HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 cambridge audio?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

whyman
Member

73 Posts

Posted - 2004/10/03 :  18:40:43  Show Profile Send whyman a Private Message
Hur står cambrigde audio i förhållande tilla ndra märken i den lägre budget klassen. Nu menar jag givetvis inte några billiga plast leksaker från det lokala köpcentrat utan tex technics osv. Har en gamal technics förstärkare nu, men är det lönt att köpa en cambridge förförstärkare och deras slutsteg eller bättra att spara ihoop lite mer pengar och köpa lite dyrare saker (max 5k för stärkaren)?

"Ja, kablar gör verkligen underverk. Utan kablar
skulle man nästan inte höra någonting..." - skrivet av Skiier

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46484

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/10/03 :  19:20:58  Show Profile Send molsson a Private Message
CAmbridge står sig oerhört bra. Det blir svårt att hitta bättre ens för det dubbla de kostar. Jag har dock inte lyssnat på azur-serien, utan endast på de äldre prylarna, och dom är fantastiska för dom pengarna.

No hay banda!!
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2004/10/03 :  19:32:42  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message
Cambridge gör riktigt vettiga prylar i de lägre prissortimentet.
Otroligt välbyggt och låter bra. Men jag rekommenderar ändå NAD framför Cambridge. Lyssnar man på Cambridge Azur 640A så låter den riktigt bra för ca 3500:-. Menn jämför man Azuren mot Nad 320BEE så spelar 320 i en helt annan liga. Då är det ändå bara 300:- som skiljer dem åt. NADen lirar med en helt annan kraft och pondus och är bra mkt strömstarkare. Ett givet val enligt mig om man letar efter stärkare under 4000:-

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/03 :  22:33:26  Show Profile Send Blue a Private Message
När det gäller traditionella tvåkanalsstärkare har ju de gamla japanerna: Technics, Pioneer, Yamaha mfl numer lagt av att ta fram nya modeller.

Håller med övriga om att NAD och Cambridge är det bästa man kan få under 5.000 kr idag. Azur 640A tycker jag nog faktiskt är snäppet bättre än C320 BEE. Å andra sidan är C352 snäppet bättre än Azur 640A.

Sedan håller jag inte med om att man inte skulle kunna hitta betydligt bättre för dubbla pengarna, men ja, då är det ju också dubbla pengarna vi snackar.

whyman: Hur ser din anläggning ut i övrigt? Beroende på vad du har för andra grejer är det ju inte säkert så att du får störst förbättring genom att byta just stärkaren...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

whyman
Member

73 Posts

Posted - 2004/10/03 :  23:18:48  Show Profile Send whyman a Private Message
Okej CAmbridge är med andra ord ett bra märke för rimliga pengar (iaf för min budget).

Min anläggnign består för tillfället av en technics först'rkare (su-v460 (klass AA står det på den)), en pionerr dvd-535 som cd-dpelare (denna skall iten bytas pga film intresse) samt ett par jamo studio 170 (kallas e470 oxå har jag för mig).

JAg vet inte vad som är lämpligast att byta först. Högtalrna elelr förstärkaren? JAg vet att jamo inte är världens bästa märke men dem hade ett hyffsat pris. Skall jag satsa min 5k på en förstärkare eller ett par högtalare?

Anledning till köp tankar är att jag anser att ljudet är för "vasst". Det är ingen trevlig ljudupplevelse att sitt och lyssna på musik pga av detta. Och mina öron öppnades för bättre ljud efter att jag byt högtalrna i min bil till lite bättre asker än orginal och det blev väldigt lyckat.

"Ja, kablar gör verkligen underverk. Utan kablar
skulle man nästan inte höra någonting..." - skrivet av Skiier

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46484
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/10/03 :  23:20:06  Show Profile Send FBK a Private Message
Kan bara konstatera att Cambridge och Nad är mycket kompetenta märken när man ska handla billig Hifi. Cambridge brukar oftast vara mycket duktiga på att konstruera billiga och bra CD-spelare. Nad är bra på både förstärkare och CD-spelare sidan.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/04 :  13:09:05  Show Profile Send MartinH a Private Message
Man ska inte glömma Micormegas Minium serie, den hamnar på runt 5000:-/ del, men är riktigt bra för dom pengarma...

Men annars så är NADs billigare och Cambridges produkter bra köp för pengarna...

Dock ska man inte räkna bort en del äldre förstärkare som ibland kan förvåna, det har inte hänt så mycket på stärkarsidan på de senaste 5-10 åren...

/Martin
Go to Top of Page

x8668k
Member

118 Posts

Posted - 2004/10/04 :  13:59:28  Show Profile  Visit x8668k's Homepage Send x8668k a Private Message
Jag kommer antagligen köpa en Cambridge 640A att driva mina Proson 666, det jag är ute efter är egentligen ett 5-6-7.1 system, men jag tänkte jag köper stereo först, för den fjuttstärkaren jag har nu är sämre än helt värdelös, och när jag sen köper den andra stärkare(vilket märke nu det blir) åker stereon in till datorn, har bara lurar där nu.

Sen ska det byggas Proac och/eller HFLS1, vilken av dom eller båda har jag inte bestämt mig än.

Var till HifiKlibben och kollade lite, dom hade ingen 640A framme så dom tog fram en, verkar vara en bra hopskruvad grejj iaf, inga plast här inte, fast jag lyssnade inte på den, får göra det nångång.

Guldfiskminne...
Go to Top of Page

whyman
Member

73 Posts

Posted - 2004/10/04 :  15:59:00  Show Profile Send whyman a Private Message
Jag skall försöka ta mig tid att trilla för bi hifiklubben nån dag och be att få lyssna på azuren samt 320. Får se vad som händer framöver.

"Ja, kablar gör verkligen underverk. Utan kablar
skulle man nästan inte höra någonting..." - skrivet av Skiier

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46484
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000