HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ommöblering = himmelriket
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/10/04 :  10:58:38  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Hej!
Jag vet inte om detta hör hemma just här, men jag provar.

Nu är jag i himmelriket. Efter lite ideer och diskussioner hemma vid (med hustrun), kom vi fram till att göra en enkel ommöblering i vardagsrummet.
Rummet är avlångt, där stereo prylarna har stått mot ena långväggen. Och "lyssningssoffan" mot den andra.
Ommöbleringen innefattades av att byta plats på stereo/soffan.

Döm om min förvåning när jag, efter mycket kopplande, satt mig för att lyssna. VILKET LJUD.
Då hade jag ändå inte placerat högtalarna så exakt rätt.

En trolig anledning till välljudet är att nu står högtalarna bredare isär. Ungefär liksidig triangel med lyssningsplatsen.
Men att det var sån skillnad trodde jag aldrig.
Nu förstår jag när alla säger att det är väldigt viktigt med placering av högtalarna i rummet.

Tidigare startade jag en tråd om vinyluppgradering. Därför jag inte var nöjd med min Linn sondek spelares ljud.
Nu låter det HIMMELSKT. Så det var nog placeringens fel.

En nöjd musiknjutare.

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/10/04 :  11:04:19  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Visst är det härligt när man gör dessa upptäckter! Att det sedan inte kostade något -förutom en öm? rygg - gör ju inte saken sämre.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/04 :  11:07:27  Show Profile Send lasselite a Private Message
Grattis UFFE Jag tror många, som du, tror att det är grejerna det är fel på. När allt som egentligen behövs är en översyn av möbleringen. MEN nu kommer ju eventuella uppgraderingar att låta ÄNNU bättre
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/10/04 :  11:41:04  Show Profile Send Mahler a Private Message
Grattis Uffe!!!!!

Instämmer med Lasselite!! Det är lätt att byta prylar och glömma bort att akustiken är A och O om det skall bli rätt i slutändan ändå!!!

Och nu kommer DEFINITIVT uppgraderingarna att höras bums!!!

Själv har jag problem med bas-resonanser kring 50-70hz vilket gör att det dåååånar i vissa frekvenser. Fick tips om hörnabsorbenter och tänkte då. "va f-n!! Jag slänger upp gästmadrasserna i hörnen bakom högtalarna för att "skära av dom". Och så drar vi för jeanstygs gardinerna helt framför fönstrena. Och HUJJJ vilken skillnad!!

Ljudbilden smälte ihop enormt och blev såå mkt mer fokuserad!! ALLT blev bättre!! Dånandet fick jag bort med säkert 80-90% och alla register låter bättre nu!! Blir svårt att ta bort madrasserna nu!!

Och vad skall Tigressan säga om det !!!

Grattis igen!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/10/04 :  11:44:58  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Jag kommer nog sitta nöjd ett tag framöver.
Men uppgraderingsdjävulen tar nog tag i en snart igen.

Att få sådant ljud till ingen kostnad är ju extra kul. Man får reda på att ens grejer kan mer än de fått chans till tidigare.

kul,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/04 :  12:32:13  Show Profile Send lasselite a Private Message
M: Tänk vad lite OT kan göra nytta
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/10/05 :  13:58:11  Show Profile Send Mahler a Private Message
Lita på att uppgraderings-djävulen kommer tillbaka!!

Han kryper i mina gömmor för jämnan!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/05 :  14:54:34  Show Profile Send Blue a Private Message
Tjohoo!

Själv flyttade jag på soffan häromdagen så att även höger högtalare nu står helt oskymd. Gosh vilken förbättring! Ojojoj vad jag jag är övertygad om att dämpmöss, granitplattor under lektroniken och nya kablar för 10 papp inte hade kommit i närheten av en sådan förändring. Högtalarplacering och rumsakustik är så mycket A och O så att det sjunger AAAAOOOOO i hela bygden!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/10/05 :  15:00:14  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
UFFE!
Du säger att du har en ungefär liksidig triangel med lyssningsplatsen. Satt du för närma eller långt bak innan då?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000