HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pickup till en SME 3009 II
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/10/02 :  21:46:47  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Hej alla!!
Har gått o köpt en SME 3009 som ska sättas på Ariston svarven, nu är
mina funderingar. Har en Ortofon OM 30 idag är den för lätt för den armen??? Och hur matchar man pickup och arm????


//Henrik

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/10/02 :  22:59:18  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Trial and error.

Annars kanske det här kan vara till hjälp? http://www.n.mackie.btinternet.co.uk/documents/arm-mass.html

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/10/04 :  07:29:31  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Hatoil: Tack för länken, ska läsa igenom den mer nogrant när jag får tid . Fattade nada första gången.
Inga fler förslag???? Eller lever vi i en helt digital värld så kunskapen är bortglömmd?

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/10/04 :  12:01:01  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Enklaste sättet är kanske att söka på nätet på din arm och se vad andra använder. Det finns ju en ekvation, och testskivor för att 'räkna' fram en matchning, men jag vet av egen erfarenhet att det kan låta illa ändå, även om siffrorna verkar stämma. Nu har jag inte din arm, så jag kan inte säga så mycket om det, men det lär det ju finnas andra som kan. Sök på audioasylum tex:

http://db.audioasylum.com/cgi/search.mpl?searchtext=sme+3009+II&b=AND&topic=&topics_only=N&author=&date1=&date2=&slowmessage=&sort=score&sortOrder=DESC&forum=vinyl

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/10/04 :  14:01:36  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Hatoil: Tack igen, glömde ju dessa fantastiska forum. Är ju själv med i ett av dom.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2004/10/04 14:02:03
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2004/10/04 :  15:27:10  Show Profile Send NtR a Private Message
För att vara lite mer konkret, men mycket mindre vetenskaplig är jag rädd, så skulle jag vilja slå ett litet slag för Shure och dess lite finare sortiment. Jag har själv en VST-V som verkar bry sig väldigt lite om vad den sitter i för arm. Den lille dämpborsten verkar göra PU:n väldigt okänslig för det mesta utom vinylkrusningar. Spårar som en blodhund. RIKTIGT fin nålslipning också, de aktuella PU:na har xMicro Ridge. Din arm var ju det bästa man kunde få en gång, men det var då. Ingen MC-PU i den armen är jag rädd.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/04 :  17:08:03  Show Profile Send jonny99 a Private Message
SME 3009 är ju som gjord för klassiska MC pickuper, tunga med styv upphängning, Ortofon SPU tex. Däremot funkar säkert din pu i armen. När jag köpte min 3012 så satt det någon ortofon "concorde" på den och den lät helt ok.

Den enda nackdelen med att sätta en pu på en för tung arm är att tonarmsresonansen kan komma så lågt att den samverkar med skivspelarupphängningens resonans vilket gör att PUn hoppar ur spår när man hoppar omkring i takt med musiken. Förutom det så är det inga ljudmässiga problem med en för tung arm.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/10/04 :  17:21:49  Show Profile Send freann a Private Message
Vilken version av 3009 är det?
SME 3009 Series II, SME 3009 Improved, SME 3009 S2 Improved, SME 3009 R eller kanske till och med en Serie III..?

Lite info:
http://www.analogue-classics.com/html/sme_3009___3012.html

Edited by - freann on 2004/10/04 17:25:20
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/10/04 :  21:59:54  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
freann: Det är en SME 3009 S2 Improved Om jag nu fått rätt info, får se när paketet anländer.
Tror i vilket fall som helst att den är bättre än den orginalarm som sitter på AR RD40.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/10/05 :  09:53:20  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Tack för all hjälp, börjar se ljuset i tunneln. tog bara lite tid innan polleten trilla ner.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.91 sekunder. Snitz Forums 2000