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/10/04 :  12:58:45  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Enklast är att mäta upp vad som är fas på båda dosorna. Mäter gör man med en vanlig voltmeter, mellan jord och nolla skall det vara 0 volt, mellan fas och jord är det ~230V. Då ser du om den har vänt på fasen, det kan inte bli fel!

Edited by - konraqu on 2004/10/04 13:00:34
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/10/04 :  13:24:00  Show Profile Send Mahler a Private Message
Och en vanlig voltmätare har ju var och varannan kuf i hemmet!!

Ehrrmm!!b

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/10/04 :  13:48:18  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
OK, jag antar att jag är rätt nördig, tycker att man inte kan ha ett hem utan en vanlig voltmeter , dyr är en sådan heller inte!

http://www.clasohlson.se/shop/store/main.asp?COSID=940F0A34F4FE45038E9F42503EBEE4CC912746&CatPath=Eq0q112q192q200&CampPath=Eq0q3531&SelectedWAG=10326&IsCampaign=N&NoCache=10%2F4%2F2004
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/10/04 :  15:37:04  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hihii!!

Förstår vad du menar! Bara skojjar lite!

Men visst! för oss hifi-are är ju en fas-penna alt. voltmeter en bra och billig investering i välljud! Funderar på att skaffa mig en själv!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/10/04 :  15:47:34  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Faspennan behövs som komplement till voltmetern (multimetern), faspennan är utmärkt för att hitta trasiga proppar (gamla keramiska) samt se var ledningarna går i väggen. Bra att veta var ledningarna går innan man borrar i väggen!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/10/04 :  19:49:12  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, köp en elfix istället, bara att mäta på apparaterna direkt, utan att fippla med att mäta 230 direkt. Mycket enkelt.
Kan rekommenderas.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/10/04 :  19:51:02  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Här är en länk där du kan läsa om den, och också var du kan köpa en, synnerligen billig.
http://www.diyforum.net/blasten/miniprojekt.htm
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/10/04 :  23:01:37  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Det är en elfix som jag har. En del apparater är dock lite svåra att mäta med elfixen. När väl elfixen har bestämt vad som är rätt sätter jag en prick på kontakten för att identifiera fasen. När man sedan kopplar om (vilket man gör ibland) behöver man bara mäta fasen med voltmetern och sedan är det bara att sätta kontakten åt rätt håll. Men som sagt, tycker man inte att en multimeter är nödvändig så duger en elfix utmärkt!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/10/05 :  12:27:29  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ok, jag har inte haft problem att mäta några av mina apparater. Du får prova lite runt, på olika sidor, det brukar vara så att du får kraftiga utslag från åtminstone en sida, vilket gör att det är, för mig i alla fall, väldigt lätt att mäta med elfixen. Det tar runt 30 sekunder kanske hela proceduren.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000