Author |
Topic  |
|
HLindgren
Member

1143 Posts |
Posted - 2004/10/02 : 21:46:47
|
Hej alla!! Har gått o köpt en SME 3009 som ska sättas på Ariston svarven, nu är mina funderingar. Har en Ortofon OM 30 idag är den för lätt för den armen??? Och hur matchar man pickup och arm????
//Henrik |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
|
HLindgren
Member

1143 Posts |
Posted - 2004/10/04 : 07:29:31
|
Hatoil: Tack för länken, ska läsa igenom den mer nogrant när jag får tid . Fattade nada första gången.  Inga fler förslag???? Eller lever vi i en helt digital värld så kunskapen är bortglömmd? |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
|
HLindgren
Member

1143 Posts |
Posted - 2004/10/04 : 14:01:36
|
Hatoil: Tack igen, glömde ju dessa fantastiska forum. Är ju själv med i ett av dom. |
Edited by - HLindgren on 2004/10/04 14:02:03 |
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2004/10/04 : 15:27:10
|
För att vara lite mer konkret, men mycket mindre vetenskaplig är jag rädd, så skulle jag vilja slå ett litet slag för Shure och dess lite finare sortiment. Jag har själv en VST-V som verkar bry sig väldigt lite om vad den sitter i för arm. Den lille dämpborsten verkar göra PU:n väldigt okänslig för det mesta utom vinylkrusningar. Spårar som en blodhund. RIKTIGT fin nålslipning också, de aktuella PU:na har xMicro Ridge. Din arm var ju det bästa man kunde få en gång, men det var då. Ingen MC-PU i den armen är jag rädd. |
Nicke the Rocker |
 |
|
jonny99
Member

432 Posts |
Posted - 2004/10/04 : 17:08:03
|
SME 3009 är ju som gjord för klassiska MC pickuper, tunga med styv upphängning, Ortofon SPU tex. Däremot funkar säkert din pu i armen. När jag köpte min 3012 så satt det någon ortofon "concorde" på den och den lät helt ok.
Den enda nackdelen med att sätta en pu på en för tung arm är att tonarmsresonansen kan komma så lågt att den samverkar med skivspelarupphängningens resonans vilket gör att PUn hoppar ur spår när man hoppar omkring i takt med musiken. Förutom det så är det inga ljudmässiga problem med en för tung arm. |
 |
|
freann
Member

863 Posts |
|
HLindgren
Member

1143 Posts |
Posted - 2004/10/04 : 21:59:54
|
freann: Det är en SME 3009 S2 Improved Om jag nu fått rätt info, får se när paketet anländer. Tror i vilket fall som helst att den är bättre än den orginalarm som sitter på AR RD40.
|
 |
|
HLindgren
Member

1143 Posts |
Posted - 2004/10/05 : 09:53:20
|
Tack för all hjälp, börjar se ljuset i tunneln. tog bara lite tid innan polleten trilla ner.  |
 |
|
|
Topic  |
|