HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nackdel med långa högtalarkablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/10/03 :  19:59:40  Show Profile Send Aton a Private Message
Om man håller sig till billiga högtalarkablar där meterpriset är "försumbart", finns det väl inga direkta nackdelar med att använda 5-10 meter längder jmf med kortare?

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/10/03 :  20:10:43  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Ja, högtalarkablar bör hållas korta, oavsett pris.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/03 :  20:18:53  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jo DC-motstånd och induktans ökar per längdenhet, dvs motståndet resp induktans är 10ggr högre i en 10-meters-kabel än i en 1-meters-kabel.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2004/10/03 :  20:35:09  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej Aton
Är också intresserad av frågan. Tänkte själv använda mig av 4-Meters
kabel från Supra Sword.
Finns det förluster i ljudbilden på en sådan någon som har en åsikt?
Mvh Anders.S
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/10/03 :  20:41:54  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
anders.s: Jag skulle ha valt supra ply istället. Skillnaden mellan dom är egentligen löjligt liten, men lite fördel för ply här.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2004/10/03 :  20:58:24  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej Jonny Fiasko
Jag skall prova jag har sådan kabel liggande.
Mvh Anders.S
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/10/03 :  21:04:38  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Jo DC-motstånd och induktans ökar per längdenhet, dvs motståndet resp induktans är 10ggr högre i en 10-meters-kabel än i en 1-meters-kabel.
Men får det någon praktisk betydelse vid dessa längder?
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/10/03 :  21:10:45  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
"Men får det någon praktisk betydelse vid dessa längder?"

Ja, börjar du komma upp mot 10 meter kan det nog ha det. Om du vill kan du ju //-koppla 2 par kablar, så får du ner resistans och induktans hälften. Inte så snyggt kanske, men det funkar.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/03 :  22:18:30  Show Profile Send Blue a Private Message
Visst, det blir en skillnad i mätvärden. Men jag skulle verkligen vilja se den som i ett ordentligt blindtest skulle lyckas skilja på 2X2 meter och 2X4 meter av samma kabel (med bibehållen högtalarplacering och samma kringutrustning förstås).

Jag tror man måste upp till rejält långa kablar för att man verkligen ska kunna höra någon försämring, typ 10-15 meter.

Har någon annan en annan erfarenhet vore det dock spännande att höra!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/10/04 :  00:33:19  Show Profile Send nin a Private Message
Rydberg eller någon annan, hur långt kan man räkna med att en högtalarkabel klarar av sitt syfte utan att färsämras något? Som jag har mina saker så behöver jag nog kanske 5-6 kanske 7 meter lång kabel.
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/10/04 :  07:56:23  Show Profile Send Andreas A a Private Message
jag har 10 meter till mina bakhögtalare i min hemmabio och 3 meters kablar till frontarna samt centern, om jag kopplar in mina bakhögtalare med frontarnas kablar så får jag mycket bättre ljud ur dom, dock är dom inte på samma plats då mera..
kan vara akustiken som spökar för mej dock..
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/04 :  08:30:27  Show Profile Send Rydberg a Private Message
nin> Om man räknar på amplitudfall blir detta klart värre med lågimpediva burkar, dvs det går inte att säga en speciell längd i det fallet utan det är sammverkan med burkarna som spelar roll. Har man högtalare med låg impedans och måste köra långa längder bör man välja en kabel med låg induktans och lågt dc-motstånd.

Sen finns det fler aspekter än rent amplitudmässiga, min kunskap om dessa är dock tämligen begränsade (iaf just nu på morgonen )

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/10/04 :  09:23:36  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag håller med om att man inte ska titta på kabeln isolerat utan se den i sitt sammanhang. Den kopplar samman en impedans med en annan och i fallet slutsteg-högtalare så det bli ganska komplext. Vissa kombinationer kan då få ljudlig och mätmässig påverkan både på nivå och fas.
Behöver man långa längder i biosammanhang så behöver man nog inte oroa sig så mycket. Jag tror att det är tveksamt om det kommer att höras. Gäller det ett mycket högupplösande tvåkanalsystem blir fågan mer viktig.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/10/04 :  12:44:40  Show Profile Send nin a Private Message
Rydberg, Tackar frö svaret. Mina burkar har rätt låg impedans vad jag kommer ihåg. Får kolla upp det i manualen och återkomma.
Go to Top of Page

n1o_0
Member

200 Posts

Posted - 2004/10/04 :  14:45:11  Show Profile Send n1o_0 a Private Message
Har du ingen monster uppsättning kommer man inte höra någon skillnad, bara kunna mäta den..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000