HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynamikrika höytalere?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/02 :  12:22:57  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Finns det något belägg för att en högtalare med hög verkningsgrad skulle vara mer "dynamisk" än en högtalare med lägre verkningsgrad?

Orsaken till frågan är att jag emellanåt läser att hög verkningsgrad innebär stor dynamisk förmåga.
Som för det mesta, så läser man en massa påståenden (teser) som man sedan spinner vidare på. Däremot är det alltsom oftast mycket tunnsått med relevanta förklaringar till de grundläggande påståendena.

Orsak nummer två till min fråga:
Jag kan inte förstå varför dessa saker skulle ha något samband.
Akustisk dynamik handlar ju om förmågan att återge skillnader mellan svaga och starka passager på ett skalenligt sätt. Och i bästa fall dessutom i skala 1:1.

Att en trög högtalare kan låta odynamiskt, kan ju naturligtvis förklaras med att man använder en för klen stärkare. Spelar man med en ganska hög "normalnivå" så lär ju stärkaren gå i taket vid de starkaste partierna. Men då är det ju inte högtalaren som är odynamisk, egentligen. Då är det ju kombinationen som är olyckligt vald.

Kommentarer?

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/02 :  12:29:59  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag skulle säga att ett ellement med hög känslighet har lättare att vara dynamiskt, just för att den behöver mindre effekt och mindre konrörelse för att nå topparna.

Driver forumet faktiskt.se

Edited by - Alexi on 2002/10/02 12:30:32
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/02 :  12:37:46  Show Profile Send norman a Private Message
Jag skulle tro att det kan vara tvärtom faktiskt... de flesta element med hög verkningsgrad brukar ha kortare linjär slaglängd än de med lägre verkningsgrad, därför borde de senare kunna vara mer dynamiska.. om man har en förstärkare som räcker till....
(detta är bara en mycket grov generalisering..)
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/02 :  12:38:04  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ström.. det är en linjekälla man behöver faktiskt!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/02 :  12:44:53  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
norman, tänk på att för varje 3dB ökad känslighet så behöver du bara halva förstärkareffekten för att nå samma resultat.
90dB/1w = 120dB/1.000watt
100dB/1w = 120dB/100watt


Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/02 :  12:51:16  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag håller nog med norman. Element med hög verkningsgrad har oftast sämre linjär slaglängd och kan inste spela så högt.
A: Verkningsgrad är inte entydigt korrelerat till slaglängd. En högtalare (med exempelvis en 6.5" och en 1") kan ha en verkningsgrad på 82dB och en nanna med samma elementstorlekar kan ha en verkningsgrad på 88dB. Den förstnämnda behöver 4ggr mer effekt för att få samma ljudtryck som den senare men då rör sig membranen lika mycket på de båda högtalarna. Ljudtrycket är nämligen beroende på hur mycket ett membran rör sig och hur stort det är.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/02 :  12:51:46  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

norman, tänk på att för varje 3dB ökad känslighet så behöver du bara halva förstärkareffekten för att nå samma resultat.
90dB/1w = 120dB/1.000watt
100dB/1w = 120dB/100watt





Javisst, det var därför jag skrev att man skulle ha en förstärkare som räcker till. Sen tror jag dock att det inte är så enkelt att man kan generalisera dynamiken som funktion av verkningsgraden... Man skall nog sträva efter så linjära högtalarkonstruktioner som möjligt.(om man vill)

(jag inbillar mig att t.ex. en PA baslåda kan vara ganska komprimerande vid höga ljudtryck, och det kan vara en fördel eftersom man då kan uppleva ett högre ljud utan att baselementet slår igenom)
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/02 :  13:03:20  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Vad har linjäritet med verkningsgrad på ellementet att göra?
PA-basar är ibland/ofta konstruerade med en väldigt hög Q-faktor för att ge ända upp till 10dB pucklar runt 60Hz. Detta skapar såklart inte ett linjärt ljud men det är lådans konstruktion inte ellementets känslighet som orsakat detta.
Jag tycker iaf att en högtalare minst ska klara av pikar på 120dB och då krävs det en hög verkningsgrad tar vi en trögdriven sak på tex 86dB/1w = 120dB/2600w! Hitta högtalera/slutsteg som låter bra som klarar det.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/02 :  13:09:57  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Tack för era kommentarer!

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/02 :  13:10:40  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Niklas, Linjekällor har oftast inte om dom är Electrostater eller Bandellement särskillt hög känslighet. Däremot Line-Arrays kan ha det. Okej dom tappar bara 3dB per meter istället för 6dB så man vinner mycket där.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/02 :  13:10:54  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag tron nog norman inte menade frekvenslinjäritet utan nivålinjäritet. Tror inte du det också när du tänker efter?

Och när det gäller kraftfulla slutsteg så tror jag nog Pekka kan säga något!


Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/10/02 :  13:15:07  Show Profile Send j.persson a Private Message
Dynamiken är inte en funktion av verkningsgraden. Men man kanske bör ta hänsyn till vissa praktiska omständigheter:

En lättdriven högtalare spelar naturligtvis oftare på sin maximala nivå med "normala" förstärkare än en trögdriven. De flesta förstärkare ligger ju trots allt på 30-100 W. Det är en skillnad på ynka 5 dB. Jämför med en trögdriven högtalare (80-82 dB) och en utpräglat lättdriven (>30 W).

Sen måste man ju som Nagref är inne på ha koll på vad som får högtalaren att ge upp först. Den lättdrivna högtalaren ger ju upp vid en lägre effektnivå innan den överskrider sin linjära slaglängd. Är slaglängden begränsningen kan det vara så att känsligheten kvittar.

Däremot tenderar trögdrivna högtalare ALLTID att ha större termisk kompression än lättdrivna. Av detta skäl är känslighet mycket högprioriterat. Ett par 400W steg är rätt bra på att värma upp talspolarna. Det är med andra ord en fördel ju mindre effekt man måste använda för att kunna spela på rätt nivå.

För mig, som vill kunna spela mycket högt, är det vanligt att trögdrivna högtalare inte "klarar biffen". Undantag finns.


Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/02 :  13:17:51  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Nivålinjäritet... läser igen... okej, det går väll även det att upnå med hög verkningsgrad.
Ah jag glömde bort Krell MRA återstår nu bara högtalaren.

Driver forumet faktiskt.se

Edited by - Alexi on 2002/10/02 13:20:55
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/02 :  13:38:51  Show Profile Send norman a Private Message
"Däremot tenderar trögdrivna högtalare ALLTID att ha större termisk kompression än lättdrivna. Av detta skäl är känslighet mycket högprioriterat."

hmm men den termiska kompressionen är väl mycket "långsam"? så den borde man väl inte märka? (om filtret är konstruerat så att man inte får ojämn frekvensgång när talspolarna värms upp)

Edited by - norman on 2002/10/02 13:39:20
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/10/02 :  13:48:57  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by norman

"Däremot tenderar trögdrivna högtalare ALLTID att ha större termisk kompression än lättdrivna. Av detta skäl är känslighet mycket högprioriterat."

hmm men den termiska kompressionen är väl mycket "långsam"? så den borde man väl inte märka? (om filtret är konstruerat så att man inte får ojämn frekvensgång när talspolarna värms upp)



Jo den är långsam. Men om medeleffektnivån är t ex 50W (inte ovanligt om man försöker spela högt med trögdrivna högtalare) märks den likförbannat!



Edited by - j.persson on 2002/10/02 13:54:15
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/02 :  13:58:39  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by j.persson



Jo den är långsam. Men om medeleffektnivån är t ex 50W (inte ovanligt om man försöker spela högt med trögdrivna högtalare) märks den likförbannat!



ok, hur hörs den? (menar inte att vara tjatig, vill bara veta då jag inte funderat så mycket på det)
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/02 :  14:02:52  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
När talspolen blir varm förändras T/S-parametrarna tex vas stiger, detta resulterar i att även Q-faktorn stiger, vilket i sin tur resulterar till att basen blir "bumligare".

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/10/02 :  14:07:29  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

När talspolen blir varm förändras T/S-parametrarna tex vas stiger, detta resulterar i att även Q-faktorn stiger, vilket i sin tur resulterar till att basen blir "bumligare".



Precis: och högtalaren låter lite "trött". Smällen som borde komma låter med avrundad och uddlös så att säga. Svårt att beskriva...

Prova förresten att spela så högt som ni vill, och mät sedan med voltmeter på slutsteget utgång. Då får man en bild av hur mycket sås man använder. Nyttigt!


Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/02 :  14:10:04  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

När talspolen blir varm förändras T/S-parametrarna tex vas stiger, detta resulterar i att även Q-faktorn stiger, vilket i sin tur resulterar till att basen blir "bumligare".



ok, tack! då är det alltså inte direkt kompression utan andra negativa effekter som uppkommer pga låg känslighet..

hmm stiger förresten VAS? är inte VAS bara beroende på upphängningens komplians och membranarean? (kan mycket väl vara ute och cykla då jag inte kan så mycket om T/S parametrarna) äsch strunta i det förresten, det spelar ju ingen större roll... hmm heter det komplians förresten? (fjädringsmjukhet) (är pinsamt dålig på ord..)

Edited by - norman on 2002/10/02 14:14:35
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/02 :  14:14:01  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Även upphängningens motstånd, förändras när det blir varmt.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000