HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Var på skalan ligger min gamla CD-spelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/10/03 :  16:08:09  Show Profile Send pewe a Private Message
Då jag är på jakt efter en ny CD-spelare skulle det vara intresssant att veta var min nuvarande spelare ligger på för nivå. Det är en H/K 760 med HDCD avkodning, ca 2-3 år gammal. Ljudet är det verkligen inget fel på, hänger förvånansvärt bra med. Men jag vill upp ett eller ett par snäpp i välljud. Känner ni igen er?

I vilken prisklass måste jag lägga mig för att uppleva ett verkligt lyft? Kan ni rekommendera några riktigt bra spelare med härlig dynamik, bett och neutralitet? Tycker också det är mycket viktigt med hur röster återges.
Surfade runt lite och såg tex. UnisonResearch Unico spelaren som fått lovord. Hur pass mycket bättre är den gentemot min gamla H/K? Min övriga utrustning är Audiovector M3 Super, Thule IA150B, Audioquest kablage.

Tacksam för er hjälp!

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2004/10/03 :  16:40:29  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Tjenare Pewe,

Jag har nyligen bytt bort min H/K 760 mot en quad cdp99.
H/K:n var egentligen inte dålig, men jag upplevde den som lite grovkornig och att den saknade upplösning.
Allt som 760:n gjorde bra gör quaden mycket bättre samt att jag har mycket bättre upplösning idag.

Min far kommer att ta över 760:n för att ersätta sin Micromega Stage4 som mest bara krånglar. Jag gissar att det kommer att vara en ganska jämn match ljudmässigt dessa 2 emellan förutom att hk:n inte krånglar och strular.

Min rekommendation är att du tittar i prisklassen från 10 upp till 20k.
Här finns intressanta spelare såsom:
Quad Cdp99
Primare D30.2
Cairn Fog 2.0
Arcam cdXX
Musical Fidelity 3.2
Hegel

Samt troligen en del annat som jag missat.
De ovan nämnda var sådant jag själv var intresserad av och som kunde passa in i min budget samt även en del rekommendationer som jag fick längs vägen. Arcamspelarna rekommenderade många handlare, men då de ser så greschiga ut så fick det vara...
Primare och Cairn var väl de spelare som jag kände var de starka kombatanterna när jag gjorde mitt val.

Lycka till med ditt sökande!!!



Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2004/10/03 :  17:57:26  Show Profile Send urban a Private Message
Hej, jag hade en HK760 som din för ett par år sedan men jag upplevde
ljudet som "konstigt"! Jag jämförde den mot bla en gammal Pioneer från -88 och en Arcam från ca -96/97 och jämfört med dom så lät den helt enkelt just "konstig". Notera även att den bara ger 1V utsignal
då den inte är i HDCD-läge!! I HDCD-läge ger den ut mer normala 2V!!
Men det är väl mer ett ämne för en ny tråd! Men i alla fall så sålde
jag den billigt för den var i mitt fall ingenting att bygga en "långvarig" relation på! Men det kan ju ha varit ett måndagsexemplar som jag hade trillat över!?
Istället så köpte jag en klockad TEAC VRDS-10 som var ett klart lyft
men den är nu utbytt mot en Pioneer DV-2750 som förutom att vara tokbillig så är den även snäppet vassare än TEACen.
mvh Urban
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000